Vantaalaismiehen "Eemeli" niellyt jo miljoona kilometriä: "Mercedes on ainoa auto, muut ovat vain kulkuneuvoja"

Vantaalaisen taksiyrittäjän E-sarjan Mercedes-Benzin mittariin kertyi miljoona kilometriä alle neljässä vuodessa. Suoritus kuitenkin kalpenee Hyundai-kuljettajan saavutuksen rinnalla.

Kimmo Suur-Uskin 30. marraskuuta 2015 ensirekisteröity E 300 BlueTec ylitti maagisena pidetyn miljoonan kilometrin rajan 13. syyskuuta 2019.

– Pysähdyin ja otin kuvan, kun mittarissa oli 999 999 kilometriä. Seuraava kilometri tuntui todella pitkältä, taksiyrittäjänä toimiva Suur-Uski kertoo Vehon tiedotteessa.

Suur-Uski sanoo seuranneensa mittaria tarkkaan nähdäkseen, mitä tapahtuu, kun mittari pyörähtää miljoonaan. Hän ei tiennyt menisikö mittari nollille vai miten ajotietokone suhtautuisi asiaan.

– Kun miljoona pyörähti ruudulle, ajattelin, että totta kai Mercedes on varautunut siihen, että heidän autoillaan miljoonan kilometriä on yleensä mahdollista ajaa.

Toinen miljoona-Mercedes

Suur-Uskille nyt rajapyykin rikkonut Mersu oli jo toinen, jolla on ajettu yli miljoona kilometriä. Ensimmäisellä kerralla kyseessä oli 1988 käyttöönotettu W124, jolla Suur-Uski pääsi miljoonakerhoon 1994.

Tältä näyttää Mersun S-sarjan tulevaisuus 0:34
VIDEO: Tältä näyttää Mersun S-sarjan tulevaisuus.

Taksiyrittäjä toteaa, ettei miljoonan kilometrin matkalla ole ollut merkittäviä ongelmia.

– Vaihdatin autoon iskunvaimentimet 750 000 kilometrin kohdalla, vaikka ne eivät vuotaneet. Pyöränlaakeri vaihdettiin 800 000 kilometrin kohdalla. Latureita on vaihdettu neljä. Merkittävintä tässä on se, että moottoria ei ole avattu kertaakaan. Se on mielestäni kova juttu.

– Jos jostain sen miljoona kilometriä näkee niin konepellin kiveniskemistä.

Miljoonan kilometrin matkalla E-Mersun keskikulutus maantieajossa on ollut 5,6 litraa satasella. Konepellin alla on kolmilitrainen dieselmoottori.

Huolletaan kerran kuukaudessa

Miljoona-Mersua ajetaan kahdessa vuorossa. Suur-Uski istuu autonsa rattiin varhain aamuyöllä ja ajaa omaa vuoroaan puolille päivin. Tämän jälkeen puikkoihin hyppää Jari Iiskola, joka on ajanut taksia Suur-Uskin rinnalla jo yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Koska kilometrejä kertyy vuodessa huimat 250 000, käy auto huollossa noin kerran kuussa. 

Vielä 200 000 km lisää

Suur-Uskille taksin ajo on kutsumusammatti ja elämäntapa.

– Minulle tämä on kutsumustyö ja siksi työni on helppoa sellaista. Jos pitää jotain tunnustaa niin rakastan Mercedestä. Mercedes on ainoa auto, muut ovat vain kulkuneuvoja, Suur-Uski lohkaisee.

Taksimies suunnittelee ajavansa Mersullaan vielä ainakin ensi vuoden kevääseen asti, jolloin auton matkamittarissa on arviolta 1 200 000 kilometriä.

Onnistuu se Hyundaillakin

Vielä Suur-Uskinkin Mersua nopeammin kilometrejä on niellyt kansasilaisen Farrah Hainesin Hyundai Elantra. Lähettinä työskentelevä nainen pääsi autollaan miljoonan mailin eli reilun 1,6 miljoonan kilometrin kerhoon vain viidessä vuodessa.

– Tärkeintä on huolehtia säännöllisestä huoltamisesta ja valita laadukas auto, Haines totesi viime joulukuussa saavutettuaan taianomaisen rajapyykin.

Hainesin saavutuksesta kertoo jotain myös se, että jopa Hyundailla oli aluksi vaikeuksia uskoa saavutusta todeksi. Korealaisvalmistaja suorittikin autolle lukuisia tutkimuksia ja kävi läpi myös Hainesin ajopäiväkirjan sekä auton huoltohistorian. Kaikki täsmäsi, ja Haines palkittiin tuliterällä Elantralla.

Lähde: Veho, Hyundai

Lue myös:

    Uusimmat