Bemarin design-tirehtööri seisoo uutuusmallin "majavanhampaiden" takana: "Kun teet jotakin tällaista..."

0:45
Tältä näyttää BMW:n uusi 4-sarja.

BMW:n juuri esittelemä uusi 4-sarja on saanut kahtiajakautuneen vastaanoton. Vaikka auto onkin teknisiltä ominaisuuksiltaan taattua Bemaria, on yksi muotoilullinen yksityiskohta herättänyt keskustelua puolesta ja vastaan.

BMW:n muotoilujohtaja Domagoj Dukec puolustaa toisen sukupolven 4-sarjan radikaalia keulailmettä. Se ei ole mitenkään yllättävää, sillä onhan Dukec todennäköisimmin se henkilö, joka on kyseisen ilmeen runnonut läpi baijerilaisvalmistajan sisällä.

Tiistaina esitelty uusi 4-sarja on herättänyt huomiota aggressivisella ja totutusta poiketen pystysuuntaisella etusäleiköllään. Se erottaa uutukaisen muista saksalaisbrändin autoista, mutta se on ollut Dukecin mukaan tarkoituskin.

– Se on selvästi BMW, se on selvästi 4-sarjalainen. Se on luonteeltaan vahva tavalla, jota vain BMW on, Dukec hehkuttaa brittiläisen Autocarin haastattelussa.

– Tuplamunuaiset ovat silmiinpistävin muotoilupiirteemme. Olemme käyttäneet niitä monin eri tavoin antaakseemme autoillemme tietyn olemuksen. Esimerkiksi 3-sarjassa säleikkö on vaakasuuntainen, koska kyseessä on rationaalisempi ja vakavampi auto. 4-sarjan kaltaisen coupen tulee edustaa BMW:n eksoottisempaa puolta.

Pystysuuntainen säleikkö on samalla viittaus BMW:n omaan historiaan ja etenkin 328-malliin, jota valmistettiin vuosina 1936–1940.

Somehuutelijoita ei kannata kuunnella

Dukecin mukaan BMW:lläkin on tärkeää ymmärtää se, millaista palautetta tulee kuunnella ja millaista ei. Sosiaalisen median kommenttien perusteella toimiminen ei hänen mielestään auta mitään tai ketään.

– Muotoilu on niin tunnepitoista, ja kaikilla on omat mielipiteensä ja mieltymyksensä. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää. Kun teet jotakin tällaista, puolet ihmisistä rakastavat sitä ja puolet vihaavat. Se ei tule muuttumaan.

Dukec ei ole muotoilujohtajana huolissaan siitä, että valmistajan radikaalit ratkaisut jakavat mielipiteitä. 

– Vaikka se onkin polarisoivaa aluksi, ne ovat toimintamme ydintämme ja muovaavat koko brändiämme. 

BMW ei kuitenkaan aio tai edes halua tehdä yhtä radikaaleja ratkaisuja kaikkien autojensa kohdalla.

– 4-sarja on hyvin luonteikas auto. Olen varma, että muutaman vuoden päästä kyseessä on hyvin vahva tuote, ja ihmiset, pitivät he autosta tai eivät, näkevät, että sillä on oma tietty identiteettinsä.

Lähde: Autocar, BMW

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja