Ethän aja "vääränlaisilla" talvirenkailla? Voivat olla näillä pakkasilla jopa hengenvaaralliset

Näin tarkistetaan auton rengaspaineet 3:48
Auton rengaspaineet on syytä tarkistaa lämpötilan laskiessa miinukselle. Pakkasella painetta kannattaa olla noin 0,2 baaria valmistajan ohjearvoa enemmän.

Kiristyvä pakkanen tarkoittaa paitsi pitkien kalsareiden kaivamista kaapista, myös varautumista autolle mahdollisesti tapahtuviin ikäviin yllätyksiin. Viimeistään nyt on syytä tarkistaa, millaiset renkaat autossa on alla.

Kun sääennuste povaa reilusti miinusasteita, on syytä tarkistaa oman auton renkaat. Hyväkuntoiset ja oikeanlaiset talvirenkaat ovat erityisen tärkeä asia talvella yleisestikin, mutta erityisesti pakkaskelillä.

Niin sanottuja keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei ole suunniteltu koville pakkasille, vaan lähinnä märälle asfaltille ja satunnaisiin lumikeleihin. Niiden kulutuspinta kovenee lämpötilan pudotessa, millä on valtava vaikutus myös ajo-ominaisuuksiin. Hyvä märkäpito ja hyvä jääpito ovat vastakkaisia ominaisuuksia, joista toinen heikkenee toisen parantuessa.

Meillä yleisesti käytetyt pohjoismaiset kitkarenkaat ovat sen sijaan suunniteltu oikeasti kylmiin olosuhteisiin, ja niiden pehmeämpi kumiseos puree paremmin lumeen ja jäähän.

Keskieurooppalaisia kitkarenkaita tulee Suomeen pääasiassa käytettynä maahantuotujen autojen mukana sekä tietämättömien kuluttajien tilaamina erilaisten nettikauppojen kautta.

Keski-Euroopan talvirenkaissa käytetään yleensä korkeampia nopeusmerkintöjä H, V, W ja Z, kun taas Suomen oloihin soveltuvissa renkaissa nopeusluokka on yleisimmin T, R tai Q.

EU edellyttää jatkossa selkeämpää merkintää siitä, millaisesta kitkarenkaasta on kyse. Rengasmerkinnät muuttuvat toukokuussa 2021, mutta toistaiseksi keskieurooppalaisen kitkarenkaan voi tunnistaa sen kyljessä olevasta nopeusmerkinnästä H, V, W tai Z. Pohjoismaisissa kitkoissa merkintä on tyypillisesti Q, R tai T.

Tee pakkasella myös nämä toimenpiteet

Automyyjä Matias Hautala kehottaa vaihtoautoketju Kamuxin tiedotteessa tarkistamaan renkaiden ilmanpaineet, sillä ne laskevat pakkasella.

– Tästä syystä painetta kannattaa olla noin 0,2 baaria valmistajan ohjearvoa enemmän. Väärillä rengaspaineilla ajaminen lisää polttoaineen kulutusta ja heikentää ajovakautta. Lisäksi väärät rengaspaineet voivat aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista, Hautala toteaa.

Hautala muistuttaa, että pakkaskelejä varten on hyvä tarkistaa myös auton käynnistysakun kunto. 

– Akun varaustila heikkenee paukkuvalla pakkasella. Mikäli käynnistys normaalilla kelillä on jo takkuilevaa, käynnistysakku on syytä vaihtaa uuteen. Myös jäähdytin- ja lasinpesunesteen pakkaskestävyys on hyvä tarkistaa.

Nämä tehtävät työllistävät tiepalvelua talvella

Autoliiton mukaan akkuongelmat ovat yleisimpiä syitä, joiden vuoksi sen tiepalvelu kutsutaan talvella apuun. Muita säännöllisesti eteen tulevia ongelmia ovat ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen tai kauko-ohjainavainavaimen paristojen loppuminen ja polttoaineen jäätyminen.

– Myös sähköiset ohjaustehostimet ottavat melko usein itseensä kovilla pakkasilla. Harvinaista ei ole sekään, että sisäpuhaltimen jäätyminen huurruttaa ikkunat umpeen eikä matkaan voi lähteä, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen totesi tiedotteessa aiemmin tällä viikolla.

Lähteet: Kamux, Nokian Renkaat, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat