Voiko "luun ulkona"-pitämisestä tai käden lepuuttamisesta auton katolla saada sakkoja? Entäpä jalat, saako niitä roikuttaa ikkunasta?

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen:

Kysymys: Voiko “luun ulkona”-pitämisestä tai käden lepuuttamisesta auton katolla saada sakkoja? Entäpä jalat, saako niitä roikottaa ikkunasta?

Vastaus: Luun ulkona pitäminen on omakohtaisen tarkkailuni perusteella vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Keskeisin syy tähän lienee, että autojen ilmastointilaitteista on tullut vakiovarusteita ja vähitellen myös käytettyjen autojen markkinat on kyllästetty ilmastoiduilla vaihtoehdoilla. Ikkunaa ei enää haluta pitää auki, kun autossa on ilmastoinnin ansiosta paljon miellyttävämpi lämpötila ikkunoiden ollessa kiinni. Tämä on turvallisuuden kannalta hyvä kehityssuunta.

Ikkunoiden ollessa kiinni välttyvät kuljettaja ja matkustajat myös avoimen ikkunan aiheuttamalta, jäseniä kangistuttavalta vedolta.

Yöllisissä soidinmenoissa turvallisuus unohtuu

Erityisesti nuorten kuljettajien viikonloppuöisiin soidinmenoihin saattaa liittyä kysymyksissä esitettyä hölmöilyä, johon poliisi varmasti puuttuu, mikäli katsoo aiheelliseksi. Pelkkä käden ikkunalaudalla pitäminen tuskin ylittää puuttumiskynnystä, mikäli vaaraa ulkopuolisille ei aiheudu. Räikeämmissä tapauksissa puuttumiskynnys ja sanktio vaihtelevat tapauskohtaisesti riippuen olosuhteista, tekotavasta, paikasta ja teon älyttömyydestä. Löytyipä internetin syövereistä muun muassa tällainen uutinen:

• Auto vilahti poliisien ohi – matkustaja katolla (Uusi Suomi)

Enemmän kuin mahdollisista sakoista, olisin huolissani turvallisuudesta. Jokainen ymmärtää, että mikäli käsi, jalka, pää tai joku muu kehon osa roikkuu auton ulkopuolella, ovat edellytykset vakavalle vammautumiselle erittäin suuret, jos autolla törmätään johonkin tai autoon törmää jokin.

Esimerkiksi auton ja lyhtypylvään väliin jäävä käsi tai jalka repeytyy herkästi irti ja aiheuttaa uhrille pahimmillaan kuoleman tai ainakin loppuelämän mittaisen kärsimyksen. Mikäli raajat olisivat olleet auton sisäpuolella, olisi tilanteesta saatettu selvitä pelkillä peltivaurioilla. Jälkiviisastelu on helppoa, mutta myöhäistä.

Haluan antaa saman ohjeen kuin pari viikkoa sitten kumin polttamiseen: teon seurauksia olisi syytä miettiä etukäteen. Evoluutiolla on tapana karsia tyhmimpiä yksilöitä joukostaan.

Väärä istuma-asento vaarantaa raajat myös auton sisällä

Uutena huolestuttavana ilmiönä olen pannut merkille, että yhä useammin näkee etupenkillä, pelkääjän paikalla istuvan matkustajan pitävän jalkoja kojelaudan päällä. Oheisesta törmäystestivideosta näkee havainnollisesti, miten kolaritilanteessa laukeava turvatyyny iskee kojelaudan päällä olevat jalat läpi tuulilasin – kohtalokkain seurauksin.

Jalat kojelaudalla 1:08

Nykyaikaisissa autoissa on valtavasti sekä aktiivista että passiivista turvatekniikkaa. Turvalaitteet on suunniteltu toimimaan sillä oletuksella, että kuljettaja ja matkustajat istuvat autossa tietyissä asennoissa. Jos lähdetään kokeilemaan uusia asentoja, turvalaitteet eivät enää toimikaan suunnitellusti vaan jopa lisäävät vammautumisen riskiä.

Kuljettajan vastuu ja harkintakyky

Miksi siis ulosmittaisit tai antaisit kyydissä olevan ystäväsi ulosmitata ajattelemattomalla toiminnalla auton korin ja turvalaitteiden turvallisuusvaikutukset? Kuljettajan tehtävänä on huolehtia, että autossa istutaan ja käyttäydytään asianmukaisesti. Järjenkäyttö on sallittua ennen kaikkea turvallisuussyistä – ei siis pelkästään sakkojen pelossa.

Lue myös:

    Uusimmat