Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bemarin design-tirehtööri seisoo uutuusmallin "majavanhampaiden" takana: "Kun teet jotakin tällaista..."

0:45BMW:n uudessa 4-sarjalaisessa on melkoinen keulailmeTältä näyttää BMW:n uusi 4-sarja.
Julkaistu 04.06.2020 14:13

Ville Järveläinen

BMW:n juuri esittelemä uusi 4-sarja on saanut kahtiajakautuneen vastaanoton. Vaikka auto onkin teknisiltä ominaisuuksiltaan taattua Bemaria, on yksi muotoilullinen yksityiskohta herättänyt keskustelua puolesta ja vastaan.

BMW:n muotoilujohtaja Domagoj Dukec puolustaa toisen sukupolven 4-sarjan radikaalia keulailmettä. Se ei ole mitenkään yllättävää, sillä onhan Dukec todennäköisimmin se henkilö, joka on kyseisen ilmeen runnonut läpi baijerilaisvalmistajan sisällä.

Tiistaina esitelty uusi 4-sarja on herättänyt huomiota aggressivisella ja totutusta poiketen pystysuuntaisella etusäleiköllään. Se erottaa uutukaisen muista saksalaisbrändin autoista, mutta se on ollut Dukecin mukaan tarkoituskin.

– Se on selvästi BMW, se on selvästi 4-sarjalainen. Se on luonteeltaan vahva tavalla, jota vain BMW on, Dukec hehkuttaa brittiläisen Autocarin haastattelussa.

Lue myös: "Valittajat eivät yleensä ole asiakkaita" – BMW ei aio luopua autojensa tunnusmerkistä tulevaisuudessakaan

– Tuplamunuaiset ovat silmiinpistävin muotoilupiirteemme. Olemme käyttäneet niitä monin eri tavoin antaakseemme autoillemme tietyn olemuksen. Esimerkiksi 3-sarjassa säleikkö on vaakasuuntainen, koska kyseessä on rationaalisempi ja vakavampi auto. 4-sarjan kaltaisen coupen tulee edustaa BMW:n eksoottisempaa puolta.

Pystysuuntainen säleikkö on samalla viittaus BMW:n omaan historiaan ja etenkin 328-malliin, jota valmistettiin vuosina 1936–1940.

Somehuutelijoita ei kannata kuunnella

Dukecin mukaan BMW:lläkin on tärkeää ymmärtää se, millaista palautetta tulee kuunnella ja millaista ei. Sosiaalisen median kommenttien perusteella toimiminen ei hänen mielestään auta mitään tai ketään.

– Muotoilu on niin tunnepitoista, ja kaikilla on omat mielipiteensä ja mieltymyksensä. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää. Kun teet jotakin tällaista, puolet ihmisistä rakastavat sitä ja puolet vihaavat. Se ei tule muuttumaan.

Dukec ei ole muotoilujohtajana huolissaan siitä, että valmistajan radikaalit ratkaisut jakavat mielipiteitä. 

– Vaikka se onkin polarisoivaa aluksi, ne ovat toimintamme ydintämme ja muovaavat koko brändiämme. 

BMW ei kuitenkaan aio tai edes halua tehdä yhtä radikaaleja ratkaisuja kaikkien autojensa kohdalla.

– 4-sarja on hyvin luonteikas auto. Olen varma, että muutaman vuoden päästä kyseessä on hyvin vahva tuote, ja ihmiset, pitivät he autosta tai eivät, näkevät, että sillä on oma tietty identiteettinsä.

Lähde: Autocar, BMW

Lue myös: Upouuden öky-Bemarin maallinen vaellus päättyi sähkötolppaan – mittarissa vain 11 kilometriä

Lisää aiheesta:

BMW myöntää saavansa ”brutaalia” palautetta uudesta tyylistään – designpomo kertoo, mitä asialle on ajateltu tehdä"OK, boomer" – BMW:n mukaan vika on sinussa, jos et pidä sen uuden sähkömallin ulkonäöstä"Valittajat eivät yleensä ole asiakkaita" – BMW ei aio luopua autojensa tunnusmerkistä tulevaisuudessakaanKunnia uusien Volvojen ilmeestä kuuluu Thomas Ingenlathille – nyt hän kipparoi nuorta ruotsalaisvalmistajaa, jonka maailmanvalloitus on alkamassa Kiinasta ja NorjastaGeneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan""Muotoilu tärkein Renaultin ostoon vaikuttava tekijä"
AutotBMWLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa