Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vieläkö pysyt mukana Porschen mallinimissä? Nyt tulee 911 Carrera T

Julkaistu 24.10.2017 18:15
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Porsche on parhaiten tunnettu urheiluautoistaan, vaikka myyntiluvuilla mitattuna valmistajan katumaasturit ovatkin olleet menestys valmistajalleen. Jottei urheiluautot jäisi perheautojen jalkoihin, esitteli Porsche vahvistusta 911 Carreran mallistoon.

Elämässä pitää olla vaihtoehtoja, ja samaa mieltä on ilmeisesti Porsche. 911-mallisto on laajempi kuin koskaan; 911 Carrera, uutuutena Carrera T, Carrera S, Carrera GTS, Targa, Turbo, sekä urheilullisimmat GT-mallit. Useimpien kohdalla pitää valita manuaalin ja automaatin väliltä, ja valtaosa on myös tarjolla avonaisena.

Uusin lisäys, 911 Carrera T, juontaa mallinimensä osalta juurensa vuoteen 1968. Auto noudattaa puristista suhtautumista urheilulliseen ajamiseen. Moottori on perus-Carrerasta lainattu tuttu 3,0-litrainen ahdettu bokserikutonen, eli tehoa on tarjolla 370 hevosvoimaa ja vääntöä 450 newtonmetriä. Carrera T on kuitenkin pakattu täyteen tehokkaampien mallien herkuilla, joita ei ole tarjolla samantehoiseen perusmalliin. Eroina ovat muun muassa manuaalivaihteiston lyhyemmät välitykset ja lyhyempi vaihdekeppi, mekaaninen tasauspyörästön lukko, 20 millimetriä vakiota matalampi PASM-urheilualusta, Sport Chrono -varustepaketti, ja lisävarustelistalta on poimittavissa myös takapyöräohjaus.

Auto on myös 20 kiloa vastaavasti varusteltua Carreraa kevyempi. Tämä säästö on saavutettu muun muassa äänieristystä vähentämällä, laseja keventämällä, jättämällä takapenkit pois, ja halutessaan myös keskikonsolin viihdejärjestelmän voi jättää pois. Painoa autolla on 1 425 kiloa.

Muutoksilla on saatu pientä lisämaustetta suorituskykyyn. Vastaavan tehoiseen Carreraan verrattuna satanen saavutetaan manuaalivaihteistolla kymmenyksen verran nopeammin ajassa 4,5 sekuntia. Auto on tarjolla myös kaksoiskytkinvaihteistolla, ja silloin sataseen keretään 4,2 sekunnissa. Suurempi ero tullee esille esimerkiksi moottoriradalla, jossa auton kevennys, tasauspyörästön lukko, tiheämmät välitykset ja matalampi alusta pääsevät kunnolla oikeuksiinsa.

911 Carrera T:n hinta on manuaalivaihteistolla 176 943 euroa, ja Suomen autoverotuksen ansiosta kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna 173 546 euroa. Vertailun vuoksi edullisin 911 Carrera PDK kustantaa 148 480 euroa ja tehokkaampi 420-hevosvoimainen 911 Carrera S PDK 171 173 euroa. Jos siis haluaa puristista ajoelämystä 911 Carrera T:n ratissa, siihen täytyy olla myös valmis panostamaan.

Kuvat: Valmistaja

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Lisää aiheesta:

520 vapaasti hengittävää hevosvoimaa – tässä on uusi Porsche 911 GT3 RSPorsche esitteli menestysreseptin kolmannen sukupolven – tässä olennainen uudesta CayennestaPorschen uudet pikkuturbot ajossa Suomessa – voimaa tarjolla aiempaa enemmänAjossa nelisylinterinen Porsche: parempi ajaa, mutta korva ei tykkääPorsche 911 R – susi lampaan vaatteissaTurbo vauhdittaa pikku-Porschet tulevaan kesään
PorscheAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Porsche
  • 19.9.20:33
    Autot

    Porschen sähköautot eivät käy kaupaksi

  • 13.6.06:31
    Kuluttajariidat

    Myyjä antoi ymmärtää, että tyyristä Porschea ei oltu kolaroitu pahasti – sitten paljastui auton lunastushistoria

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 16.12.202315:32
    Ennätykset

    Insinöörityön tulos palkittiin: Autoilla noustiin korkeammalle kuin koskaan

  • 12.02.202310:56
    Autot

    Tyyriin Porschen hintaa laskettiin vahingossa lähes 90 prosenttia – sadat asiakkaat ehtivät maksaa varausmaksun