HS: Vastaanottokeskuksissa tunnistetaan ongelma lääkäriaikojen laiminlyönneistä – syinä puutteet lukutaidossa ja traumat

Hammaslääkärin mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa herätti laajaa keskustelua. Hammaslääkäri sanoi olevansa turhautunut, kun jopa 30 prosenttia vastaanottokeskuksista tuleville turvapaikanhakijoille varatuista ajoista jää käyttämättä, kun asiakkaat eivät tule paikalle.

Vastaanottokeskuksia ylläpitävät Luona Oy ja SPR kommentoivat aihetta Helsingin Sanomien haastattelussa.

SPR:n Hämeen piirin johtaja Minna Jussila sanoo tietävänsä, että ilmiö on olemassa ja siihen yritetään puuttua ohjeistamalla turvapaikanhakijoita paremmin.

Jussilan mukaan syitä siihen, miksi aika jää käyttämättä voi olla monia. Hänen mukaansa esimerkiksi joistakin kulttuureista tulevien saattaa olla vaikea mieltää, että paikalla pitää olla juuri sillä kellonlyömällä kun hoitoaika on. Toisaalta jos ei osaa lukea tai kirjoittaa, myös perille löytäminen voi Jussilan mukaan olla hankalaa.

Luona Oy:n lääketieteellinen johtaja Pekka Tuomola puolestaan sanoo, että varattujen aikojen käyttämättä jättäminen ei koske ainoastaan hammaslääkäriaikoja vaan myös muita lääkäriaikoja.

Tuomolan mukaan lääkäriajan laiminlyöminen voi johtua myös asiakkaan vakavasta traumatisoitumisesta.

– Pääosa turvapaikanhakijoista on erittäin traumatisoituneita -- oma turvapaikkapäätös mietityttää, kotimaahan ei ole paluuta, entä jos en saa jäädä Suomeenkaan, Tuomola sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.

Lue myös:

    Uusimmat