Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi tutkimus kertoo paljon ladattavien hybridien vihreydestä

Ford selvitti ladattavien Kuga-hybridien omistajien lataustottumuksia.
Ford selvitti ladattavien Kuga-hybridien omistajien lataustottumuksia.Ford
Julkaistu 06.02.2022 10:55

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Ahkera lataaminen on avain pistokehybridien päästöjen pitämiseen kurissa. Kuten aiemmin on jo todettu, ovat ladattavankin hybridin päästöt kovat, jos sillä ajetaan polttomoottoria käyttäen.

Ford on kerännyt ladattavan hybridin hankkineilta asiakkailtaan tietoa autojensa käytöstä. Data kertoo, että lataushybridin omistajat lataavat autojaan ahkerasti, joten paikallispäästöt vähenevät. Sähkön tuottoalkuperään ja auton elinkaaren hiilijalanjälkeen tutkimuksessa ei otettu kantaa.

Fordin tietojen mukaan ainakin sen Kuga-lataushybridin kuljettajat voivat samanlaiseen bensiinimalliin verrattuna säästää vuodessa vastaavan määrän hiilidioksidipäästöjä, joka kuluu meno-paluumatkalla Lontoosta Buenos Airesiin. Fordin teoreettinen laskelma perustuu automallien harmonisoituihin WLTP-päästölukuihin.

Lataus-Kugalla ajetaan keskimäärin hieman yli 10 000 kilometriä vuodessa. WLTP-päästöarvojen perusteella lataushybridin hiilidioksidipäästöt ovat tällä matkalla noin 1 110 kilogrammaa pienemmät kuin vastaavassa 1.5 EcoBoost -bensiinimallissa.

Lue myös: Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan

Kerätystä datasta selvisi muun muassa, että asiakkaat lataavat autojaan säännöllisesti, keskimäärin 71 kertaa jokaista 100 ajopäivää kohden. Lisäksi akun varaustila latauksen alkaessa oli keskimäärin 30 prosenttia eli asiakkaat ajavat akun harvoin tyhjäksi.

Tutkitut asiakkaat lataavat autoaan pääsääntöisesti kotonaan yöllä. Seurattuja hybridejä ladattiin 12 kuukauden aikana 5,7 miljoonaa kertaa. Näistä 46 prosenttia tapahtui yöllä ja latauspiuhassa roikuttiin useimmiten 12 tuntia tai enemmän.

Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

0:41Tältä näyttää täysin uusi Ford Mondeo, joka tosin tulee myyntiin vain KiinassaKATSO MYÖS: Tältä näyttää täysin uusiksi pistetty Ford Mondeo, joka tosin tulee myyntiin vain Kiinassa.

Yöllä lataaminen on usein edullisempaa, mutta sen lisäksi asiakkaat näyttävät omaksuvan autojen lataamisessa samanlaisia käyttäytymismalleja, kuin ladatessaan älypuhelimiaan ja muita arjessa käytettäviä akkukäyttöisiä laitteita. Toiseksi suosituin latausaika nimittäin oli yhdestä kahteen tuntiin päivän aikana.

Tämä viittaa siihen, että omistajat haluavat hyödyntää myös nopeita latauksia päivän aikana julkisten latausmahdollisuuksien salliessa.

Kuga oli Fordin mukaan Euroopan myydyin ladattava hybridimalli vuonna 2021.

Lue myös: Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."

Lisää aiheesta:

Tutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanutJos toimit näin, voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksellaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaanLadattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio lataillaViiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta
AutotSähköautotAuton lataaminenPäästötFordKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa