Autoilija, tätä mokaa vakuutuksesi tuskin korvaa – järki käteen sadekelillä

Rankkasade sai Mannerheimintien tulvimaan tiistaina puoliltapäivin 0:21
Rankkasade sai Mannerheimintien tulvimaan Helsingissä kesällä 2019.

Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että "vesipassiin" ajaminen voi käydä kalliiksi.

Rankkasade tekee ajamisesta haastavaa, mutta ei ainoastaan heikentyvän näkyvyyden suhteen. Kun vettä tulee taivaan täydeltä, ei ole mitenkään tavatonta, että viemäriverkoston välityskyky on hetkellisesti koetuksella.

Kun siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin alkaa kerääntyä vettä syviksi lammikoiksi kovien sateiden aikana ja välittömästi niiden jälkeen, on autoilijan syytä olla tarkkana.

– Millään ajoneuvolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa kalliin moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa tiedotteessa.

Vesalaisen mukaan hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolla ajettaisi lainkaan sellaiseen paikkaan, jossa veden pinta pääsee koskettamaan auton pohjaa. Vettä ei siis tarvitse olla läheskään konepeltiin asti, jotta siihen ajaminen on hyvin huono ajatus.

Vaikka paikallaan seisova vesi ei auton moottoritilaan ylettyisikään, voi vastaan tai edellä ajava auto aiheuttaa aallon, joka voi pahimmassa tapauksessa yltää moottoritilaan asti.

Muita vedessä ajavia ajoneuvoja voi käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa, mutta tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat.

– Ennen matalaankin lammikkoon ajoa vauhtia pitää joka tapauksessa hiljentää huomattavasti. Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä, Vesalainen painottaa.

Vakuutusyhtiöstä voi tulla tyly vastaus

Vakuutusyhtiöiden korvauskäytönnöt vähän vaihtelevat, mutta Autoliitto huomauttaa, että veteen ajamisesta seurannut tekninen vika ei pääsääntöisesti kuulu vakuutusten piiriin.

Vuonna 2012 vakuutuslautakunta antoi ratkaisunsa tapauksessa, jossa autoilija oli ajanut Mercedes-Benzillään Helsingin keskustassa niin syvään vesilammikkoon, että muun liikenteen nostattama aalto oli päässyt auton moottoritilaan ja aiheuttanut välittömän moottorivaurion.

Auton omistaja haki korvausta kaskovakuutuksesta, mutta hakemus hylättiin vakuutusehtoihin vedoten, ja ainoastaan hinauskulut korvattiin.

Jos vahinko on aiheutunut vedestä kuljetettaessa ajoneuvoa veden peittämällä tiellä, vahinkoa ei vakuutusyhtiön mukaan voida korvata vakuutuksesta. Vakuutetun huolimattomuudella tai vahingon äkillisyydellä ja ennalta arvaamattomuudella ei ole ehdon soveltamisen kannalta merkitystä.

– Vakuutuslautakunta pitää selvitettynä, että tie vahinkopaikalla on ollut kauttaaltaan veden peitossa. Tällaisessa tilanteessa vakuutusyhtiö voi tehokkaasti vedota rajoitukseen, joka koskee ajoneuvon kuljettamista veden peittämällä tiellä, vaikka autoa vahingoittava vesimassa olisikin viime vaiheessa muun liikenteen nostattama. Vahinko rajautuu vakuutuksen korvauspiirin ulkopuolelle, vakuutuslautakunta totesi ratkaisussaan.

Lähteet: Autoliitto, FINE

Lue myös:

    Uusimmat