Voiko kova sivutuuli aiheuttaa onnettomuuden? Näissä paikoissa kannattaa pitää molemmat kädet tukevasti ratissa

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Voiko tuulenpuuska aiheuttaa kolarin ja miten kova tuuli vaikuttaa ajamiseen? Miten tuuli pitäisi huomioida ja millaiset paikat voivat olla vaarallisimpia?

Vastaus: Voimakas ja äkkinäinen tuulenpuuska tarttuu ajoneuvoon herkästi. Jos kuljettaja ei ole varautunut tilanteeseen, ovat ainekset vakavaan onnettomuuteen olemassa. Keskeinen osa varautumista on myös tyypillisten riskipaikkojen tunnistaminen.

Tuuli tuivertaa voimakkaasti aakeilla alueilla, kuten laajoilla peltoaukeilla, lentokentillä, vesistöjen äärellä, silloilla ja voimalinjojen johtokaduilla. Ajoneuvon kuljettajan kannalta riskialtteinta on tilanne, jossa tullaan tuulensuojasta yhtäkkiä tuuliselle paikalle. Vastaavasti myös tuuliselta paikalta tuulensuojaan siirryttäessä on kuljettajan syytä olla valppaana.

Sivutuuli pahin

Vasta- ja myötätuuli eivät juurikaan vaikuta auton käyttäytymiseen yllätyksellisesti - sen sijaan sivutuuli vaikuttaa: se saattaa heilauttaa autoa hyvinkin paljon kohti vastaantulevaa tai ojaa.

Kuljettajan tulisikin tarkkailla tuulen suuntaa ja voimakkuutta. Tämä onnistuu esimerkiksi seuraamalla puiden latvojen liikettä. Jos sivutuulta vaikuttaa olevan, on oikealla toiminnalla pyrittävä varautumaan sen repäisyyn edellä kuvattuja riskipaikkoja lähestyttäessä.

Varaudu ajoissa

Alentamalla ajonopeutta, pystyy tehokkaasti ehkäisemään tuulen tempaavaa vaikutusta. Olennaista on pitää mielessä, että tie- tai ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ilmoittamaa maksiminopeutta on turvallista ajaa vain silloin, kun olosuhteet ovat hyvät.

Molemmat kädet on syytä pitää tukevasti ohjauspyörässä, jotta pystyy reagoimaan tuuleen jo hieman ennakoiden, ennen sen repäisyä.

Myös tuulen aiheuttamalle, mahdolliselle sivuttaissiirtymälle, kannattaa jättää tilaa sijoittumalla ajokaistalla järkevään kohtaan – siis lähemmäs tuulen tulosuunnan puoleista reunaa ajettaessa tyvenestä tuuleen ja tuulen menosuunnan puoleiseen reunaan ajettaessa tuuliselta aukealta tyveneen.

Sivutuulen tempaavaan vaikutukseen saattaa olla osallisena myös toinen, yleensä isokokoinen, ajoneuvo. Jos tuuli puhaltaa vasemmalta, ja vastaan tulee linja- tai kuorma-auto, katkaisee se tuulen painavan vaikutuksen.

Samoin tapahtuu ohitettaessa raskasta ajoneuvoa. Jos tuuli puhaltaa voimakkaasti oikealta, saattaa se tarttua ohituksen loppuvaiheessa ohittavaan autoon ja työntää tätä kohti tien vasemmassa reunassa olevaa ojaa tai keskikaidetta.

Erityisen vaarallinen on sivutuulen ja liukkaan ajokelin yhdistelmä. Suosittelen välttämään varsinkin isompien ajoneuvojen ohittamista, jos tieosuudella puhaltaa voimakas sivutuuli.

Auton kunto

Auton koolla ja kunnolla on myös merkitystä sen tuuliherkkyyteen. Mitä enemmän autossa on tuulipintaa, sitä voimakkaammin tuuli autoon tarttuu. Oikein, kuormituksen mukaan, säädetyt rengaspaineet parantavat auton hallittavuutta – samoin kunnossa olevat jouset ja iskunvaimentimet.

Kuomullinen perävaunu perässä tai suksiboksi katolla muuttavat tutunkin auton sivutuuliominaisuuksia.

Sivutuuliavustin

Sivutuulen vaikutuksia lieventämään on kehitetty myös uutta turvatekniikkaa. Useilla pakettiautomerkeillä on käytössä ESC-ajonvakautusjärjestelmää hyödyntävä sivutuuliavustin, joka seuraa järjestelmään kuuluvien sensoreiden avulla muun muassa renkaiden pyörimisnopeutta, ohjauspyörän asentoa ja moottorin pyörimisnopeutta. Sivutuulen painaessa autoa pois kuljettajan haluamalta ajolinjalta hidastaa ESP-järjestelmä toisen puolen renkaiden pyörimisnopeutta pitäen auton näin halutulla ajolinjalla.

Pakettiautojen lisäksi sivutuuliavustimia näyttäisi olevan saatavilla ainakin joihinkin katumaastureihin. Uskon niiden tulevaisuudessa yleistyvän myös henkilöautopuolella.

Yllättäviä esteitä

Voimakas tuuli saattaa myös aiheuttaa erilaisia myrskyvaurioita. Ei ole mitenkään tavatonta, että tuuli kaataa puita tielle. Erityisesti tämä ongelma on käsillä pienemmällä tieverkolla, jossa puut kaatuvat tien reunan sijaan oikeasti tielle.

Kaatunut runko heti mutkan jälkeen saattaa tulla autoilijalle yllätyksenä. Tilannenopeus tulisikin valita niin, että auton pystyy tarvittaessa pysäyttämään näkyvällä tien osalla.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat