Ensituntuma: Uusi BMW 3-sarja korjaa edeltäjän heikkouksia, mutta ei tarjoa mullistuksia

BMW 3-sarja on yksi baijerilaismerkin kulmakivistä. Nyt mallista nähdään seitsemäs sukupolvi.

Hinta alkaen 43 274 €
Koeajoauto 52 238 €

BMW:stä puhuttaessa monille tulee ensimmäisten mallien joukossa mieleen 3-sarja. Eikä ihme, sillä kyseessä on BMW:n kautta aikojen eniten myyty mallisarja yli 15 miljoonalla autolla. Keskikokoluokkaan sijoittuvana autona 3-sarja tarjoaa vaihtoehdon monenlaiseen tarpeeseen, mikä varmasti onkin avaintekijä auton globaaliin menestykseen.

BMW 3-sarja on perinteisesti ollut yksi luokkansa urheilullisimmasta autoista. Maukas ajettavuus on ollut avainasemassa nostamassa autoa siihen asemaan, missä se nykyisellään tunnetaan. Etenkin viimeisen sukupolven kohdalla panostus mukavuuteen tuntui myös, ja aihe on herättänyt keskustelua ajamisesta pitävien asiakkaiden keskuudessa.

Uusi Kolmonen on saanut ulkonäköönsä valmistajan nykytyylin mukaista kulmikkuutta. Pintoja rikkovia pokkauksia on paljon, ja muodoissa riittää sulateltavaa. Etenkin muhkea takapuskuri ja pinnasta ulkonevat takavalot vaativat totuttelua.

Sisätiloissa on vahvaa sukunäköä merkin muuhun nykymallistoon. Mittariston roolia hoidetaan näytöllä, jonka ulkoasua ei valitettavasti pysty juurikaan muokkaamaan. Ainakin alkuun visuaalisuutta painottavaa mittaristoa katsellessa tulee ikävä BMW:n klassisia pyöreitä ja hyvin selkeitä mittareita. Onneksi olennainen informaatio on tarjolla myös tuulilasin heijastusnäytön kautta. Kojelaudan päällä vapaasti seisova näyttö on aseteltu aiempaa sulavammin ja iDriven uuden sukupolven myötä näyttö tottelee myös kosketusta. Käyttöliittymä mahdollistaa aiempaa enemmän muokkauksia, mutta samalla valikkorakenteiden selkeys on hieman kärsinyt. Monien muiden nykyautojen tapaan järjestelmän kaikkien toimintojen opetteluun vierähtää hetki jos toinenkin.

Kuljettajan paikalla on helppo havaita ergonomian olevan kohdallaan. Säätövarat riittävät monen mittaiselle rungolle ja monisäätöinen istuin tarjoaa hyvän tuen joka suuntaan. Korkea keskikonsoli jakaa etutilan selkeästi kahteen osaan, ja kojelautaa on merkille ominaiseen tapaan kallistettu hieman kuljettajaan päin. Takatilat edustavat luokkansa keskiarvoa, eli noin 180 senttinen istuu mukavasti samanmittaisen kuljettajan takana, mutta kovin paljon turhaa tilaa etenkään jaloilla ei ole.

Talvisessa ympäristössä 2,0-litraisella dieselmoottorilla varustettu nelivetoinen auto lähtee lähtee pehmeästi liikkeelle. Pellin alla oleva tekniikka on tuttua edeltäjästä ja moottorin parina toimii useissa yhteyksissä hyväksi todettu 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto. 140 kW (190 hv) -tehoisen moottorin toiminta on sulavaa, mutta etenkin korkeammilla kierroksilla nelisylinterisen moottorin ääni on hieman hienostuneimpia kilpailijoitaan karkeampi. Normaalissa ajossa vaihteisto hyödyntää 400 newtonmetrin vääntöä ja kierrosluku pysyy maltillisena. Kokonaisuudessaan suorituskyky (0-100 km/h 6,9 s) on vaivaton ja arkikäytössä kaikissa tilanteissa riittävä.

Heti ensimetreiltä lähtien huomaa, että BMW on kehittänyt auton ohjaustuntumaa luonnollisempaan suuntaan. Etenkin keskialueella on aiempaa parempi tuntuma, ja ohjaus on kitkarenkaillakin miellyttävän tarkka ja vaste on sopivan jämäkkä. Vasteeseen voi myös vaikuttaa nykytyyliin ajotiloja vaihtamalla, ja Sport-asetuksella tehostusta on hieman vähemmän.

Pääsimme ajamaan lyhyehkön lenkin lumisessa ympäristössä, joten alustan toimivuuden tarkempi arviointi on jätettävä kattavammalle koeajolle. Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu auto etenee varsin jämäkän oloisesti myös alustan Comfort-asetuksella ja pinnan epätasaisuudet tuntuvat varsin selkeästi autossa. Sport-asetukselle siirryttäessä iskunvaimennuksesta tulee suorastaan epämukavan pintakova.

Uusi mallikoodilla G20 kulkeva 3-sarja tuntuu merkin tyylin mukaiselta kehitysaskeleelta edeltäjään verrattuna. Eniten kritiikkiä saaneiden ominaisuuksien korjaamiseen on kiinnitetty huomiota, minkä lisäksi auton yleisilme on modernisoitu kattavasti. BMW 3-sarja tulee varmasti jatkamaan edeltäjiensä menestystä tasaisen varmalla suorittamisella. Se ei kuitenkaan tarjoa varsinaisesti mitään uutta tai mullistavaa, mikä erottaisi sen selkeästi kilpailijoista.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja