Ostatko sinäkin uuden puhelimen Black Fridayna? Puolet suomalaisista kertoo hyödyntävänsä alennusmyynnit puhelinta ostaessaan

Honorin yhdessä viestintätoimisto Pohjoisranta Burson-Marstellerin kanssa toteuttama tutkimus kertoo suomalaisten hyödyntävän hanakasti alennusmyynnit uutta puhelinta ostaessaan.

Yhteensä 50 prosenttia eli puolet suomalaisista kertoo tutkimuksen mukaan hyödyntävänsä joulua edeltävät alennusmyynnit, kuten Black Fridayn, ostaessaan uutta puhelinta. 13 prosenttia kertoi ostavansa puhelimensa aina alennusmyynnistä ja 37 prosenttia sopivan tarjouksen sattuessa kohdalle.

Älypuhelimet kuuluvatkin tänä vuonna perjantaina 23. marraskuuta vietettävän Black Friday -tarjouspäivän suosituimpiin tuotteisiin vuodesta toiseen.

Tutkimuksessa selvitettiin myös vastaajien suhtautumista puhelimen hintaan. Tulokset kertovat, että mitä nuorempi henkilö on sitä enemmän puhelimesta ollaan valmiit maksamaan. ”Nuorille puhelin on niin tärkeä, että siitä ollaan valmiita maksamaan yli 1 000 euroa”, todetaan tutkimuksen johtopäätöksenä.

Yleisesti suomalaisten mielestä sopiva hinta puhelimelle on 100-400 euroa, mutta alle 35-vuotiaat ovat valmiita maksamaan puhelimesta enemmän ja jopa joka kymmenes 18–22-vuotias on valmis maksamaan puhelimestaan jopa yli 1 000 euroa, kun vanhemmissa ikäryhmissä vastaava osuus jäi kahteen prosenttiin.

Nuorista 18-22-vuotiaista 21 prosenttia haluaa panostaa älypuhelimeensa 300-399 euroa, kun tätä vanhemmissa ikäryhmissä hintaportaista suosituimmaksi nousee pykälää alempi 200-299 euron hintaväli.

Osana tutkimusta alennusmyynti- ja hinta-ajatusten ohella tutkimuksessa selvitettiin, myös mitä uutta älypuhelimen käyttäjät olivat kokeilleet mobiilissa viimeisen vuoden aikana. Kärkeen nousivat julkisen liikenteen tietojen tarkastelu, aktiivisuuden seuranta sekä verkkokaupasta ostaminen.

Älypuhelinvalmistaja Honorin kysely toteutettiin Syno Internationalin verkkopaneelissa lokakuussa 2018. Kyselyyn vastasi 1 012 henkilön otos 18–80-vuotiaista suomalaisista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller yhdessä Honorin kanssa.

Lue myös:

    Uusimmat