Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa -kampanja keskittyy pieniin lapsiin kohdistuvaan välinpitämättömyyteen. Kampanja on herättänyt närää sosiaalisessa mediassa. – Välinpitämättömyys vahingoittaa, jos lapsen hätää, pienen lapsen itkemistä, ei oteta huomioon, kuvaa sosiaali- ja kriisipäivystyksen päällikkö ja lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän puheenjohtaja Olli Salin.
Mainoskampanjan kuvassa ruukku hajoaa, koira repii tyynyä ja lapset riehuvat. Äiti istuu puhelimeensa uppoutuneena. Slogan julistaa ”välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa”.
– Tässä on kärjistetty kuva, eikä tarkoitus ole syyllistää, vaan herättää keskustelemaan ja huomaamaan lapsi, Olli Salin, sosiaali- ja kriisipäivystyksen päällikkö ja lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän puheenjohtaja, sanoo.
Kyseessä on Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa -kampanja, joka keskittyy tänä syksynä erityisesti pieniin lapsiin kohdistuvaan välinpitämättömyyteen. Kampanja on herättänyt närää sosiaalisessa mediassa: sitä on pidetty muun muassa äitiä syyllistävänä. Moni on kyseenalaistanut puhelimen käyttämisen ja välipitämättömyyden rinnastamisen väkivaltaan.
Helsingin kaupungilla on ollut aiempina vuosina samanlaisia suuria kampanjoita. Vuoden 2011 kampanja koski pieniä lapsia ja vauvoihin liittyvän heristämisen vaikutuksia ja pahoinpitelyä. Seuraavana vuonna aiheena olivat leikki-ikäiset, sitten teini-ikäiset, aikuiset, vanhukset ja vammaiset. Vuonna 2015 slogan oli ”mikään ihonväri ei estä väkivaltaa”.
Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa -kampanja on eräänlainen paluu varhaislapsuuteen, Salin kuvaa. Kampanja ammentaa 2010-luvun ilmiöistä.
– Tutkimukset ja selvitykset, jotka lastenlääkärien omien tutkimusten ja kokemusten perusteella ovat varsin merkittäviä, koskevat sitä, että lasten fyysiseen pahoinpitelyyn puuttuminen on onnistunut melko hyvin, Salin kuvaa.
Lue myös: Some kuohuu Helsingin kaupungin kampanjasta – onko tämä mielestäsi väkivaltaa lasta kohtaan?



