Tietoja urkitaan yhä enemmän somepalveluksi naamioituneena. LinkedIn-käyttäjien kannattaa olla erityisen valppaina, paljastaa Check Point Software Technologies.
Tietoturvayrityksen selvitys paljasti, että verkkorikolliset haalivat enenevissä määrin tietoja somepalveluista.
Check Point Software Technologiesin mukaan tammi–maaliskuussa 2022 kyberrikolliset jäljittelivät eniten työsomepalvelu LinkedIniä. LinkedIn-väärennösten osuus huijauksista oli jo yli puolet.
Kakkossijaa piti kuljetuspalvelu DHL, kolmatta hakukonejätti Google. Väärennetyimpien top 10 -listalle päätyivät myös Amazon, Apple ja Microsoft.
Ensimmäistä kertaa listalle nousivat myös kuljetuksistaan tunnettu Maersk ja verkkokauppa AliExpress. Esimerkiksi Maerskia imitoivissa sähköposteissa houkuteltiin lataamaan kuljetusasiakirjoja, jotka tartuttavat koneelle haittaohjelmia.
Lue myös: Tähän härskiin viestihuijaukseen kuka tahansa voi langeta – "Ammutaan haulikolla ja hyvällä tuurilla osutaan kärpäseen"
Tiedot käyvät ilmi Check Point Researchin vuoden 2022 ensimmäistä kvartaalia koskevasta Brand Phishing -raportista. Se kertoo, mitä tuotemerkkejä kyberrikolliset useimmin hyödynsivät kalastellessaan henkilö- tai pankkitietoja. Kalastelua voi olla esimerkiksi brändin nimissä lähetetty viesti, jonka linkki vie huijaussivustolle.
Verkkoyhteisöpalvelu LinkedIn kiri ensimmäistä kertaa useimmin jäljitellyksi brändiksi. Sen osuus kaikista tietojenkalasteluyrityksistä oli 52 prosenttia. Sosiaalisen median palveluista LinkedInin lisäksi kärkikymmenikköön ylsi WhatsApp, jonka nimissä tehtiin lähes joka 20. tietojenkalasteluhyökkäys maailmanlaajuisesti.