Norjan kruununprinsessan poika Marius Borg Høiby kertoi kokemuksistaan eristyksissä olemisesta. Norjalainen sanomalehti julkaisi hänen mielipidekirjoituksensa.
Norjassa käräjäoikeus on hylännyt kruununprinsessa Mette-Maritin pojan Marius Borg Høibyn, 29, pyynnön saada olla pidätettynä jalkapannan avulla Skaugumissa eli kruununprinssiparin kiinteistöön kuuluvassa talossa, jossa hän on aiemmin asunut.
Høiby on ollut vangittuna helmikuun alkupuolelta lähtien, jolloin hänen tapauksensa oikeuskäsittely oli alkamassa.
– Rikoksen uusimisen vaara on huomattava, sanoi tuomari Hans Nikolai Førde perustellessaan hylkäämispäätöstä.
Viranomaisten mukaan on olemassa pelko siitä, että hän voisi ottaa yhteyttä entiseen kumppaniinsa puhelimitse tai internetin kautta.
Lue myös: Marius Borg Høibyn asianajaja: Kuvat ja videot eivät riitä todistamaan raiskauksia
Päätöksen jälkeen Marius Borg Høibyn kirjoittama mielipidekirjoitus julkaistiin Nettavisen-lehdessä.
Hän kertoo, että perusteli pyyntöään tuomarille sillä, että hän haluaa viettää aikaa sairaana olevan perheenjäsenensä kanssa. Hän viittasi tällä keuhkofibroosia sairastavaan äitiinsä.
– Oikeudenkäynnissä sanoin, että halusin viettää aikaa perheenjäsenen kanssa, joka kärsii vakavasta sairaudesta, Høiby kirjoittaa.
– Se, että tuomari päättää korostaa, että kyse on äidistäni, on mielestäni tarpeeton täsmennys, hän jatkaa.
Hän kirjoittaa pitkässä mielipidekirjoituksessaan, että hänestä tuntui, että tuomari oli tehnyt päätöksensä asiassa jo ennen istuntoa.
– Koen, että toisin kuin muulla väestöllä, minulla ei ole norjalaisen mallin mukaista oikeusturvaa, hän kirjoittaa.

Marius Borg Høiby kertoo, kuinka hänen mielenterveytensä on järkkynyt sen vuoksi, että hän joutuu olemaan eristyksissä.
– Olen eristettynä ja lähes täysin ilman sosiaalista kontaktia muihin ihmisiin. Tämä johtuu siitä, että syyttäjät ja tuomari pelkäävät, että ex-kumppanini saisi minulta tekstiviestin tai puhelun. Tämä on niin absurdia ja kohtuutonta, ettei sanavarastossani ole sanoja, joilla voisin ilmaista turhautumistani.
Høiby kertoo pyrkineensä selittämään oikeudelle, miksi hänen mukaansa aiemmin annetun lähestymiskiellon rikkomisen uusiutumisvaara entistä kumppania kohtaan ei ole enää olemassa.
Høiby väittää, että lähes poikkeuksetta hänen ex-kumppaninsa on ottanut yhteyttä häneen tai halunnut olla yhteydessä. Tämän vuoksi hän pitää mahdottomana ajatuksena lähestymiskiellon rikkomista.
Syyttäjä vaatii Høibylle 7,5 vuoden vankeustuomiota. 29-vuotiasta Høibya vastaan on nostettu 40 syytettä, muun muassa neljästä raiskauksesta.
Oikeuden on määrä antaa tuomio kesäkuussa, mutta tarkka päivämäärä ei ole tiedossa.
Høiby on kruununprinsessa Mette-Marit esikoinen, joka syntyi ennen Mette-Maritin ja Norjan kruununprinssi Haakonin liittoa.
