Volkswagen avokätisenä Yhdysvalloissa – kassakirstun vartijana kova nimi

Rahallisen korvauksen lisäksi on väläytelty jopa mahdollisuutta, että Volkswagen ostaisi vanhan auton takaisin tai antaisi tilalle uuden.

Rapakon takana Volkswagen tulee tarjoamaan hyvin avokätistä korvausta noin 600 000 asiakkaalle, joiden dieselautoissa on päästöjä manipuloiva ohjelmisto.

Korvausvaatimuksia varten perustetun rahaston päällä istuva asianajaja Kenneth Feinberg kertoo Frankfurter Allgemeinen sunnuntaijulkaisulle, että korvaustapaa tai sen suuruutta ei ole kuitenkaan vielä päätetty.

Feinbergilla on vyöllään melkoisen kovia meriittejä. Hän on johtanut muun muassa WTC-iskujen uhrien omaisille perustettua korvausrahastoa. Hän vartioi korvausrahaston kassaa myös BP:n öljyskandaalin jälkimainingeissa sekä GM:n massiivisessa virtalukko-ongelmassa, joka johti noin 800 000 auton takaisinkutsuun. 

– Katsokaa aiemmin hoitamiani tapauksia: Syyskuun 11:nnen uhreista 97 prosenttia hyväksyi tarjoukseni. Myös GM:n ja BP:n tapauksissa prosentti oli yli 90. Sen täytyy olla tavoitteeni myös Volkswagenille, Feinberg kertoi saksalaislehdelle.

Korjausehdotukset odottavat hyväksyntää

Feinbergin mukaan kyseessä on asia, johon suhtaudutaan enemmän taloudellisesti kuin tunteellisesti. Hän kertoo saavansa sähköposteja autojen omistajilta, jotka kertovat ymmärtävänsä, ettei asia ole verrattavissa esimerkiksi kuolemantapaukseen, mutta haluavat siitä huolimatta tulla kohdelluiksi reilusti.

Neljä kuukautta päästöskandaalin puhkeamisen jälkeen saksalaisvalmistaja ei ole vieläkään saanut korjausehdotuksiaan läpi Yhdysvalloissa. Euroopassa korjausehdotukset on hyväksytty ja ne ovat alkamassa pian.

Feinbergin mukaan korvausvaatimusasiassa ei päästä etenemään ennen kuin Yhdysvaltain viranomaiset ovat hyväksyneet Volkswagenin korjausehdotukset.

Perjantaina Volkswagen ilmoitti lykkäävänsä vuoden 2015 tulosjulkistusta kamppaillessaan yhä päästöskandaalin kustannuslaskelmien kanssa.

Volkswagen on jo lupaillut yhdysvaltalaisille asiakkailleen 1 000 dollarin hyvitystä, ja Euroopan komissio sekä europpalaiset lainsäätäjät ovat ajaneet samanlaista korvausta myös rapakon tälle puolelle.

Konserni on siirtänyt sivuun 6,7 miljardia euroa kattaakseen autojen maailmanlaajuiset korvauskustannukset. Tätä summaa saatetaan joutua nostamaan vielä 2–3 miljardilla.

Lähde: Reuters

Lue myös:

    Uusimmat