Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Black Friday ja muut ostospäivät vyöryvät Suomeen: "Aina pitää olla alennusmyyntejä"

7:23Joulukauppa käyntiin - mihin törsätään?
Julkaistu 22.11.2018 15:52
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Huomenta Suomessa keskusteltiin kaupan alan joulusesongista Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan kanssa. Black Friday -ostospäivä koittaa huomenna ja se on herättänyt keskustelua.

Haastattelussa Kurjenoja kertoo, millainen merkitys joulusesongilla on kaupan alalle. Entä miten veronpalautukset näkyvät kulutuksessa?

Huomenta Suomen aamussa keskusteltiin kaupan alan joulusesongista ja alennusmyynneistä. Paikalla oli Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Perjantaina koittaa alennuspäivä Black Friday. Sitä ennen oli muun muassa Single’s Day ja Halloween-hulinat. Vastaavanlaisia ostospäiviä tuntuu nyt virtaavan meille kovasti Amerikan mantereelta. Kurjenojan mukaan tässä on nähtävissä kansainvälinen trendi.

Lue myös: Viisi vinkkiä – näin vältät Black Fridayn virheostokset

– Nyt kampanjoidaan. Aikaisemmin meillä oli vanhat sesonkialennusmyynnit, kesäalennusmyynti, vuodenvaihteen alennusmyynti. Mutta nyt kuluttajat ovat tottuneet siihen, että aina pitää olla jotain alennusmyyntejä.

Kurjenoja antaa esimerkin Yhdysvalloista: 30 prosentin alennus ei kiinnosta kuluttajia. Alennuksen pitää olla vähintään 60 prosenttia, jotta ihmiset saadaan liikkeelle.

LUE MYÖS: Ostatko sinäkin uuden puhelimen Black Fridayna? Puolet suomalaisista kertoo hyödyntävänsä alennusmyynnit puhelinta ostaessaan

Lisää aiheesta:

Miksi kaupoissa on jo joulu? Kauppias kertoo syyn, miksi joulutuotteet tuntuivat tulleen kauppoihin ennätysaikaisinTänään vietetään kahta täysin vastakkaista päivää Black Friday saa monet jouluostoksille – kaupan hyllyssä voi odottaa pettymys: "Todellinen ongelma tällä hetkellä"Suuri kulutusjuhla Black Friday saapuu – ainakin nämä suomalaiset yritykset jättävät tarjouskisan väliin: "Emme halua tukea kansallista joukkopsykoosia"Pidä tämä tärkeä asia mielessä marraskuun aleryöpytyksessä – "Keksitään uusia sanontoja, juttuja ja nimiä"Black Friday lähestyy, mutta moni kauppa aloittaa alennusmyyntinsä jo maanantaina – "Suomalaiset ovat selvästi muita Pohjoismaita edellä mustan perjantain ostohulinoissa"
Black FridayJouluYritykset ja bränditKotiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 14.11.13:29
    Huijaukset

    Black Friday on riskialtis tarjousviidakko – erityisesti näitä asioita rikolliset hyödyntävät

  • 10.11.15:17
    Verkkokauppa

    Black Friday lähestyy – sitä ennen hinnoille tapahtuu kummia

  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa