Äly hoi! Vaikka olisi kuinka kaamea ajokeli, älä koskaan jää pitämään sadetta tällaiseen paikkaan

4:32
Hurja ukkoskuuri yllätti Lappeenrannassa 2019. Ensin kadut alkoivat tulvia, sitten iskivät rakeet. Juttuun liittyviä kuvia löydät alempaa.

Auton saaminen suojaan luontoäidiltä ei ole passeli peruste tällaiselle toiminnalle.

Iowan Des Moinesissa Yhdysvalloissa tuli viime perjantaina taivaan täydeltä rakeita. Ajokeli muuttui paikoitellen niin huonoksi, että monet autoilijat katsoivat, että on parempi odottaa pahimman raekuuron päättymistä ennen matkan jatkamista.

Autoilijat eivät kuitenkaan toimineet erityisen järkevällä tai liikenneturvallisuutta arvostavalla tavalla, vaan päättivät jäädä pitämään sadetta moottoritien ylittävän sillan alle. Moottoritiellä pysähtyminen on aina vähän kyseenalaista toimintaa muutenkin, mutta tällainen tempaus vasta vaarallista onkin.

Vaikka sillan alle pientareelle pysähtyminen vaikuttikin ensimmäisestä ja ehkä vielä toisestakin autoilijasta varmasti suorastaan nerokkaalta sateensuojalta, alkoi tila loppua nopeasti kesken, kun pitkin poikin moottoritien reunaa pysäköidyt autot alkoivat vetää puoleensa yhä enemmän ja enemmän väkeä.

Kun soppaan lisätään pari peltikolaria sinne tänne, ja auto tai pari ei pääsekään ihan kokonaan pientareelle, ymmärtää vähän heikommillakin matemaattisilla lahjoilla varustettu ihminen, että kohta koko moottoritie on tukossa.

Tiedossa ei ole, että kukaan olisi loukkaantunut pienissä peltikolareissa, joita autoilijoiden ajattelemattoman toiminnan seurauksena tapahtui, mutta yllättävien esteiden luominen moottoritielle – etenkin huonossa ajokelissä – on vaarallista.

Katso alta, miten tilanne paheni vain muutamassa minuutissa.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Miten sitten pitäisi toimia?

Rakeet voivat pahimmassa tapauksessa murjoa auton ja muutakin omaisuutta pahaan kuntoon, kuten kävi taannoin muun muassa Kimi Räikkösen perheelle,  mutta tämä on erittäin harvinaista. Tiedossamme ei ole, että Iowassa olisi satanut vastaavanlaisia golfpallon kokoisia tappajarakeita.

Kova rankkasade on erinomainen peruste olla lähtemättä ajamaan juuri silloin, sillä kova sade tekee tutustakin liikenneympäristöstä riskialttiin paikan.

Aina kuljettaja ei kuitenkaan pysty vaikuttamaan asiaan, sillä kaatosade voi yllättää kesken ajon. Mikäli näkyvyys heikkenee niin paljon, että ajaminen hankaloituu liiaksi, on auto pysäytettävä niin turvalliseen paikkaan kuin mahdollista. Kuten tämän artikkelin aiempi esimerkki osoittaa, turvallinen paikka ei ole keskellä moottoritietä sillan alla sateensuojassa, vaan turvallinen paikka on esimerkiksi pysäköintialue.

Mikäli pysäköintialuetta, levähdyspaikkaa tai edes bussipysäkkiä ei ole tarjolla, voi auton pysäyttää pientareelle turvalliseen paikkaan, kytkeä auton hätävilkut ja odottaa pahimman sateen laantumista.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehotti vuonna 2018 huomioimaan myös valojen käytön sadekelillä.

– Nykyautoille tyypillisillä päiväajovaloilla ajettaessa vain harvojen autojen takavalot palavat. Erityisesti sadekelillä on syytä huolehtia, että valokatkaisija tulee käännettyä lähivaloille, jolloin myös takavalot saadaan palamaan, Vesalainen totesi.

– Voimakkaassa ukkoskuurossa omaa näkyvyyttä taaksepäin on syytä parantaa takavalojen lisäksi takasumuvalolla. Sen käyttöön on olemassa hyvä nyrkkisääntö: jos sinun on vaikea havaita edelläsi ilman takasumuvaloja ajavaa, painii todennäköisesti myös takanasi ajava saman ongelman kourissa, hän sanoi.

Kova sade täyttää myös teiden ajouria, mikä lisää vesiliirron riskiä – etenkin huonokuntoisilla renkailla ajessa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja