Volkswagenin W-moottorit ovat tuttuja muun muassa Bugattin valmistamista superautoista, mutta niitä on testattu myös huomattavasti arkisemmissakin kulkineissa.
W-moottori on saanut nimensä muodosta, jossa sen sylinterit ovat edestä katsottuna, samaan tapaan kuin V-moottori. Esimerkiksi V12-moottorissa on 12 sylinteriä kahdessa kuuden sylinterin rivissä, kun taas W12-moottorissa rivejä on neljä, ja niistä kussakin kolme sylinteriä.
W-asettelun etuna on se, että suuri määrä sylintereitä saadaan ahdettua kompaktimpaan kokoon kuin V-asettelulla. Säästyvän tilan ansiosta autoon voidaankin saada mahtumaan esimerkiksi neliveto.
Volkswagenin ensimmäinen W-moottori nähtiin Bugatti 18/3 Chiron -konseptissa vuonna 1999.
Lue myös: Christopher käytti VW Passatinsa madaltamiseen tuhansia – nyt ei pääse yli hidastetöyssyistä: "Minua syrjitään"
Moottori oli nimensä mukaisesti W18 eli siinä oli huimat 18 sylinteriä kolmessa rivissä. Tätä moottoria ei tuotantoon kuitenkaan koskaan tuotu, ja esimerkiksi Chironin tuotantomalliin päätyi hieman kohtuullisempi W16. Konsernin toinen luksusbrändi Bentley on puolestaan käyttänyt omissa autoissaan W12-moottoreita.