Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ethän aja "vääränlaisilla" talvirenkailla? Voivat olla näillä pakkasilla jopa hengenvaaralliset

3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetAuton rengaspaineet on syytä tarkistaa lämpötilan laskiessa miinukselle. Pakkasella painetta kannattaa olla noin 0,2 baaria valmistajan ohjearvoa enemmän.
Julkaistu 13.01.2021 11:02

Ville Järveläinen

Kiristyvä pakkanen tarkoittaa paitsi pitkien kalsareiden kaivamista kaapista, myös varautumista autolle mahdollisesti tapahtuviin ikäviin yllätyksiin. Viimeistään nyt on syytä tarkistaa, millaiset renkaat autossa on alla.

Kun sääennuste povaa reilusti miinusasteita, on syytä tarkistaa oman auton renkaat. Hyväkuntoiset ja oikeanlaiset talvirenkaat ovat erityisen tärkeä asia talvella yleisestikin, mutta erityisesti pakkaskelillä.

Niin sanottuja keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei ole suunniteltu koville pakkasille, vaan lähinnä märälle asfaltille ja satunnaisiin lumikeleihin. Niiden kulutuspinta kovenee lämpötilan pudotessa, millä on valtava vaikutus myös ajo-ominaisuuksiin. Hyvä märkäpito ja hyvä jääpito ovat vastakkaisia ominaisuuksia, joista toinen heikkenee toisen parantuessa.

Meillä yleisesti käytetyt pohjoismaiset kitkarenkaat ovat sen sijaan suunniteltu oikeasti kylmiin olosuhteisiin, ja niiden pehmeämpi kumiseos puree paremmin lumeen ja jäähän.

LUE MYÖS: Pakkanen panee auton koville – älä sorru perusmokiin: "Harvinaista ei ole sekään, että..."

Keskieurooppalaisia kitkarenkaita tulee Suomeen pääasiassa käytettynä maahantuotujen autojen mukana sekä tietämättömien kuluttajien tilaamina erilaisten nettikauppojen kautta.

Keski-Euroopan talvirenkaissa käytetään yleensä korkeampia nopeusmerkintöjä H, V, W ja Z, kun taas Suomen oloihin soveltuvissa renkaissa nopeusluokka on yleisimmin T, R tai Q.

EU edellyttää jatkossa selkeämpää merkintää siitä, millaisesta kitkarenkaasta on kyse. Rengasmerkinnät muuttuvat toukokuussa 2021, mutta toistaiseksi keskieurooppalaisen kitkarenkaan voi tunnistaa sen kyljessä olevasta nopeusmerkinnästä H, V, W tai Z. Pohjoismaisissa kitkoissa merkintä on tyypillisesti Q, R tai T.

Tee pakkasella myös nämä toimenpiteet

Automyyjä Matias Hautala kehottaa vaihtoautoketju Kamuxin tiedotteessa tarkistamaan renkaiden ilmanpaineet, sillä ne laskevat pakkasella.

– Tästä syystä painetta kannattaa olla noin 0,2 baaria valmistajan ohjearvoa enemmän. Väärillä rengaspaineilla ajaminen lisää polttoaineen kulutusta ja heikentää ajovakautta. Lisäksi väärät rengaspaineet voivat aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista, Hautala toteaa.

Hautala muistuttaa, että pakkaskelejä varten on hyvä tarkistaa myös auton käynnistysakun kunto. 

– Akun varaustila heikkenee paukkuvalla pakkasella. Mikäli käynnistys normaalilla kelillä on jo takkuilevaa, käynnistysakku on syytä vaihtaa uuteen. Myös jäähdytin- ja lasinpesunesteen pakkaskestävyys on hyvä tarkistaa.

Nämä tehtävät työllistävät tiepalvelua talvella

Autoliiton mukaan akkuongelmat ovat yleisimpiä syitä, joiden vuoksi sen tiepalvelu kutsutaan talvella apuun. Muita säännöllisesti eteen tulevia ongelmia ovat ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen tai kauko-ohjainavainavaimen paristojen loppuminen ja polttoaineen jäätyminen.

– Myös sähköiset ohjaustehostimet ottavat melko usein itseensä kovilla pakkasilla. Harvinaista ei ole sekään, että sisäpuhaltimen jäätyminen huurruttaa ikkunat umpeen eikä matkaan voi lähteä, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen totesi tiedotteessa aiemmin tällä viikolla.

LUE MYÖS: Lunta tulee nyt taivaan täydeltä – toivottavasti liikenteessä ei näy yhtäkään tämän Audin kaltaista autoa

Lähteet: Kamux, Nokian Renkaat, Autoliitto

Lisää aiheesta:

Jättijonot! Näin pitkään voit joutua odottamaan aikaa renkaiden vaihtoonLuulitko, että talvirenkaiden vaihtaminen riittää? Jos et tee lisäksi tätä muutosta, niin jätä auto suosiolla kotiinSaako kesärenkailla ajaa läpi talven, jos ei tule liukkaita kelejä? Saa, mutta ei todellakaan kannata – tässä syy10 tärkeää toimenpidettä: Nämä asiat jokaiselle autolle pitäisi tehdä syksyn tullenHuolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatÄlä anna talven yllättää: Näin pidät talvirenkaasi kunnossa
AutotRenkaatAuton toimintaTalviLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

  • 12.10.06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 12.10.06:35
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille