Bugatti Veyronin varaosien hinnat eivät ole tästä maailmasta – vain yksi operaatio jää alle tuhannen euron

Lego ja Bugatti esittelivät 3 599 osan Chiron-rakennussarjan 0:31
Lego ja Bugatti esittelivät 3 599 osan Chiron-rakennussarjan

Superautoista haaveilevien kannattaa huomioida myös auton ylläpitokustannukset. Ne voivat olla tähtitieteelliset, kuten on esimerkiksi Bugatti Veyronin kohdalla.

Bugatti Veyron on maailman kalleimpia automalleja, mutta halpaa ei ole myöskään sen ylläpito. Vai mitä pitäisi sanoa turboahtimesta, jonka vaihtaminen maksaa noin 37 000 euroa?

Tällä summalla saisi kalliiden autojen Suomessakin laadukkaan perheauton.

Bugattin hinnoista kirjoittaa Road and Track.

Pelkän öljynvaihdon Veyroniin väitetään maksavan noin 18 000 euroa. Hintaa nostaa esimerkiksi se, että auto on purettava vaihdossa lähes atomeiksi.

Silloin se tarkoittanee myös sitä, että auto seisoo korjaamolla pidempään kuin perusmenopeli.

Veyronin säännöllisen, vuosittaisen huollon sanotaan maksavan yhtä paljon kuin keskimääräisen auton.

Veyronin niin kuin muidenkin automallien hintoja seuraavat Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviranomaiset (EPA), joiden dokumentit kertovat, että mallin varaosien hinnoissa on lähes käsittämättömän suuria eroja.

EPAn asiakirjojen mukaan hinnat vaihtelevat nokka-akselin antureiden kahdeksasta eurosta noin 18 000 euron polttoainesäiliöön. Mutta tässä ovat kyseessä vasta osien hinnat. Työn hinta Veyron-korjaamolla voi olla tähtitieteellinen.

Tankin vaihtaminen maksaa noin 20 000 euroa.

Työn hinnoista kertoo jotakin se, että vain yhdessä kohdassa EPAn dokumentteja summa jää kolminumeroiseksi. Se on voimansiirron valvontamoduulin vaihtaminen, joka maksaa 600 euroa.

Esimerkiksi imusarja myydään kolmessa osassa, joista kaksi ylintä maksavat 3 500 euroa kappale ja alin lähes 1 800 euroa.

Erittäin kalliissa Lamborghini Huracanissa koko imusarja maksaa noin tuhat euroa ja Chevrolet Corvettessa alle 200 euroa.

Veyronin W16-moottorissa on neljä turboahdinta, ja yllättäen nämä osat ovat listan kalleimmasta päästä. Turbo maksaa reilut 5 600 euroa ja sen vaihtaminen noin 8 000 euroa.

Turboahtimet syöttävät ilmaa jäähdyttimiin, joista kukin maksaa 8 000 euroa. Niiden vaihtaminen puolestaan maksaa 1 800 euroa kappaleelta.

Jos jäähdyttimiä onnistutaan vaihtamaan samanaikaisesti, työn hinta alenee ”vain” hieman alle 2 000 euroon.

Lue myös:

    Uusimmat