Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko "luun ulkona"-pitämisestä tai käden lepuuttamisesta auton katolla saada sakkoja? Entäpä jalat, saako niitä roikuttaa ikkunasta?

Julkaistu 06.05.2016 17:56

MTV LIFESTYLE

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen:

Kysymys: Voiko “luun ulkona”-pitämisestä tai käden lepuuttamisesta auton katolla saada sakkoja? Entäpä jalat, saako niitä roikottaa ikkunasta?

Vastaus: Luun ulkona pitäminen on omakohtaisen tarkkailuni perusteella vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Keskeisin syy tähän lienee, että autojen ilmastointilaitteista on tullut vakiovarusteita ja vähitellen myös käytettyjen autojen markkinat on kyllästetty ilmastoiduilla vaihtoehdoilla. Ikkunaa ei enää haluta pitää auki, kun autossa on ilmastoinnin ansiosta paljon miellyttävämpi lämpötila ikkunoiden ollessa kiinni. Tämä on turvallisuuden kannalta hyvä kehityssuunta.

Ikkunoiden ollessa kiinni välttyvät kuljettaja ja matkustajat myös avoimen ikkunan aiheuttamalta, jäseniä kangistuttavalta vedolta.

Yöllisissä soidinmenoissa turvallisuus unohtuu

Erityisesti nuorten kuljettajien viikonloppuöisiin soidinmenoihin saattaa liittyä kysymyksissä esitettyä hölmöilyä, johon poliisi varmasti puuttuu, mikäli katsoo aiheelliseksi. Pelkkä käden ikkunalaudalla pitäminen tuskin ylittää puuttumiskynnystä, mikäli vaaraa ulkopuolisille ei aiheudu. Räikeämmissä tapauksissa puuttumiskynnys ja sanktio vaihtelevat tapauskohtaisesti riippuen olosuhteista, tekotavasta, paikasta ja teon älyttömyydestä. Löytyipä internetin syövereistä muun muassa tällainen uutinen:

• Auto vilahti poliisien ohi – matkustaja katolla (Uusi Suomi)

Enemmän kuin mahdollisista sakoista, olisin huolissani turvallisuudesta. Jokainen ymmärtää, että mikäli käsi, jalka, pää tai joku muu kehon osa roikkuu auton ulkopuolella, ovat edellytykset vakavalle vammautumiselle erittäin suuret, jos autolla törmätään johonkin tai autoon törmää jokin.

Esimerkiksi auton ja lyhtypylvään väliin jäävä käsi tai jalka repeytyy herkästi irti ja aiheuttaa uhrille pahimmillaan kuoleman tai ainakin loppuelämän mittaisen kärsimyksen. Mikäli raajat olisivat olleet auton sisäpuolella, olisi tilanteesta saatettu selvitä pelkillä peltivaurioilla. Jälkiviisastelu on helppoa, mutta myöhäistä.

Haluan antaa saman ohjeen kuin pari viikkoa sitten kumin polttamiseen: teon seurauksia olisi syytä miettiä etukäteen. Evoluutiolla on tapana karsia tyhmimpiä yksilöitä joukostaan.

Väärä istuma-asento vaarantaa raajat myös auton sisällä

Uutena huolestuttavana ilmiönä olen pannut merkille, että yhä useammin näkee etupenkillä, pelkääjän paikalla istuvan matkustajan pitävän jalkoja kojelaudan päällä. Oheisesta törmäystestivideosta näkee havainnollisesti, miten kolaritilanteessa laukeava turvatyyny iskee kojelaudan päällä olevat jalat läpi tuulilasin – kohtalokkain seurauksin.

1:08Jalat kojelaudalla

Nykyaikaisissa autoissa on valtavasti sekä aktiivista että passiivista turvatekniikkaa. Turvalaitteet on suunniteltu toimimaan sillä oletuksella, että kuljettaja ja matkustajat istuvat autossa tietyissä asennoissa. Jos lähdetään kokeilemaan uusia asentoja, turvalaitteet eivät enää toimikaan suunnitellusti vaan jopa lisäävät vammautumisen riskiä.

Kuljettajan vastuu ja harkintakyky

Miksi siis ulosmittaisit tai antaisit kyydissä olevan ystäväsi ulosmitata ajattelemattomalla toiminnalla auton korin ja turvalaitteiden turvallisuusvaikutukset? Kuljettajan tehtävänä on huolehtia, että autossa istutaan ja käyttäydytään asianmukaisesti. Järjenkäyttö on sallittua ennen kaikkea turvallisuussyistä – ei siis pelkästään sakkojen pelossa.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Routakuoppaan ajo voi vaurioittaa autoa – näin vältät osumanLaki ei kiellä kuljettajaa syömästä ajon aikana, mutta kalliiksi se voi käydä – "Poliisin harkitessa päiväsakkojen lukumäärää..."Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonnaMissä nopeudessa turvavyön käyttämättä jättäminen voi olla kuolemaksi?Joitakin rallioppeja kannattaa hyödyntää myös liikenteessäOnko kumin polttamisessa mitään järkeä? Asiantuntijalta täystyrmäys "ressukoille"
Teppo VesalainenLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen
  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 11.10.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Auto poistettu liikennekäytöstä? Huomioi tämä: "Ei pidä missään tapauksessa..."

  • 4.10.11:55
    Auton toiminta

    Laitatko auton piuhan päähän, vaikka lämmitin ei oikeasti toimi? Näin tarkastat, pelittääkö moottorilämmitin

  • 27.9.11:55
    Auton toiminta

    Milloin polttomoottoriauton esilämmitys kannattaa aloittaa?