Volkswagen Passat W8 oli täydellisen arkinen perhekuljetin todella harvinaisella moottorilla

1:39
Suorituskykyisiä W-mallisia moottoreita on totuttu näkemään Bugatti Chironin kaltaisissa superautoissa. Tavallisessa perhautossa sellainen on huomattavasti harvinaisempi.

Volkswagenin W-moottorit ovat tuttuja muun muassa Bugattin valmistamista superautoista, mutta niitä on testattu myös huomattavasti arkisemmissakin kulkineissa.

W-moottori on saanut nimensä muodosta, jossa sen sylinterit ovat edestä katsottuna, samaan tapaan kuin V-moottori. Esimerkiksi V12-moottorissa on 12 sylinteriä kahdessa kuuden sylinterin rivissä, kun taas W12-moottorissa rivejä on neljä, ja niistä kussakin kolme sylinteriä.

W-asettelun etuna on se, että suuri määrä sylintereitä saadaan ahdettua kompaktimpaan kokoon kuin V-asettelulla. Säästyvän tilan ansiosta autoon voidaankin saada mahtumaan esimerkiksi neliveto.

Volkswagenin ensimmäinen W-moottori nähtiin Bugatti 18/3 Chiron -konseptissa vuonna 1999.

Moottori oli nimensä mukaisesti W18 eli siinä oli huimat 18 sylinteriä kolmessa rivissä. Tätä moottoria ei tuotantoon kuitenkaan koskaan tuotu, ja esimerkiksi Chironin tuotantomalliin päätyi hieman kohtuullisempi W16. Konsernin toinen luksusbrändi Bentley on puolestaan käyttänyt omissa autoissaan W12-moottoreita.

Historian kallein Volkkari

Harva tietää, että W-mallinen moottori on nähty aikoinaan myös Volkswagen-brändätyssä autossa, eikä edes missään lippulaivakonseptissa, vaan ihan tuotanto-Passatissa. Volkswagen nimittäin istutti 2000-luvun alussa W8-moottorin silloisen B5-koppaisen Passatin keulille ja iski kylkeen kaikki mahdolliset herkut, mitä autoihin oli tuolloin saatavissa.

4,0-litrainen moottori tarjosi nelivetoiseen perheautoon 275 hevosvoiman tehon. Moottorin kaveriksi oli saatavissa joko 6-lovinen manuaalivaihteisto tai tiptronic-automaatti.

Passat W8:aa valmistettiin 11 000 kappaletta. Se oli markkinoille tullessaan historian kallein Volkswagen-malli. Suomessa sedan-version hinnat lähtivät Tekniikan Maailman mukaan runsaasta 63 000 eurosta, mutta tiettävästi yhtäkään ei koskaan täällä myyty.

Lähteet: Carscoops

Artikkelia muokattu 23.3. klo 10.10: W12-moottorissa on tyypillisesti neljässä rivissä kolme sylinteriä kussakin, ei kolmea sylinteriä neljässä rivissä.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja