Eikö sähköautoissa pärjääkään tavallisilla renkailla? Nämä 3 asiaa ovat niille räätälöidyissä renkaissa toisin

Nokian Renkailta sähköautoihin suunniteltu talvirengas 1:24
Tällainen on sähköautoihin suunniteltu talvirengas.

Nokian Renkaat on esitellyt sähköautoihin suunnitellun renkaan, jonka kehitystyössä se kertoo huomioineensa sähköautojen erityisvaatimukset sekä sähköautoilijoiden toiveet.

Suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat on tuonut markkinoille erityisesti sähköautoille suunnitellun nastarenkaan.

Uuden Hakkapeliitta 10 EV -renkaan kehitystyössä on yhtiön mukaan kuunneltu sähköautoilijoita.

Ladattavien hybridien ja sähköautojen omistajat nostivat Nokian Renkaiden teettämässä kyselytutkimuksessa renkaan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi alhaisen rengasmelun, matalan vierintävastuksen sekä vakaan ajotuntuman.

"Lisää ajomukavuutta"

Koska sähköautot ovat hiljaisempia kuin perinteiset polttomoottoriautot, korostuu rengasmelu niillä ajettaessa, kun moottoriääni ei enää peitä sitä alleen. Myös ilmanvastus on selkeämmin kuultavissa sähköautolla ajaessa.

Nokian Renkaiden mukaan yhtiön tavallisia Hakkapeliittoja matalampi melutaso on saavutettu lisäämällä renkaan sisäpintaan kerros akustovaahtoa.

– Kun nastat ja pintakuvio osuvat tienpintaan, renkaan sisällä olevan ilmatilan ominaistaajuudet heräävät ja aiheuttavat noin 200 hertsin ärsyttävän melupiikin. Uusi teknologia vaimentaa tämän värähtelyn, ja tuloksena on matalampi äänitaso, vähemmän melua matkustamossa ja lisää ajomukavuutta, kertoo tiedotteessa  Hannu Onnela, Nokian Renkaiden Senior Development Engineer.

Uutuusrenkaassa on pyritty myös huomioimaan sähköautojen paino verrattuna polttomoottoriautoihin. Useita satoja kiloja painava akusto vaatii renkailta enemmän, mistä johtuen sähköautorenkaassa on tavanomaista vahvempi rakenne ja kulutuspinnassa lisäkumia. Myös rivakat kiihdytykset asettavat omat haasteensa renkaan kestävyydelle. 

Kolmas asia, johon yhtiö on sähköautorenkaassaan kiinnittänyt erityistä huomiota, on vierintävastus. Matala vierintävastus auttaa lisäämään ajoneuvon toimintamatkaa. Hakkapeliitta EV:ssä on käytetty Nokian Renkaiden mukaan erityistä pintakumiseosta, minkä lisäksi renkaan sivupinta on urituksen ansiosta aerodynaamisempi.

Tarvitseeko sähköauto erilaiset renkaat? Michelinin mukaan ei

Muun muassa Tesloihin ensiasennusrenkaat toimittava rengasvalmistaja Michelin on kertonut australialaiselle WhichCar-julkaisulle, että sähköauto ei sinällään aseta erityisvaatimuksia renkaille.

– Aloitimme kauan sitten yhteistyön Teslan kanssa, ja silloin pohdittiin, kurittavatko sähköautot renkaita enemmän kuin muut autot, Michelinin tiede- ja innovaatiojohtaja Cyrille Roget kertoi.

– Vertasimme Yhdysvaltain suosituimman Teslan rengaskulumaa tehokkaiden Corvettejen ja Mustangien rengaskulumaan, emmekä löytäneet minkäänlaista eroa.

Rogetin mukaan tehokas auto kuluttaa renkaita tehotonta enemmän, mutta itse käyttövoimalla ei ole merkitystä.

Sen sijaan rengasmelu on asia, johon myös Michelin kiinnittää erityisen paljon huomiota suunnitellessaan sähköautojen alle optimoituja renkaita.

Lähteet: Nokian Renkaat, WhichCar

Lue myös:

    Uusimmat