Suomen teillä kulkevien autojen määrä on kasvanut koronapandemian aikana kovalla tahdilla. Helsingin kantakaupungissa asuvien autoilijoiden pysäköintimahdollisuudet ja asukaspysäköintimaksuun kaavaillut korotukset puhuttavat, sillä maksu ei takaa vapaata parkkipaikkaa jatkossakaan.
Kantakaupungissa tai keskustassa asumisessa on monia hyviä puolia, mutta autollisille parkkipaikkojen vähyys voi tuottaa ongelmia.
Pelkästään pääkaupunkiseudulla on nyt yli 14 000 autoa enemmän kuin ennen koronaa, mikä ei ole myöskään helpottanut parkkipaikan löytämistä Helsingin kantakaupungissa.
Lisäksi Helsingin kaupunki pohtii asukaspysäköinnin hintaan korotuksia, jotka voisivat peräti kolminkertaistaa pysäköintimaksut toteutuessaan täysimääräisinä ja vuosittain.
Lue myös: Tiesitkö tästä kikasta? Näin pysäköit Helsingissä puoleen hintaan – alennuksen piirissä jo 20 000 autoa
Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -luonnoksessa on laskettu, että mikäli kantakaupungin asukaspysäköintimaksuun tehtäisiin maksimikorotukset joka vuosi, maksaisi tunnus vuonna 2029 peräti 90 euroa kuukaudessa nykyisen 30 euron sijaan. Asukaspysäköintitunnus oikeuttaa pysäköimään ajoneuvon kadun varteen, mutta vapaata paikkaa se ei takaa.
Helsingistä ei yritetä tehdä autotonta kaupunkia
Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen vieraili Maikkarin Viiden jälkeen -ohjelmassa perjantaina kertomassa, millä keinoin kaupunki voi pyrkiä vastaamaan autoilijoiden pysäköintitarpeisiin.