Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että "vesipassiin" ajaminen voi käydä kalliiksi.
Rankkasade tekee ajamisesta haastavaa, mutta ei ainoastaan heikentyvän näkyvyyden suhteen. Kun vettä tulee taivaan täydeltä, ei ole mitenkään tavatonta, että viemäriverkoston välityskyky on hetkellisesti koetuksella.
Kun siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin alkaa kerääntyä vettä syviksi lammikoiksi kovien sateiden aikana ja välittömästi niiden jälkeen, on autoilijan syytä olla tarkkana.
– Millään ajoneuvolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa kalliin moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa tiedotteessa.
Lue myös: Painajaisten polttoainetta: Salama iski lapsiperheen Jeepiin täydellä voimalla – uskaltaako ukkosella ajaa?
Vesalaisen mukaan hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolla ajettaisi lainkaan sellaiseen paikkaan, jossa veden pinta pääsee koskettamaan auton pohjaa. Vettä ei siis tarvitse olla läheskään konepeltiin asti, jotta siihen ajaminen on hyvin huono ajatus.
Vaikka paikallaan seisova vesi ei auton moottoritilaan ylettyisikään, voi vastaan tai edellä ajava auto aiheuttaa aallon, joka voi pahimmassa tapauksessa yltää moottoritilaan asti.