Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitVaihtoautoketju koosti videon vinkeistä, jotka helpottavat sähköautoilun aloittamista.
Julkaistu 16.12.2020 11:23

Ville Järveläinen

Ladattavien hybridien kulutus on moninkertainen ilmoitettuun verrattuna, mikäli autoa ei ladata säännöllisesti. Asia käy ilmi leasingautoja tarjoavan yhtiön datasta.

Leasingautofirma LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että sille palautuneiden ladattavien hybridien todellinen kulutus on autojen datan mukaan keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat ilmoittavat.

LeasePlan kertoo laskeneensa vapaan autoedun autojen datasta, että palautettujen lataushybridien keskikulutus on ollut 7,64 litraa sadalla kilometrillä. Tämä luku on erittäin korkea, kun huomioidaan, että valmistajat ovat ilmoittaneet samojen autojen keskikulutukseksi 2,24 litraa satasella.

Toteutuneen kulutuksen vaihteluväli on 3,52–11,15 litraa sadalla kilometrillä ja valmistajien ilmoittamien kulutusten 1,4-3,9 litraa sadalla kilometrillä.

LUE MYÖS: Viiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta

LeasePlanin mukaan sille on palautettu autoja myös täysin käyttämättömillä latauskaapeleilla, mikä antaa olettaa, ettei autoa ole ladattu lainkaan.

Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen. Kulutus on ollut monilla autoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on.

86:n lataushybridiauton joukosta vain kahden todellinen kulutus oli alle kaksinkertainen verrattuna luvattuun kulutukseen.

– Palautuneiden autojen dataan perustuvat laskelmat tukevat eurooppalaisia tutkimuksia, jotka ovat tuoneet hybridien todellisen kulutuksen ongelmat esille, LeasePlan Finlandin kaupallisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tiina Märijärvi sanoo yhtiön tiedotteessa.

Vihreitä bonuksia väärille kuskeille?

Lataushybridien nykyinen käyttö ei vastaa niitä tavoitteita, joita yritysten hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet edellyttävät.

LeasePlanin mukaan hybridiauton valitsevat työntekijät saavat joissakin yrityksissä rahapalkkion, joka ei kuitenkaan mene oikeaan osoitteeseen silloin jos autoa ei ladata, ja todellinen kulutus on moninkertainen luvattuun verrattuna.

– Yrityksille on tärkeää, että autopolitiikka tukee niiden hiilijalanjäljen pienentämistä ja päästötavoitteisiin pääsyä, Märijärvi jatkaa.

Yhtiö alkaa ensi vuodesta alkaen tarjoamaan ladattavan hybridin liisaaville kotilatauslaitteita, joiden se toivoo kannustavan auton lataamiseen nykyistä enemmän.

Vastaavia tuloksia muuallakin

Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.

Ero oli pahimmillaan jopa nelinkertainen ilmoitettuun verrattuna. Mikäli ladattavan hybridin ilmoitetut CO2-päästöt kilometriä kohden ovat esimerkiksi 50 grammaa, voivat ne todellisuudessa olla jopa 200 grammaa.

Tutkimuksessa todetaan, että lainsäätäjien ja hallitusten tulisi lopettaa ladattavien hybridien erityiskohtelu, sillä niiden vihreys riippuu tavasta, jolla niitä käytetään.

Ladattavat hybridit ovat usein työsuhdeautoja, ja niillä ajetaan tyypillisesti keskimääräistä enemmän. Niillä ajavat ovat kuitenkin tutkimuksen mukaan alttiimpia tankkaamaan autoon bensiiniä kuin lataamaan sähköä, eikä lataamiseen tarjota kannustimia.

Suomessa ladattavien hybridien kilometreistä yli puolet ajetaan sähköllä.

Autoala selvitti vuosi sitten toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista ilmoitti lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia oli 70 prosenttia.

LUE MYÖS: Näin moni sähköautoilija asuu omakotitalossa – polttomoottorista ei hevin luovuta, jos kotona ei voi ladata

Lähteet: LeasePlan, Autoalan tiedotuskeskus, Electrive, Carscoops

Lisää aiheesta:

Näidenkin hybridien päästöt voivat olla moninkertaiset verrattuna valmistajien ilmoituksiin – ostamista tuetaan avokätisestiTutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanutUusi tutkimus kertoo paljon ladattavien hybridien vihreydestäJos toimit näin, voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksellaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Ladattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio latailla
AutotSähköautotLeasingautotPäästötLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 22.11.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • 21.11.19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 21.11.16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • 21.11.09:32
    Katsastus

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?