Vieläkö autokouluissa opetetaan ajamaan vain manuaalivaihteisella autolla? Entä onko "automaattikortista" jotain haittaa tänä päivänä?

Saako autokoulun simulaattorissa rällätä?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Vieläkö henkilöautokortin ajo-opetusta annetaan manuaalivaihteistolla? Saako automaattivaihteisella henkilöautolla ajokokeen suorittanut ajaa manuaalivaihteistolla varustettua autoa? Entä saako ajokokeen ajaa sähköautolla?

Vastaus: Olennaista ei ole se, millä vaihteistotyypillä opetellaan, vaan se, millä suoritetaan kuljettajantutkinnon ajokoe.

Ajoneuvotekniikka kehittyy ja automaattivaihteistot yleistyvät. Monessa perheessä nuoren lähestyessä opetuslupaopetuksen aloitusikää, perheeseen hankitaan manuaalivaihteinen auto, jotta nuori välttyisi ajokorttiin tulevalta ”automaattivaihteisto”-erityisehdolta.

Automaattivaihteisto opetuksessa

Sinällään automaattivaihteisto ei ole este opetukselle – oikeastaan pikemminkin päinvastoin. Itse opetin vanhemman tyttäreni opetusluvalla. Asennutin opetuspolkimet perheemme molempiin autoihin, joista toinen on automaatti- ja toinen manuaalivaihteinen. 

Aloitimme opetuksen automaatilla. Auton käsittely oli helppoa. Ei tarvinnut jännittää auton sammumista, taaksepäin valumista ylämäessä tai murehtia vaihteenvaihdosta. Kaikki auton käsittelystä vapautuva huomio oli käytettävissä liikennetilanteiden opetteluun. Kun liikennetilanteet alkoivat olla hanskassa, siirryimme opettelemaan manuaalivaihteisen auton käsittelyä.

Näiden jälkeen oli helppo muutamassa tunnissa omaksua, miten manuaalivaihteiston kanssa luovitaan liikenteessä. Opetuksen loppuvaiheessa ajelimme sitten sekaisin molemmilla vaihteistotyypeillä. 

Koin opetustavan erittäin hyvänä, hedelmällisenä ja oppilaan kannalta miellyttävänä. Tutkinnon suoritimme manuaalivaihteisella autolla, jotta tyttäreni välttyi ajokorttiin tulevalta erityisehdolta. Tuon erityisehdon saamisen tai saamatta jäämisen kannalta olennaista siis on, kummalla vaihteistolla ajokoe suoritetaan.

Automaattikortti ei välttämättä enää ole mikään ongelma

Mikäli käytettävissä ei ole manuaalivaihteista autoa, voi koko opetuksen ja tutkinnon suorittaa myös automaattivaihteisella autolla. Tällöin tosin saa ajokorttiin merkinnän, joka oikeuttaa jatkossa ajamaan vain automaattivaiheisia autoja.

Itse en näe tuota merkintää välttämättä enää ongelmana, sillä valtaosa uusista autoista myydään nykyään automaattivaihteisina. Käytännössä tämä aiheuttaa sen, että automaattivaihteisten autojen osuus kasvaa koko ajan myös käytettyjen autojen markkinoilla.

Oman buustinsa automaattivaihteisten autojen yleistymiseen tuovat sähköautot ja erilaiset hybridit. Näin ollen automaattivaihteiston käyttöön velvoittava erityisehto kortissa ei enää tulevaisuudessa ole kovinkaan rajoittava tekijä.

Korttiluokan korottaminen automaatilla

Korttiluokan korotusten osalta tilanne muuttui viime syksynä järkevämpään suuntaan:

Jos on aikanaan ajanut B-kortin manuaalivaihteisella autolla ja haluaa korottaa esimerkiksi BE-luokkaan, voi korotusajokokeen ajaa automaattivaihteisella autolla ilman, että ajokorttiin tulee vaatimusta automaattivaihteiston käyttämisestä. 

Tilanne autokouluissa

Useat autokoulutkin tarjoavat opetusta myös automaattivaihteisilla autoilla. Oppilailla on mahdollisuus valita, haluavatko ajaa koko opetuksen automaatilla ja hankkia automaattikortin vai ajetaanko vain osa opetuksesta automaatilla. 

Aikaansa seuraavat toimijat ovat hankkineet kalustoonsa myös hybridi- ja sähköautoja. Niillä opetuksen ja ajokokeen saa suorittaa siinä missä polttomoottorillakin varustetulla autolla – paitsi autokoulussa, myös opetusluvalla.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja