Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

6:21Autoilija, tämä kaikki pitää tietää turvavälin pitämisestä!Autoliiton videolla näytetään, kuinka pidetään riittävän hyvä turvaväli. Koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.
Julkaistu 03.11.2025 10:29

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Riittävää turvaväliä pitämällä liikenne pysyy turvallisempana ja sujuvampana. Silti kaikki eivät turvaväliä muista pitää.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista suurin osa, 84 prosenttia, kokee takana ajaneen roikkuneen perässä ainakin joskus vaarallisen lähellä. Kuitenkin vastanneista vain 21 prosenttia kokee itse ajaneensa liian lähellä edellä ajavaa autoilijaa.

– Tämä on varsin yleinen harhakuva: se, mitä itse tekee, ei ole vaarallista, mutta muiden tekemänä siitä tulee vaarallista, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Minna Jokinen tiedotteessa.

– Ihminen kuvittelee olevansa monessa asiassa taitavampi kuin muut, myös liikenteessä.

Lue myös: Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

Ketjukolarin todennäköisyys kasvaa ilman turvaväliä

Jos joku roikkuu perässäsi vaarallisen lähellä, riittävän suuren turvavälin pitäminen edellä ajavaan korostuu, Liikenneturva muistuttaa. 

Jos edessä ajavakin on liian liki, kasvaa ketjukolarin todennäköisyys. 

– Tarpeeksi suuret turvavälit tekevät liikenteestä sekä turvallisempaa että sujuvampaa. Liian lyhyt väli voi johtaa peräänajoon ja jopa ketjukolariin. Jokainen meistä voi ehkäistä onnettomuuden riskiä omalla toiminnallaan, Jokinen muistuttaa.

Lue myös: 70 autoa kolaroi Lahden ketjukolarisumassa, yksi loukkaantui vakavasti – katso MTV:n raportti turmapaikalta

Mitä lähempänä autoilijat ajavat toisiaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy niin kutsuttua haitariliikettä ajonopeuksien tempoillessa.

Jos jono puolestaan liikkuu riittävin ajoneuvovälein, se myös etenee jouheasti. Kun näkyvyys on huono, on tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen.

Lue myös: Ajatko 7 kmh ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

Tästä tunnistat riittävän turvavälin

Tärkeää on myös muistaa, että riittävä turvaväli on oikeasti tieliikennelaissa määrätty asia. 

Lain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sen kaltainen turvaväli, ettei peräänajon vaaraa ole. Liikenneturvan mukaan nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että kesäaikaan maantiellä turvaväli olisi metreinä sama kuin vauhti.

Lue myös: Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos ajat 80 km/h, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia.

– Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä. Talvikelillä turvavälin pitää olla tuplasti pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän.

Tienpinnan ollessa märkä ja jäinen ensimmäinen askel on alentaa nopeutta.

Myös Lounais-Suomen poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Anne Lepistö muistutti hiljattain turvavälin tärkeydestä. Lepistön mukaan autoilijat vetoavat usein kiireeseen.

– No, kiire saattaa loppua aika nopeasti, jos kolarissa oma auto on sisällä edellä ajavan puskurissa. Lepistö totesi Facebook-julkaisussaan.

Lue myös: Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Liikenneturva 

Lisää aiheesta:

Päätön ohitteluvimma piinaa suomalaiskuskeja: "Varsin monen tulisi palata autokoulun penkille"Mikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 km/h? Yli puolet suomalaisista ei osaa vastata peruskysymykseenLähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"Hämmentävän moni myöntää roikkuvansa edellä ajavan takapuskurissa ihan tarkoituksella – tässä paras lääke, jos joku liimautuu perääsiYksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nytTiedätkö, kuinka pitkä turvaväli on riittävä? Tässä helppo nyrkkisääntö!
LiikenneturvallisuusLiikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 29.10.19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • 27.10.11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa