Ekstaasi vei brittiteinin teho-osastolle – äiti jakoi karun kuvan: "Minulle sanottiin kolmesti, että Remy ei selviäisi"

1:22
Videolla kerrotaan vauvasta, joka menehtyi kovien huumeiden takia.

16-vuotias teinityttö nautti ekstaasia ja päätyi kuudeksi päiväksi koomaan sairaalaan, kertoo Metro.

BrittiläinenLouise Turner jakoi 10. elokuuta Facebookissa kuvan tyttärestään makaamassa sairaalasängyssä sen jälkeen, kun tämä oli nauttinut ekstaasia.

Kuusi päivää koomassa

Perjantaina 31. heinäkuuta 16-vuotias Remy oli nauttinut ekstaasia ja saanut äkillisen sairauskohtauksen. Hän oli kuusi päivää koomassa teho-osastolla sairaalassa Guernseyssa.

Remyn henki oli vaarassa. Louise kertoo, että tuo oli hänen elämänsä karmein kokemus. Remyn isä ja tämän uusi kumppani tulivat sairaalaan Jerseysta jo sanomaan jäähyväisiä tytölle.

– Minulle sanottiin kolmesti, että Remy ei selviäisi, Louise kertoo Metrolle.

– Hänen ruumiinlämpötilansa nousi 43 asteeseen ja kohtaukset jatkuivat. Hänen sisäelimensä olivat pettämässä ja hänen sydämensä toimi heikosti.

Karu kuva varoitukseksi muille

Yllättäen ja kaikkien suureksi helpotukseksi Remy toipui ja nyt Turnerien perhe haluaa varoittaa muita nuoria huumeiden käytön vaaroista. Louise sai tyttäreltään luvan jakaa kuvan tästä sairaalassa.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Tyttö katuu koko juttua

Kun Remy oli herännyt sairaalassa, hän oli luullut, että oli edelleen sama perjantai, jolloin hän oli ottanut huumeita. Hän ei ollut tajunnutkaan, miten paljon aikaa oli kulunut.

– Olin niin hämmentynyt. En tajunnut mistään mitään.

Remy kertoo, että seuraavina öinä hänellä oli kamalia painajaisia ja hallusinaatioita. Hän kertoo, ettei muistanut enää, miten kävellään.

Nyt Remy kokee olevansa jo täysin terve, mutta hänen äitinsä on eri mieltä. Louisen mielestä tyttäressä on huomattava ero aiempaan. Ihan kuin tämä olisi jotenkin paljon ”hitaampi” kuin ennen. Remyn maksa on vaurioitunut huumeen takia.

– Kadun tekoani todella. En enää ikinä tee mitään tällaista, Remy kertoo.

– On vaikea selittää, miltä minusta nyt tuntuu. En halua enää ikinä aiheuttaa perheelleni ja ystävilleni tällaista tuskaa.

Ekstaasi tunnetaan myös nimellä MDMA

Ekstaasi on keskushermostoa aktivoiva synteettinen aine, kertoo Päihdelinkki. Sen kemiallinen nimi on metyleenidioksimetamfetamiini (MDMA). Ekstaasia myydään niin jauheina, kiteinä kuin erinäköisinä tabletteina.

MDMA nostaa vireystilaa ja mielialaa aiheuttaen myös empatian tunteita. Ekstaasi voi aiheuttaa pahoinvointia sekä raajojen ja leuan jäykistymistä. Päihdelinkin mukaan ekstaasi aiheuttaa myös hikoilua, suun kuivumista, ruokahaluttomuutta ja saa sydämen sykkeen nopeutumaan. Erityisesti suurina annoksina haittana on sekavuus ja tietoisuuden hämärtyminen. Fyysisen rasituksen, kuten tanssin, yhteydessä vaarana on kehon ylilämpeneminen. Sen riskiä lisää myös pitkäaikainen rasitus ja nestehukka.

Päihdelinkin mukaan ekstaasin riskeistä ei ole vielä tarpeeksi tutkimustietoa. Se tiedetään, että suuret annokset tai pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa levottomuutta, paniikkikohtauksia, pelkoja, vainoharhoja, masentuneisuutta, unettomuutta, laihtumista tai muutoksia maksan toiminnassa.

Oikeuslääkäri Katarina Lindroos THL:stä kertoi MTV Uutisten haastattelussa joulukuussa 2018, että MDMA-myrkytys voi johtaa moniin oireisiin, kuten hengenvaaralliseen serotoniinioireyhtymään, matalaan verensokeriin, liikalämpöisyyteen, munuais- ja maksavajaatoimintaan sekä koomaan. Samaan haastatteluun osallistunut oikeuskemisti Pirkko Kriikku Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kertoi, että MDMA:n aiheuttamat myrkytyskuolemat ovat Suomessa verrattain harvinaisia.

Lähteet: MetroPäihdelinkki

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja