Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoilija, tätä mokaa vakuutuksesi tuskin korvaa – järki käteen sadekelillä

0:21Rankkasade sai Mannerheimintien tulvimaan tiistaina puoliltapäivinRankkasade sai Mannerheimintien tulvimaan Helsingissä kesällä 2019.
Julkaistu 26.08.2021 11:22

Ville Järveläinen

Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että "vesipassiin" ajaminen voi käydä kalliiksi.

Rankkasade tekee ajamisesta haastavaa, mutta ei ainoastaan heikentyvän näkyvyyden suhteen. Kun vettä tulee taivaan täydeltä, ei ole mitenkään tavatonta, että viemäriverkoston välityskyky on hetkellisesti koetuksella.

Kun siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin alkaa kerääntyä vettä syviksi lammikoiksi kovien sateiden aikana ja välittömästi niiden jälkeen, on autoilijan syytä olla tarkkana.

– Millään ajoneuvolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa kalliin moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa tiedotteessa.

Lue myös: Painajaisten polttoainetta: Salama iski lapsiperheen Jeepiin täydellä voimalla – uskaltaako ukkosella ajaa?

Vesalaisen mukaan hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolla ajettaisi lainkaan sellaiseen paikkaan, jossa veden pinta pääsee koskettamaan auton pohjaa. Vettä ei siis tarvitse olla läheskään konepeltiin asti, jotta siihen ajaminen on hyvin huono ajatus.

Vaikka paikallaan seisova vesi ei auton moottoritilaan ylettyisikään, voi vastaan tai edellä ajava auto aiheuttaa aallon, joka voi pahimmassa tapauksessa yltää moottoritilaan asti.

Muita vedessä ajavia ajoneuvoja voi käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa, mutta tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat.

– Ennen matalaankin lammikkoon ajoa vauhtia pitää joka tapauksessa hiljentää huomattavasti. Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä, Vesalainen painottaa.

Vakuutusyhtiöstä voi tulla tyly vastaus

Vakuutusyhtiöiden korvauskäytönnöt vähän vaihtelevat, mutta Autoliitto huomauttaa, että veteen ajamisesta seurannut tekninen vika ei pääsääntöisesti kuulu vakuutusten piiriin.

Vuonna 2012 vakuutuslautakunta antoi ratkaisunsa tapauksessa, jossa autoilija oli ajanut Mercedes-Benzillään Helsingin keskustassa niin syvään vesilammikkoon, että muun liikenteen nostattama aalto oli päässyt auton moottoritilaan ja aiheuttanut välittömän moottorivaurion.

Auton omistaja haki korvausta kaskovakuutuksesta, mutta hakemus hylättiin vakuutusehtoihin vedoten, ja ainoastaan hinauskulut korvattiin.

Jos vahinko on aiheutunut vedestä kuljetettaessa ajoneuvoa veden peittämällä tiellä, vahinkoa ei vakuutusyhtiön mukaan voida korvata vakuutuksesta. Vakuutetun huolimattomuudella tai vahingon äkillisyydellä ja ennalta arvaamattomuudella ei ole ehdon soveltamisen kannalta merkitystä.

– Vakuutuslautakunta pitää selvitettynä, että tie vahinkopaikalla on ollut kauttaaltaan veden peitossa. Tällaisessa tilanteessa vakuutusyhtiö voi tehokkaasti vedota rajoitukseen, joka koskee ajoneuvon kuljettamista veden peittämällä tiellä, vaikka autoa vahingoittava vesimassa olisikin viime vaiheessa muun liikenteen nostattama. Vahinko rajautuu vakuutuksen korvauspiirin ulkopuolelle, vakuutuslautakunta totesi ratkaisussaan.

Lue myös: Pelastuslaitos julkaisi kuvan Volkkarista, joka olisi voinut estää ihmishenkien pelastamisen Espoossa: "Juuri ja juuri onnistui"

Lähteet: Autoliitto, FINE

Lisää aiheesta:

Tämä on autoilijan pahin virhe, kun tie tulvii edessä – muista nyrkkisääntöUskaltaako sähköautoa ladata ukkosella? Valmistajien varoituksia "syytä noudattaa"Vakuutus tuskin korvaa, jos teet auton ratissa tämän virheliikkeen – kustannukset nousevat helposti tuhansiin euroihinVakuutus ei pääsääntöisesti pelasta tyhmänrohkeaa autoilijaa – muista tämä nyrkkisääntö sadekelilläAutoilija, nyt tarkkana tien päällä! Tyhmä virhe voi aiheuttaa moottorivaurion, jota vakuutuskaan ei korvaaUskaltaako autolla ajaa ukonilman aikana? "Ohje on edelleen aivan oikea"
AutotAuton vakuutuksetAuton viatLiikenneLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa