Yhden asian lisääminen ruokapakkaukseen pienentäisi herkkuhimoa ja auttaisi laihtumaan – tuletko ajatelleeksi ruokaostoksilla tätä?

Brittitutkijat ehdottavat ruokapakkauksiin yhtä lisäystä: kuinka paljon tuotteen sisältämien kalorien kuluttamiseen menee aikaa.

Loughboroughin yliopiston johtama tutkimus vihjaa, että tieto siitä, kuinka paljon ihmisen tulee urheilla polttaakseen ruoan sisältämät kalorit, auttaa tekemään terveellisempiä ruokavalintoja.

Esimerkiksi pizzan sisältämät kalorit kuluttaakseen ihmisen tulee kävellä nelisen tuntia. Suklaapatukan sisältämät kalorit taas palavat parinkymmenen minuutin juoksulenkillä. Vastaava tieto voisi auttaa ihmisiä herkuttelemaan harkitummin.

Tutkijatiimin laskelmien mukaan ”fyysisen aktiivisuuden kaloriarvon” laaja käyttö vähentäisi keskimäärin 200 kaloria päivittäin yhtä ihmistä kohden. Luku saatiin meta-analyysistä, jossa tutkijat tarkastelivat 14 aiheesta aiemmin tehtyä tutkimusta.

Löydökset ilmestyivät Journal of Epidemiology & Community Health -tiedejulkaisussa.

Lihavuus sairastuttaa

Aikuisen ihmisen energiantarve on päivittäin tyypillisesti 2000–3000 kilokaloria.

Vaikka parinsadan kalorin vähennys päivässä ei kuulosta paljolta, olisi sillä tutkijoiden mukaan suuri merkitys lisääntyvän lihavuusongelman hoidossa. Britanniassa useampi kuin kaksi kolmesta aikuisesta on ylipainoisia tai lihavia. Suomessakin vain neljännes yli 30-vuotiaista on normaalipainoisia. Ylipainoisuus on Suomessa yleistä myös lapsilla.

Lihavuus aiheuttaa sairauksia, kuten tyypin 2 diabetesta, kohonnutta verenpainetta, polvien nivelrikkoa, uniapneaa ja kihtiä. Lihavuus lisää myös syöpäriskiä.

Ylipainoisuus lisääntyy, vaikka ruokapakkauksissa lukee tarkat tiedot tuotteen sisältämästä energiasta ja ravintoaineista. Uusia tapoja hillitä väestön lihomista siis tarvitaan. ”Fyysisen aktiivisuuden kaloriarvot” voisivat kannustaa ihmisiä sekä tekemään parempia ruokavalintoja että liikkumaan enemmän.

– Tiedämme, että ihmiset arvioivat rutiininomaisesti ruokien sisältämät kalorit alakanttiin, sanoo tutkimusta johtanut käyttäytymislääketieteen professori Amanda Daley BBC:n mukaan.

Daley toivoo, että suuret ruokayhtiöt olisivat valmiita kokeilemaan ehdotettuja merkintöjä tuotteissaan.

Lue myös:

    Uusimmat