Verohirviö iskee lauantaina surutta bensapumpuille – Autoliitto kahmaisusta: "Bensiinin vuosituhannen kovin veronkorotus, erityisesti työssäkäyvät kärsivät"

Pasin asuntoesittely sai rytisevän päätöksen – tällä kertaa kuva puhuu puolestaan liiankin hyvin, Volvo XC70 sai maistaa salakavalan ojan pohjaa 0:21
Katso myös video! Pasi Koivuniemen käynti asuntoesittelyssä sai ikävän päätöksen. Katso videolta, miten autolle kävi!

Autoliiton mukaan lauantaina voimaan astuvat polttoaineveron korotukset iskevät kotitalouksien arkeen sekä kotimaanmatkailuun.

Viime syksyn budjettineuvotteluissa päätetyt polttoaineveronkorotukset astuvat voimaan tämän viikon lauantaina. Moottoribensiinin vero nousee 5,71 senttiä ja dieselin 6,46 senttiä litralta, mikä tarkoittaisi arvonlisäveroineen seitsemän ja kahdeksan sentin veronkorotuksia. Polttoaineisiin sekoitetaan nykyisin kuitenkin myös lievemmin verotettuja biokomponentteja, joten veronkorotuksen vaikutuksen on laskettu olevan huoltoasemilla 6,6 ja 6,9 senttiä litralta.

– Bensiinin valmisteveronkorotus on kovempi kuin kertaakaan tällä vuosituhannella. Toiseksi suurin korotus oli vajaat neljä senttiä vuonna 2008. Dieselin veroa korotettiin peräti yli kymmenellä sentillä kahdeksan vuotta sitten, mutta tuolloin alennettiin samalla käyttövoimaveroa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa Autoliiton verkkosivuilla.

Työssäkäyvät kärsivät

Autoliiton mukaan polttoaineveron korottaminen iskee erityisesti työssäkäyviin ihmisiin, sillä henkilöauto on liiton mukaan monille ainoa realistinen kulkuneuvo työssäkäyntimatkoihin. Liitto pitää veronkorotusta tasaverona, koska kaikilla ei ole varaa hankkia uusia ja vähäpäästöisiä autoja.

– Tänä vuonna oman auton käyttö on ollut kaikkein perustelluinta ja tarpeellisinta suomalaisten arjessa. Muiden liikennemuotojen kriisiytyminen on johtanut niiden kannattavuuden ja matkustajamäärien romahtamiseen, palvelutason heikentymiseen sekä yhteiskunnan rahoituksen kasvuun, Nieminen sanoo viitaten koronavirusepidemiaan.

Niemisen mukaan autoilulla on ollut koronakeväänä ja -kesänä merkittävä rooli kotimaanmatkailun osalta.

– Ei ole johdonmukaista ja järkevää, että tässä tilanteessa kiristetään verotusta siinä liikennemuodossa, joka pitää suoraan ja välillisesti Suomen taloutta pystyssä ja suomalaiset liikkeessä, hän sanoo.

On arvioitu, että tuore veronkorotus aiheuttaa keskivertoautoilijalle parinkymmenen tuhannen kilometrin ajosuoritteella lähes sadan euron lisälaskun vuodessa. Autoliiton mukaan uusimman veronkorotuksen jälkeen bensiinin arvonlisäveroton valmistevero on noussut tällä vuosituhannella 20 sentillä ja dieselin noin 30 sentillä litraa kohden.

Lue myös:

    Uusimmat