Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eikö sähköautoissa pärjääkään tavallisilla renkailla? Nämä 3 asiaa ovat niille räätälöidyissä renkaissa toisin

1:24Nokian Renkailta sähköautoihin suunniteltu talvirengasTällainen on sähköautoihin suunniteltu talvirengas.Nokian Renkaat
Julkaistu 15.02.2021 15:26

Ville Järveläinen

Nokian Renkaat on esitellyt sähköautoihin suunnitellun renkaan, jonka kehitystyössä se kertoo huomioineensa sähköautojen erityisvaatimukset sekä sähköautoilijoiden toiveet.

Suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat on tuonut markkinoille erityisesti sähköautoille suunnitellun nastarenkaan.

Uuden Hakkapeliitta 10 EV -renkaan kehitystyössä on yhtiön mukaan kuunneltu sähköautoilijoita.

Ladattavien hybridien ja sähköautojen omistajat nostivat Nokian Renkaiden teettämässä kyselytutkimuksessa renkaan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi alhaisen rengasmelun, matalan vierintävastuksen sekä vakaan ajotuntuman.

Lue myös: Ethän aja "vääränlaisilla" talvirenkailla? Voivat olla näillä pakkasilla jopa hengenvaaralliset

"Lisää ajomukavuutta"

Koska sähköautot ovat hiljaisempia kuin perinteiset polttomoottoriautot, korostuu rengasmelu niillä ajettaessa, kun moottoriääni ei enää peitä sitä alleen. Myös ilmanvastus on selkeämmin kuultavissa sähköautolla ajaessa.

Nokian Renkaiden mukaan yhtiön tavallisia Hakkapeliittoja matalampi melutaso on saavutettu lisäämällä renkaan sisäpintaan kerros akustovaahtoa.

– Kun nastat ja pintakuvio osuvat tienpintaan, renkaan sisällä olevan ilmatilan ominaistaajuudet heräävät ja aiheuttavat noin 200 hertsin ärsyttävän melupiikin. Uusi teknologia vaimentaa tämän värähtelyn, ja tuloksena on matalampi äänitaso, vähemmän melua matkustamossa ja lisää ajomukavuutta, kertoo tiedotteessa  Hannu Onnela, Nokian Renkaiden Senior Development Engineer.

Uutuusrenkaassa on pyritty myös huomioimaan sähköautojen paino verrattuna polttomoottoriautoihin. Useita satoja kiloja painava akusto vaatii renkailta enemmän, mistä johtuen sähköautorenkaassa on tavanomaista vahvempi rakenne ja kulutuspinnassa lisäkumia. Myös rivakat kiihdytykset asettavat omat haasteensa renkaan kestävyydelle. 

Kolmas asia, johon yhtiö on sähköautorenkaassaan kiinnittänyt erityistä huomiota, on vierintävastus. Matala vierintävastus auttaa lisäämään ajoneuvon toimintamatkaa. Hakkapeliitta EV:ssä on käytetty Nokian Renkaiden mukaan erityistä pintakumiseosta, minkä lisäksi renkaan sivupinta on urituksen ansiosta aerodynaamisempi.

Tarvitseeko sähköauto erilaiset renkaat? Michelinin mukaan ei

Muun muassa Tesloihin ensiasennusrenkaat toimittava rengasvalmistaja Michelin on kertonut australialaiselle WhichCar-julkaisulle, että sähköauto ei sinällään aseta erityisvaatimuksia renkaille.

– Aloitimme kauan sitten yhteistyön Teslan kanssa, ja silloin pohdittiin, kurittavatko sähköautot renkaita enemmän kuin muut autot, Michelinin tiede- ja innovaatiojohtaja Cyrille Roget kertoi.

– Vertasimme Yhdysvaltain suosituimman Teslan rengaskulumaa tehokkaiden Corvettejen ja Mustangien rengaskulumaan, emmekä löytäneet minkäänlaista eroa.

Rogetin mukaan tehokas auto kuluttaa renkaita tehotonta enemmän, mutta itse käyttövoimalla ei ole merkitystä.

Sen sijaan rengasmelu on asia, johon myös Michelin kiinnittää erityisen paljon huomiota suunnitellessaan sähköautojen alle optimoituja renkaita.

Lue myös: Älä osta tätä rengasta, vaikka saisit sen miten halvalla hyvänsä

Lähteet: Nokian Renkaat, WhichCar

Lisää aiheesta:

Kannattaako sähköautoon hankkia nasta- vai kitkarenkaat?Jos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästäMitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testiMoottorin testi paljasti, että muutaman kympin kesärengas voi käydä kalliiksi muilla tavoin: "Paraskaan kuski ei voi paikata" – ero kulutuksessa yllätti testaajatkinHuolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatLuottaisitko kumirunkoiseen nastaan? Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tuntuu hyvältä
AutotSähköautotRenkaatNokian RenkaatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?