Bemarin ensimmäisen katumaasturin muodot syntyivät vain parissa tunnissa – suunnittelija-Frank: "Täysin ennenkuulumatonta"

0:53
BMW esitteli vuonna 2018 sen nykyisen X7-lippulaivamallinsa.

Saksalaisvalmistajan ensimmäinen SUV-malli syntyi todella pikaisella aikataululla. Jutun perästä löytyvällä videolla auton suunnittelija kertoo, millaisesta prosessista BMW X5:n muotoilussa oli kyse.

BMW:n ensimmäinen katumaasturimalli, X5, saapui markkinoille vuonna 1999. Vuonna 2004 auto sai pienen kasvojenkohotuksen, jonka turvin ensimmäisen sukupolven valmistus jatkui vuoteen 2006 asti.

Harva kuitenkaan tietää, että alkuperäisen X5:n laatikkomaiset linjat ovat peräisin samasta kynästä kuin Ferrari F430:n tai McLaren P1:n sulavalinjaiset muodot.

X5:n takana on nimittäin suunnittelija Frank Stephenson, 60. Stephenson kertoo YouTube-kanavallaan julkaistulla videolla X5:n suunnitteluprosessista.

– Meille annettiin vain kuusi viikkoa aikaa luoda mielikuvasta valmis tuote, mikä on täysin ennenkuulumatonta, Stephenson sanoo.

BMW:n muotoilujohtajana vuosituhannen lopulla toiminut Chris Bangle antoi X5:n ensimmäiset luonnokset Stephensonin piirrettäviksi. Aikaa ei ollut tuhlattavaksi, vaan lentokoneessa tehtävän saadessaan istunut Stephenson kääri hihansa ja sai ensimmäiset luonnokset valmiiksi ennen koneen laskeutumista.

– Se ei todellakaan ollut helppoa, uskokaa pois.

Parissa tunnissa tehtyjen luonnosten pohjalta syntyi lopulta baijerilaisvalmistajan ensimmäinen katumaasturimalli. Stephenson sai ymmärrettävästi varsin vapaat kädet, sillä BMW:llä ei ollut ennestään vielä yhtäkään katumaasturia.

– Se ei voinut näyttää pelkästään maastoautolta, vaan siinä oli oltava tietynlaista eleganssia.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja