Haas-tallin toiminta sai kohutun venäläistulokkaan näyttämään taas tyhmältä – Nikita Mazepin näpäytti kriitikoita: "En ihan vielä osaa kadota"

Haasin tulokaskuljettajalla Nikita Mazepinillä on ollut suuria vaikeuksia F1-uransa alkutaipaleella. Viimeisin luku nähtiin lauantaina Espanjan GP:n aika-ajoissa, mutta tällä kertaa syy ei ollut täysin Mazepinin.

Mazepin hidasti McLaren-kuljettaja Lando Norrisin vauhtia, kun tämä oli aika-ajojen ensimmäisen osion puolivälissä tekemässä ensimmäistä aikakierrostaan. Lämmittelykierroksella ollut venäläiskuljettaja kurvasi Norrisin eteen radan 14:nnessä, kolmanneksi viimeisessä mutkassa, ja Norris menetti viimeisellä sektorilla aikaa tuossa vaiheessa kärjessä olleeseen Valtteri Bottakseen nähden 0,640 sekuntia.

Tilanteen teki hankalaksi se, että juuri ennen kuin Norris ajoi 14. mutkaan, Mazepin eteen olivat kurvanneet Alfa Romeon Kimi Räikkönen ja AlphaTaurin Yuki Tsunoda, jotka molemmat olivat tulossa kyseiseltä kierrokselta sisään. Mazepin viihtyi kaksikon takana vain pari sekuntia ennen kuin ohitti heidät uudelleen, mutta näin toimimalla hän oli 14. mutkan lakipisteessä juuri silloin, kun Norris oli kääntämässä mutkaan sisään.

Tuomaristo ja Norris painottivat, että tilanne oli Mazepinille vaikea, mutta tuomariston mukaan Mazepin ei olisi saanut kääntää Norrisin eteen, koska Haas-tallin varikkomuuri ohjeisti kuljettajaansa siitä, missä Norris on tulossa. Sosiaalisessa mediassa jaetun videon perusteella Haas-tallin ohjeistus jätti kuitenkin paljon toivomisen varaa.

Juuri kun Räikkönen ja Tsunoda olivat ohittamassa Mazepiniä, Haasin varikkomuurilta kerrottiin ainoasta kuljettajasta, josta Mazepinin tulee huolehtia; mitä ilmeisimmin Norrisista. Tämän jälkeen Mazepiniä muistutettiin oikeasta asetuksesta aikakierrokselle lähdettäessä. Ohjeistukseen sisältyneet push-sanat saattoivat myös olla Mazepinille merkki siitä, että hänen olisi syytä ohittaa Räikkönen ja Tsunoda.

Kun Mazepin sitten käänsi mutkaan sisään ja ohitti kaksikon, Haasin varikkomuuri kertoi ensin Norrisin olevan kahden sekunnin päässä ja heti perään sekunnin päässä.

"Herrasmiessopimus ei toimi"

Mazepin sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen ja yhden rangaistuspisteen superlisenssilleen. Lähtöruuturangaistus ei vaikuta Mazepiniin mitenkään, sillä hän jäi aika-ajoissa viimeiseksi.

– Jos en ole erehtynyt, minulta kysyttiin herrasmiessopimuksen perään Bahrainissa. Mielestäni tämä oli nyt erinomainen esimerkki siitä, ettei herrasmiessopimus toimi, Mazepin sanoi ennen tuomiotaan GP Blog -sivuston mukaan.

– Yritin todella noudattaa sopimusta, niin kuin olen tehnyt aina siitä lähtien, kun kuulin siitä. On erittäin vaikea tilanne, kun kolme autoa on tiukassa ja kapeassa mutkassa. Ja sitten jos siihen tule vielä neljäskin auto...

Mazepinin arvion mukaan Räikkösen ja Tsunodan perään jääminen ei olisi ollut vaihtoehto, koska hänen autonsa takapää olisi jäänyt Norrisin ajolinjalle.

– Oli vain yksi vaihtoehto, ja toimin sen mukaan. Valitettavasti nämä kaikki asiat tapahtuivat samaan aikaan.

– En ole erityisen järkyttynyt tästä, koska ei ollut paljoakaan, mitä olisin voinut tehdä, ellei katoamista lasketa lukuun. Ja valitettavasti en ihan vielä osaa kadota, Mazepin näpäytti kriitikoitaan.

Tuomariston mukaan Mazepinin olisi pitänyt jäädä Räikkösen ja Tsunodan taakse, koska se ei olisi merkittävästi vaarantanut hänen tulevaa aikakierrostaan.

Ei kahta ilman kolmatta

Bahrainissa, ensimmäisessä F1-aika-ajossaan Mazepin ohitti muita lämmittelykierroksella olleita kuljettajia radan viimeisessä mutkassa ehtiäkseen aikakierrokselle. Tämän jälkeen Mazepin kuitenkin pyörähti heti ensimmäisessä mutkassa ja keltaiset liput veivät muutamilta kuljettajilta mahdollisuuden parantaa aikaansa.

Tällainen ohittelu lämmittelykierroksen lopulla on kuljettajien keskenään solmiman herrasmiessopimuksen vastaista. Mazepin puolustautui sillä, ettei ollut koskaan kuullutkaan herrasmiessopimuksesta.

Kolme viikkoa sitten Imolassa Mazepin pilasi Alfa Romeon Antonio Giovinazzin aikakierroksen kiilaamalla tämän eteen radan ensimmäisessä mutkassa.

Lue myös:

    Uusimmat