12 onnettomuutta: Hawk-koneet ovat joutuneet turmiin niin lintuparvien kuin teknisten vikojen vuoksi
2:11Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone syöksyi maahan koulutuslennolla Keuruun eteläpuolella
Julkaistu 18.05.2023 07:20
Ville Eklund
ville.eklund@mtv.fi
Suomen Ilmavoimissa on tapahtunut yhteensä 12 Hawk-onnettomuutta. Koneet otettiin käyttöön 1970-luvun lopussa. Onnettomuuksissa on kuollut yhteensä viisi henkilöä.
Turmista viimeisin tapahtui Keuruulla 15. toukokuuta. Kone syöksyi maahan, mutta koneessa olleet lento-opettaja ja oppilas pelastautuivat heittoistuimin. Koneessa on kerrottu havaitun lennon aikana ”poikkeavaa tärinää” ja turmaan johtaneita syitä tutkitaan.
5:18Mitä Keuruulla pudonneen Hawkin ohjaajien tilasta tiedetään? Haastattelussa laivueen komentaja
Viime turma erityisen traaginen
Tällä viikolla tapahtunut onnettomuus katkaisi lähes 10 vuoden onnettomuuksettoman jakson, sillä Ilmavoimien mukaan viimeisin onnettomuus tapahtui vuoden 2013 marraskuussa. Silloin kaksi Ilmavoimien Hawk Mk 66 -harjoitussuihkukonetta törmäsi toisiinsa kaartotaisteluharjoituksessa Salamajärven alueella Perhossa. Toisen koneen ohjaaja menehtyi törmäyksessä ja toinen pelastui heittoistuimen avulla.
Vajaa kaksi vuotta myöhemmin syyskuussa Siikaisissa aiemmin oli suunnistusharjoituslennolla ollut Ilmasotakoulun HW-325 syöksynyt maahan tehdessään matalalla kaarrosta huonossa säässä. Ohjaaja sai surmansa.
2:09MTV Uutiset raportoi Hawk-lentoturmasta paikanpäällä Siikaisissa vuonna 2004. Loivassa kulmassa tullut kone katkoi puita pitkältä matkalta.
1:56Koneen moottoriin lentäneet linnut aiheuttivat Hawk-turman vuonna 2006. Tältä murskaantunut hävittäjä näytti onnettomuuspaikalla. Videolla kerrotaan myös, miten tiukkaan paikkaan lentäjä oli joutunut.
Onnettomuuksista toinen tapahtui heinäkuussa Pälkäneellä, kun koelennolla ollut HW-324-koneen moottori pysähtyi polttoainejärjestelmässä vaikuttaneen asennusvirheen seurauksena. Koneen ohjaaja ja koelennon valvoja pelastautuivat heittoistuimin.
0:23Hawk-hävittäjä ajautui lumihankeen kovan laskun seurauksena Kittilässä vuonna 1989.
Heittoistuin ei pelastanut ensimmäisessä Hawk-turmassa
Vuonna 1989 sattui kaksi Hawk-onnettomuutta. Niistä ensimmäinen sattui Kittilässä helmikuussa, kun Lapin lennoston HW-340 ajautui lumihankeen kovan laskun seurauksena. Ohjaajat pelastautuivat heittoistuimin maassa.
Toinen sattui joulukuussa Rissalassa, kun Karjalan lennoston HW-317 moottori vaurioitui lentoonlähdössä. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
1:46Hawk putosi moottorivian takia 1989. Koneesta ei jäänyt paljoa jäljelle sen murskautuessa kallioon. Ennen turmaa koneen ääni muuttui suhinaksi.
Näitä edelsi vuonna 1988 joulukuussa Pirkkalassa tapahtunut onnettomuus, jossa Satakunnan lennoston HW-320-koneen telineet pettivät kovassa laskussa vaikeissa sääolosuhteissa. Mittarilähestymisharjoituslennolla olleet lennonopettaja ja oppilas pelastautuivat heittoistuimin palavana maassa liukuneesta koneesta. He saivat lievät vammat.
0:32MTV Uutiset oli paikalla, kun palavana laskeutunutta Hawkia tutkittiin turman jälkeen.
Vuonna 1986 Lapin lennoston HW-313 syöksyi maahan lentoesitysharjoituksessa Kemijärvellä. Kone tuhoutui täydellisesti ja ohjaaja kuoli.
1:52MTV Uutiset raportoi Kemijärven lentoturmasta paikanpäällä. Aiheen tärkeydestä kertoo se, että onnettomuuspaikkaa kuvattiin uutisia varten helikopterilla.
Ilmavoimien historian ensimmäinen Hawk-onnettomuus tapahtui Pirkkalassa maaliskuussa 1981. Satakunnan lennoston HW-302 törmäsi maahan silmukan oikaisussa. Heittoistuimella pelastautumista yrittänyt ohjaaja menehtyi osuessaan maahan. Kone oli matalalla puolittain selkäasennossa. Koneen mukana maahan syöksynyt matkustaja loukkaantui turmassa vakavasti.
2:29Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone on syöksynyt maahan Keuruulla – Ilmasotakoulun johtaja haastattelussa.