Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

520 vapaasti hengittävää hevosvoimaa – tässä on uusi Porsche 911 GT3 RS

Julkaistu 21.02.2018 06:50
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Turboahtimet ovat vallanneet alaa kaikissa autoluokissa, mutta vapaasti hengittävien moottoreiden ystäviäkään ei ole kokonaan unohdettu.

Porsche esitteli uudet turboahdetut moottorit 911-perusmallistoon vuoden 2015 lopulla. Odotetusti tämä aiheutti lievää vastarintaa, mutta useimpia parempi taloudellisuus piristyneen suorituskyvyn kanssa ei ole haitannut. Se ainoa mutta tulee esille kuitenkin tunnepuolella, sillä uudet turbokoneet eivät tarjoa samaa repivyyttä kuin huomattavasti korkeammalle kiertäneet vapaasti hengittävät koneet.

Porsche kuitenkin lupasi edelleen tarjota vapaasti hengittäviä moottoreita GT-merkinnän omaavissa autoissa, ja tässä lupauksessa on pitäydytty. Valmistaja esitteli viime vuonna uuden 911 GT3:n, jonka 4,0-litraisesta bokserikuutosesta saksalaiset puristivat kiitettävät 500 hevosvoimaa. Huolimatta yhtenevistä teholukemista edellisen 911 GT3 RS:n kanssa kyseessä oli pitkälti uudelleen kehitetty moottori.

Galleria

Nyt Porsche esitteli uudistuneella 9 000 minuuttikierrokseen kiertävällä moottorilla varustetun 911 GT3 RS:n. Auto perustuu pitkälti GT3:een, mutta on kokenut päivityksiä Porschen moottoriurheiluosaston toimesta. Moottorin teholukemaksi kirjataan 911-sarjatuotantomalliston vapaasti hengittävien ennätys; 520 hevosvoimaa. Vaihteistona autosta löytyy 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti ja voima välitetään 325 millimetriä leveille takarenkaille. Satasen nopeuden auto saavuttaa 3,2 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy parhaimmillaan 312 km/h.

Jokseenkin maltillisen huippunopeuden ymmärtää auton ulkonäköä katsellessa. 911 GT3 RS:llä on vahvat perimät moottoriurheilusta, ja auto on tehty nimenomaan rata-ajoa silmällä pitäen suorien huippunopeuksien sijaan. Iso takaspoileri on muodostunut jo RS-mallien tavaramerkiksi, mutta se on luonnollisesti hyvin funktionaalinen osa auton aerodynamiikkaa.

Galleria

Moottoriurheiluperimästä kertoo myös mahdollisuus varustaa auto Porschen muidenkin GT-mallien tavoin ilman lisämaksua Clubsport-paketilla. Tämä tuo mukanaan turvakaaret, palonsammuttimen, mahdollisuuden päävirtakatkaisijalle sekä kuusipisteturvavyöt. Lisäksi valmistaja tarjoaa todellisille moottoriurheilun ystäville Porsche Motorsportin kotipaikan mukaan nimettyä Weissach-pakettia. Tämän myötä osa alustan, sisustan ja ulkokuoren komponenteista päivitetään painonsäästön nimissä hiilikuituisiin, ja esimerkiksi alumiinivanteet vaihdetaan kevyemmästä magneesiumista valmistettuihin. Keveimmillään auton painoksi kirjataan 1 430 kiloa.

Uusi Porsche 911 GT3 RS esitellään yleisölle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Teknavi sai onneksi pientä esimakua mielenkiintoisesta uutuudesta Suomen Lapissa, kun Markku Alén pääsi tutustumaan autoon saksalaisen rallilegenda Walter Röhrlin kanssa. Muun muassa tästä lisää luvassa maanantaina 26.3. alkavalla uudella tv-kaudella.

Markku Alén tutustui uuden 911 GT3 RS:n ominaisuuksiin Suomen Lapissa Walter Röhrl johdatuksella.

Kuvat: Jussi Ranta ja valmistaja

Lue myös:
Katso miten Nürburgring ajetaan ennätysajassa – Porsche 911 GT2 RS nappasi nopeimman katuauton tittelin
Koeajo: Porsche 911 Carrera S – uudet tuulet puhaltavat
Elämys: Avo-Porschella Alppien yli – kun vain taivas on rajana

Lisää aiheesta:

No nyt on ruutitynnyrin kansi raollaan – Porschen yli 370 000 euron katumaasturi rullasi ennätysajan Vihreässä helvetissäPorsche esitteli legendan uuden sukupolven – uusi 911 on tehokkaampi, nopeampi ja digitaalisempi kuin koskaan ennenPorsche esitteli menestysreseptin kolmannen sukupolven – tässä olennainen uudesta CayennestaPorsche paljasti todellisen monsterin – tässä on uusi 700-hevosvoimainen 911 GT2 RSSaksalaisten tehokisa käy kuumempana kuin koskaan – Mercedes-AMG nappaa piikkipaikan AudiltaSalakuvat: Porsche 911 GT3 uudistuu – tekeekö manuaalivaihteisto paluun?
PorscheAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Porsche
  • 19.9.20:33
    Autot

    Porschen sähköautot eivät käy kaupaksi

  • 13.6.06:31
    Kuluttajariidat

    Myyjä antoi ymmärtää, että tyyristä Porschea ei oltu kolaroitu pahasti – sitten paljastui auton lunastushistoria

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 16.12.202315:32
    Ennätykset

    Insinöörityön tulos palkittiin: Autoilla noustiin korkeammalle kuin koskaan

  • 12.02.202310:56
    Autot

    Tyyriin Porschen hintaa laskettiin vahingossa lähes 90 prosenttia – sadat asiakkaat ehtivät maksaa varausmaksun