Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-toimittajan tiedot: tallipomo maksoi satoja miljoonia euroja syöneestä epäonnistumisesta työpaikallaan

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 30.03.2021 06:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Renault'n F1-talli kilpailee tällä kaudella ensimmäistä kertaa vuosiin ilman tallipäällikkö Cyril Abiteboulia.

LUE MYÖS: Bahrainin GP:n topit ja flopit: F1-kohukuski on nyt täysin väärässä paikassa – Lewis Hamilton teki erikoisen ihmeen

LUE MYÖS: Nolo ulosajo F1-debyytissä veti kohutun venäläistulokkaan nöyräksi – kostautuiko liika näyttämisen halu?

Abiteboul sai lähteä talvikaudella tehtävästä, jota hän oli hoitanut yhtämittaisesti vuodesta 2015 lähtien. Renault palasi F1-sarjaan tehdastallina kaudelle 2016.

Abiteboulin lähtöä pidettiin yllättävänä, sillä alun perin hänen ajateltiin siirtyvän yhtiössä toisiin tehtäviin Alpine-brändin alaisuuteen. Kun tieto Abiteboulin lähdöstä tuli, ilmassa oli yksi kysymys: lähtikö hän vapaaehtoisesti vai pakotettiinko hänet?

Sky Sportsin Ted Kravitzin tietojen mukaan Abiteboul sai lähteä, koska Renault'n tulokset eivät viime vuonna olleet toivotulla tasolla. Planet F1 -sivuston mukaan Kravitz kertoi tiedoistaan Sky Sportsin lähetyksessä Bahrainista.

– Viime kauden lopulla luulimme, että Cyril voisi olla siirtymässä korkeampaan asemaan, mutta tämä ei toteutunut, kun he jäivät valmistajien MM-sarjassa viidenneksi. Näyttää siltä, että Renault'n toimitusjohtaja Luca de Meo katsoi, että Abiteboulin on oltava vastuussa, Kravitz sanoi.

Renault jäi viime kaudella MM-sarjan pronssisijasta vain 21 pisteen päähän.

Renault ei ole nimittänyt Abiteboulin tilalle uutta tallipäällikköä. Alpine-nimellä kilpailevan tallin toimintaa pyörittävät Enstonen-tehtaan johtaja Marcin Budkowski ja urheilujohtaja Davide Brivio, joka liittyi talliin tammikuussa Suzukin MotoGP-tallista.

Epäonnistunut suunnitelma

Kun Renault palasi tehdastalliksi kaudella 2016, Ranskassa oli tehty kunnianhimoinen suunnitelma tallin palauttamiseksi mestaruuskantaan.

Suunnitelman piti huipentua kaudella 2021, kun sääntöjen ja autojen piti alun perin mennä uusiksi. Ajatus oli, että Renault olisi uudella aikakaudella valmis taistelemaan osakilpailuvoitoista ja maailmanmestaruuksista.

Renault on kyllä mennyt vuosi vuodelta eteenpäin, mutta talli jäi vuosien vieriessä omista tavoitteistaan. Vuonna 2016 sijoitus valmistajien MM-sarjassa oli yhdeksäs (8 pistettä), vuonna 2017 kuudes (57), vuonna 2018 neljäs (122), vuonna 2019 viides (91) ja vuonna 2020 niin ikään viides (181).

Yhdelläkään viidestä kaudesta Renault ei ole onnistunut olemaan edes paras heidän omaa voimanlähdettään käyttävä talli. Red Bull kiilasi edelle 2016–2018, kahdella viime kaudella McLaren oli parempi.

Epäonnistumisten hinta on kohonnut korkeaksi. Renault'n F1-projekti on maksanut viiden vuoden aikana useita satoja miljoonia euroja.

Tällä kaudella yksikään asiakastalli ei voi kiilata ranskalaisvalmistajan edelle, sillä asiakastalleja ei yksinkertaisesti ole, kun McLaren palasi viime kauden päätteeksi Mercedeksen asiakkaaksi.

Esteban Ocon sijoittui Bahrainin GP:ssä 13:nneksi, Fernando Alonso keskeytti.

Lisää aiheesta:

F1-heittopussille povataan "Ferrari-kopiolla" huimaa harppausta – kilpailijoita kismittää: "Se on huolenaihe"Entisellä Ferrari-kuskilla kova kohtalo: poika sai potkut Maranellosta, myi itse legendaarisen autonsa ja heitti rahat kankkulan kaivoon – "Lupauksia ei pidetty"F1:n villi päivä paljasti orastavan riidan – tallipomo laukoi katkeria kommentteja tähtikuskiin päinAlkaako ranskalaisjätti nähdä vihdoin valoa tunnelin päässä? Renault'n F1-taaperrukseen kätkeytyy merkittävä uhkakuva: "Tässä ajetaan muustakin kuin MM-pisteistä"F1:n häpeällisestä skandaalista 10 vuotta – kuinka ”täydellinen myrsky” vavisutti lajia ja muutti sitä pysyvästiF1-kauden topit ja flopit: Bottas selvisi vaikeasta kaudesta voittajana
F1AlpineUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen12:35
    Moottoriurheilu

    Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppuna

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 9.10.17:10
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossa

  • 9.10.10:48
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä paljastaa MTV Urheilulle: F1-sarja tähtäimessä!

  • 8.10.17:23
    Mika Häkkinen

    Mika Häkkisen hämmästyttävä F1-väite nousi esiin – "Häntä pilkattiin noista väitteistä"