Välillä on väliä – tiedätkö, mikä on riittävä etäisyys edelläajavaan?

Joulun meno- ja paluuliikenteessä pääkaupunkiseudulta pois johtavat päätiet täyttyvät autoista.

Kun autoja on tiellä silmänkantamattomiin, ei ohituksista ole juuri apua.

– Turhat ohitukset vain puurouttavat liikennettä entisestään, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Järkevämpää onkin jättäytyä ajamaan hyvällä turvavälillä edellä ajavan perään. Oletko koskaan miettinyt, mitä etuja saavutat pitämällä riittävää turvaväliä?

  • Peräänajon riski vähenee, koska sinulle jää enemmän aikaa reagoida edellä ajavan tekemisiin.
  • Ajamisesta tulee rennompaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa.
  • Näet muutakin kuin edellä ajavan auton perän.
  • Et jää edellä ajavan taakse katveeseen, jolloin sivutieltä tulijat havaitsevat sinut paremmin.
  • Säästät lasinpesunestettä, pyyhkijänsulkia ja tuulilasia, kun edellä ajavan auton renkaista lentävä kura tai vesi ei roisku autosi päälle.
  • Autoosi ei tule kiveniskemiä edellä ajavan renkaista lentävistä kivistä, jolloin maalipinta ja tuulilasi säilyvät paremmassa kunnossa. Tällä saattaa olla vaikutusta myös auton jälleenmyyntiarvoon jatkossa.

Liian pieni turvaväli

Jos turvaväliä on liian vähän, näet vain edellä ajavan auton perän.

Mistä tiedät, että turvaväliä on riittävästi?

– Pidä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan. Kun edellä ajava ohittaa opastetaulun, lyhtypylvään tai vaikkapa sillan varjon, ala laskea rauhallisesti neljään. Vasta laskettuasi saat olla samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen ohjeistaa.

Hänellä on myös toinen hyvä neuvo, joka liittyy nopeuden säätelyyn.

– Jos pystyt säätelemään etäisyyttä edellä ajavaan pelkästään kaasun avulla, sinulla on riittävästi turvaväliä. Mikäli joudut vähän väliä siirtämään jalkaa jarrupolkimelle, ajat liian lähellä.

Riittävä turvaväli

Kun turvaväliä on riittävästi, havaintojen tekeminen on helppoa.

Lue myös:

    Uusimmat