Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voisiko suojateiden vähentäminen parantaa liikenneturvallisuutta?

Suojatien sijasta voitaisiin Liikenneturvan mukaan käyttää esimerkiksi merkitsemätöntä ylityspaikkaa, jossa olisi keskisaareke.
Suojatien sijasta voitaisiin Liikenneturvan mukaan käyttää esimerkiksi merkitsemätöntä ylityspaikkaa, jossa olisi keskisaareke.Liikenneturva
Julkaistu 05.07.2016 09:41

MTV LIFESTYLE

Suomalaisjärjestöjen tilaamassa selvityksessä vertailtiin Suomen, Ruotsin ja Tanskan liikennejärjestelyjä turvallisuuden näkökulmasta.

Onnettomuusmäärien perusteella jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus ei ole merkittävästi parantunut viime vuosina. Erityisesti suojatieonnettomuudet herättävät keskustelua säännöllisesti.

Liikenneturvan, Liikenneviraston ja Trafin mukaan suojatiejärjestelyitä voitaisiin kehittää ottamalla mallia esimerkiksi Tanskasta.

Tanskassa suojateitä merkitään selvityksen mukaan selvästi vähemmän kuin Suomessa. Järjestöt ehdottavat, että suojateiden määrää tarkasteltaisiin Suomessakin kriittisemmin kuin tähän asti on tehty.

Suojateitä voitaisiin esimerkiksi merkitä vain sellaisiin paikkoihin, joissa niitä todella tarvitaan. Myös liikenneympäristö tulisi rakentaa sellaiseksi, että se tukisi suojateiden havaittavuutta ja hillitsisi ajonopeuksia.

Liikenneturvan mukaan suojatien sijasta voitaisiin käyttää nykyistä useammin merkitsemätöntä ylityspaikkaa, jolla jalankulkijoilla ei olisi suojatieoikeuksia, mutta silti esimerkiksi keskisaareke, joka jaksottaisi jalankulkijan tien ylitystä.

Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

Autoilija, nyt tarkkana liikenteessä – poliisi valvoo suojateiden turvallisuutta kahden viikon ajan
Ovatko nämä kaikkein hankalimmat liikennesäännöt? Useampi kuin joka toinen myönsi, ettei osaa kunnolla
Miten sinä suoriutuisit? Tässä liikennetilanteessa suomalaiset epäonnistuvat toistuvasti: ”Laiminlyödään päivittäin”
Ehdotukset uuteen tieliikennelakiin hämmentävät
Poliisin valvontaiskussa kärähti yli 600 turvavyötöntä
Kansanedustaja: Suojatien nimi uusiksi
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 11:59
    Teppo Vesalainen

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • ti14:02
    Ylinopeus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma13:23
    Junaonnettomuudet

    VR:n työntekijä kuoli, kun opiskelija ajoi rekan junan eteen

  • ma05:46
    Suomussalmi

    Henkilöauto ja linja-auto kolaroivat Suomussalmella

  • 29.11.11:58
    Autot

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan