Volkswagen Passat W8 oli täydellisen arkinen perhekuljetin todella harvinaisella moottorilla
Volkswagenin W-moottorit ovat tuttuja muun muassa Bugattin valmistamista superautoista, mutta niitä on testattu myös huomattavasti arkisemmissakin kulkineissa.
W-moottori on saanut nimensä muodosta, jossa sen sylinterit ovat edestä katsottuna, samaan tapaan kuin V-moottori. Esimerkiksi V12-moottorissa on 12 sylinteriä kahdessa kuuden sylinterin rivissä, kun taas W12-moottorissa rivejä on neljä, ja niistä kussakin kolme sylinteriä.
W-asettelun etuna on se, että suuri määrä sylintereitä saadaan ahdettua kompaktimpaan kokoon kuin V-asettelulla. Säästyvän tilan ansiosta autoon voidaankin saada mahtumaan esimerkiksi neliveto.
Volkswagenin ensimmäinen W-moottori nähtiin Bugatti 18/3 Chiron -konseptissa vuonna 1999.
Moottori oli nimensä mukaisesti W18 eli siinä oli huimat 18 sylinteriä kolmessa rivissä. Tätä moottoria ei tuotantoon kuitenkaan koskaan tuotu, ja esimerkiksi Chironin tuotantomalliin päätyi hieman kohtuullisempi W16. Konsernin toinen luksusbrändi Bentley on puolestaan käyttänyt omissa autoissaan W12-moottoreita.
Historian kallein Volkkari
Harva tietää, että W-mallinen moottori on nähty aikoinaan myös Volkswagen-brändätyssä autossa, eikä edes missään lippulaivakonseptissa, vaan ihan tuotanto-Passatissa. Volkswagen nimittäin istutti 2000-luvun alussa W8-moottorin silloisen B5-koppaisen Passatin keulille ja iski kylkeen kaikki mahdolliset herkut, mitä autoihin oli tuolloin saatavissa.
4,0-litrainen moottori tarjosi nelivetoiseen perheautoon 275 hevosvoiman tehon. Moottorin kaveriksi oli saatavissa joko 6-lovinen manuaalivaihteisto tai tiptronic-automaatti.
Passat W8:aa valmistettiin 11 000 kappaletta. Se oli markkinoille tullessaan historian kallein Volkswagen-malli. Suomessa sedan-version hinnat lähtivät Tekniikan Maailman mukaan runsaasta 63 000 eurosta, mutta tiettävästi yhtäkään ei koskaan täällä myyty.
Lähteet: Carscoops
Artikkelia muokattu 23.3. klo 10.10: W12-moottorissa on tyypillisesti neljässä rivissä kolme sylinteriä kussakin, ei kolmea sylinteriä neljässä rivissä.
Uusimmat
-
16:04
Petter Northug sivussa loppuvuoden
-
16:02
Linnan juhlia seurasi tänä vuonna yli kolme miljoonaa suomalaista
-
16:02
Seela Sella herkistyi Linnan juhlissa: "Tämä on meidän juhlamme"
-
15:48
Pelen ja Neymarin kasvattajaseuralla historiallinen sukellus
-
15:36
Saksan MM-kultaluotsi Gordon Herbert asetettiin ehdolle Suomen Vuoden valmentajaksi
-
15:32
13 veitseniskua, potkuja päähän ja raaka väkivaltavideo – syyttäjä vaatii Vantaan järkyttävästä teinipuukotuksesta ehdotonta vankeutta
-
15:16
Talouskurimukseen ajautunut SaiPa aloittaa muutosneuvottelut – synkeä luku kuvaa vaikeuksia
-
15:09
Thaihieromoita pyörittänyt nainen tuomittiin törkeästä parituksesta – rikollista toimintaa monissa kaupungeissa
-
15:08
Kymmeniä rikosilmoituksia itsenäisyyspäivän tapahtumista – näistä rikoksista mielenosoittajia epäillään
-
15:00
Orpo: SAK:n ilmoittamat toimet kohtuuttoman kovia
-
14:50
Mielenosoittajat tukkivat pääsyn asetehtaisiin Britanniassa – MTV Uutiset seuraa sotaa
-
14:46
Kaija Koolla kiusallinen tilanne Linnan juhlissa – sukkanauha tipahti kesken illan
-
14:39
Tarkkuuskiväärillä ampunut Panssariprikaatin sotilas sai vammoja kasvoihin
-
14:34
Ranskan supertähdelle vaaditaan neljän vuoden kakkua
-
14:33
M. A. Numminen jakoi nostalgisen kuvan hänestä ja edesmenneestä Pedro Hietasesta – muistatko vielä lauluduo Gommin ja Pommin?
-
14:28
Mitä haluaisit kysyä tulevalta presidentiltä? Ehdokkaiden tv-tentit käynnistyvät MTV:n Suurella vaalitentillä
-
14:22
Ostitko tämän joulukalenterin Lidlistä? Kauppaketjulta varoitus ja takaisinveto
-
14:19
Tuplapuristaja hämmästytti Ylen kokeneet selostajatkin – näin poikkeukselliseen hetkeen reagoitiin
-
14:16
Expressen: MM-kisoissa esiintynyt puolustaja siirtyy SM-liigaan Ruotsin pääsarjasta
-
14:06
F1-pomoilta rujoja syytöksiä Toto ja Susie Wolffista – tapauksessa nähtiin nyt erikoinen käänne
-
Lataa lisää