Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkswagen Passat W8 oli täydellisen arkinen perhekuljetin todella harvinaisella moottorilla

1:39Tällainen on Bugatti Chiron –"maailman nopein ja tehokkain"Suorituskykyisiä W-mallisia moottoreita on totuttu näkemään Bugatti Chironin kaltaisissa superautoissa. Tavallisessa perhautossa sellainen on huomattavasti harvinaisempi.
Julkaistu 22.03.2021 12:55

Ville Järveläinen

Volkswagenin W-moottorit ovat tuttuja muun muassa Bugattin valmistamista superautoista, mutta niitä on testattu myös huomattavasti arkisemmissakin kulkineissa.

W-moottori on saanut nimensä muodosta, jossa sen sylinterit ovat edestä katsottuna, samaan tapaan kuin V-moottori. Esimerkiksi V12-moottorissa on 12 sylinteriä kahdessa kuuden sylinterin rivissä, kun taas W12-moottorissa rivejä on neljä, ja niistä kussakin kolme sylinteriä.

W-asettelun etuna on se, että suuri määrä sylintereitä saadaan ahdettua kompaktimpaan kokoon kuin V-asettelulla. Säästyvän tilan ansiosta autoon voidaankin saada mahtumaan esimerkiksi neliveto.

Volkswagenin ensimmäinen W-moottori nähtiin Bugatti 18/3 Chiron -konseptissa vuonna 1999.

Lue myös: Christopher käytti VW Passatinsa madaltamiseen tuhansia – nyt ei pääse yli hidastetöyssyistä: "Minua syrjitään"

Moottori oli nimensä mukaisesti W18 eli siinä oli huimat 18 sylinteriä kolmessa rivissä. Tätä moottoria ei tuotantoon kuitenkaan koskaan tuotu, ja esimerkiksi Chironin tuotantomalliin päätyi hieman kohtuullisempi W16. Konsernin toinen luksusbrändi Bentley on puolestaan käyttänyt omissa autoissaan W12-moottoreita.

Historian kallein Volkkari

Harva tietää, että W-mallinen moottori on nähty aikoinaan myös Volkswagen-brändätyssä autossa, eikä edes missään lippulaivakonseptissa, vaan ihan tuotanto-Passatissa. Volkswagen nimittäin istutti 2000-luvun alussa W8-moottorin silloisen B5-koppaisen Passatin keulille ja iski kylkeen kaikki mahdolliset herkut, mitä autoihin oli tuolloin saatavissa.

4,0-litrainen moottori tarjosi nelivetoiseen perheautoon 275 hevosvoiman tehon. Moottorin kaveriksi oli saatavissa joko 6-lovinen manuaalivaihteisto tai tiptronic-automaatti.

Passat W8:aa valmistettiin 11 000 kappaletta. Se oli markkinoille tullessaan historian kallein Volkswagen-malli. Suomessa sedan-version hinnat lähtivät Tekniikan Maailman mukaan runsaasta 63 000 eurosta, mutta tiettävästi yhtäkään ei koskaan täällä myyty.

Lue myös: Tiesitkö? Tätä Volkkari-mallien nimet tarkoittavat

Lähteet: Carscoops

Artikkelia muokattu 23.3. klo 10.10: W12-moottorissa on tyypillisesti neljässä rivissä kolme sylinteriä kussakin, ei kolmea sylinteriä neljässä rivissä.

Lisää aiheesta:

Tässä on saksalaisvalmistajan tehokas X-malli – suomalaiset pääsevät käsiksi 54 500 eurollaKun enemmän oli todellakin enemmän: Mersu oli laittaa henkilöautoonsa peräti 18-sylinterisen moottorinSaksalaispajan rääkkäämä Audi on täysin mielipuolinen perheauto – 270 000 euron hintaisessa superfarkussa ei ole hiilikuitua säästeltyAutovalmistaja vakuuttaa: 16-sylinteriset moottorit eivät ole menossa minnekään vielä pitkään aikaanAudi ei ole koskaan esitellyt RS8-mallia, mutta tässä sellainen kuitenkin on – ja ihan virallisestiHengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautot
AutotVolkswagenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa