Valtaosa suomalaisista suhtautuu ilmastonmuutokseen vakavasti: "Jokainen voi tehdä pieniä tekoja, mutta isojen muutosten pitäisi lähteä yhteiskunnan tasolta"

Yhä useampi huomio ilmastonmuutoksen 1:59

Yhä useampi suomalainen ottaa arjen valinnoissaan ilmastonmuutoksen huomioon, kertoo MTV Uutisten kysely.

Enemmistö MTV Uutisten teettämään vastanneista kertoo olevansa huolestunut tai erittäin huolestunut ilmastonmuutoksesta.

Kierrättäminen ja kulutustottumusten muuttaminen ovat MTV Uutisten kyselyyn vastanneiden mukaan yleisiä vaikuttamiskeinoja.

– Varmaan jokaisen olisi syytä miettiä olisiko jotain, missä voisi vähän enemmän ottaa ilmastonmuutoksen huomioon ja vaikka haastaa itseään, Jani Ahtiainen sanoo.

Useimmat vastaajista kertovat ottavansa ottamaan ilmastonmuutoksen huomioon arjen valinnoissaan.

– Hieman enemmän otan huomioon ekologisia kysymyksiä esimerkiksi ruokailuvalinnoissa tai kierrättämisessä, Tuomas Uusheimo sanoo.

Puhtaasta teknologiasta pelastus?

Peräti 55 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että Suomelle sopiva rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa on ilmaston lämpenemistä hillitsevän teknologian kehittäminen.

Ympäristöekonomian professori ja ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikaisen mukaan puhtaan teknologian kehittämisessä Suomella on tärkeä rooli.

– Puhtaan teknologian järkevä tai toimiva soveltaminen kansallisiin olosuhteisiin siten, että ne palvelevat kansalaisia ja ilmastopolitiikkaa, on yksi merkittävä kontribuutio Suomelta.

Lisäksi Suomelta toivotaan sitoutumista päästösopimuksiin sekä esimerkin näyttämistä.

Yksilöiden ohelle kaivataan laajempia toimia

Lähes puolet kyselyyn vastanneista arvioivat, että Suomessa voitaisiin tehdä enemmän ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Toimia odotetaan yksilöiden lisäksi laajemmilta tahoilta, kuten erilaisilta instituutiolta.

– Jokainen voi tehdä pieniä tekoja, mutta isojen muutosten pitäisi lähteä yhteiskunnan tasolta ja poliittisesti, Jani Ahtiainen tuumaa.

Tutkimukseen vastasi 1 058 henkilöä. Virhemarginaali on suurimmillaan 3% suuntaansa. Tutkimuksen teki MTV:n toimeksiannosta Corefiner Oy. 

Lue myös:

    Uusimmat