Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan
Ladattavien hybridien kulutus on moninkertainen ilmoitettuun verrattuna, mikäli autoa ei ladata säännöllisesti. Asia käy ilmi leasingautoja tarjoavan yhtiön datasta.
Leasingautofirma LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että sille palautuneiden ladattavien hybridien todellinen kulutus on autojen datan mukaan keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat ilmoittavat.
LeasePlan kertoo laskeneensa vapaan autoedun autojen datasta, että palautettujen lataushybridien keskikulutus on ollut 7,64 litraa sadalla kilometrillä. Tämä luku on erittäin korkea, kun huomioidaan, että valmistajat ovat ilmoittaneet samojen autojen keskikulutukseksi 2,24 litraa satasella.
Toteutuneen kulutuksen vaihteluväli on 3,52–11,15 litraa sadalla kilometrillä ja valmistajien ilmoittamien kulutusten 1,4-3,9 litraa sadalla kilometrillä.
LeasePlanin mukaan sille on palautettu autoja myös täysin käyttämättömillä latauskaapeleilla, mikä antaa olettaa, ettei autoa ole ladattu lainkaan.
Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen. Kulutus on ollut monilla autoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on.
86:n lataushybridiauton joukosta vain kahden todellinen kulutus oli alle kaksinkertainen verrattuna luvattuun kulutukseen.
– Palautuneiden autojen dataan perustuvat laskelmat tukevat eurooppalaisia tutkimuksia, jotka ovat tuoneet hybridien todellisen kulutuksen ongelmat esille, LeasePlan Finlandin kaupallisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tiina Märijärvi sanoo yhtiön tiedotteessa.
Vihreitä bonuksia väärille kuskeille?
Lataushybridien nykyinen käyttö ei vastaa niitä tavoitteita, joita yritysten hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet edellyttävät.
LeasePlanin mukaan hybridiauton valitsevat työntekijät saavat joissakin yrityksissä rahapalkkion, joka ei kuitenkaan mene oikeaan osoitteeseen silloin jos autoa ei ladata, ja todellinen kulutus on moninkertainen luvattuun verrattuna.
– Yrityksille on tärkeää, että autopolitiikka tukee niiden hiilijalanjäljen pienentämistä ja päästötavoitteisiin pääsyä, Märijärvi jatkaa.
Yhtiö alkaa ensi vuodesta alkaen tarjoamaan ladattavan hybridin liisaaville kotilatauslaitteita, joiden se toivoo kannustavan auton lataamiseen nykyistä enemmän.
Vastaavia tuloksia muuallakin
Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.
Ero oli pahimmillaan jopa nelinkertainen ilmoitettuun verrattuna. Mikäli ladattavan hybridin ilmoitetut CO2-päästöt kilometriä kohden ovat esimerkiksi 50 grammaa, voivat ne todellisuudessa olla jopa 200 grammaa.
Tutkimuksessa todetaan, että lainsäätäjien ja hallitusten tulisi lopettaa ladattavien hybridien erityiskohtelu, sillä niiden vihreys riippuu tavasta, jolla niitä käytetään.
Ladattavat hybridit ovat usein työsuhdeautoja, ja niillä ajetaan tyypillisesti keskimääräistä enemmän. Niillä ajavat ovat kuitenkin tutkimuksen mukaan alttiimpia tankkaamaan autoon bensiiniä kuin lataamaan sähköä, eikä lataamiseen tarjota kannustimia.
Suomessa ladattavien hybridien kilometreistä yli puolet ajetaan sähköllä.
Autoala selvitti vuosi sitten toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista ilmoitti lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia oli 70 prosenttia.
Uusimmat
-
17:21
Nyrkkeilyn raskaansarjan huippu-uusintaottelu uhattuna – mestari-iskijän leiristä jykevä ehto
-
17:15
Juontaja Suvi Hartlin esittelee uutta tatuointiaan – seuraajat ylistävät: "Ihana"
-
17:06
Vaikeaa raskauspahoinvointia ei aina oteta vakavasti – "Osa naisista potee huonommuuden tunnetta"
-
17:06
Naistenklinikan uudet tilat pelastus synnyttäjille – tällainen on Aallokko
-
17:03
Hanna Sumarin kasvistärppi: "Herkullinen terveyspommi"
-
17:01
Näin huoltajat reagoivat, kun saivat tietää poikansa olevan Viertolan kouluampuja
-
16:46
Tämä mies ei tullut syömään fish & chipsejä vaan ryöstämään – omistaja pisti nippuun
-
16:43
Trumpin kannattajat herkuttelivat kolariraadoilla – menulla karhua, murmelia ja opossumia
-
16:31
F-35-monitoimihävittäjiin hankitaan tutkantuhoajaohjuksia
-
16:23
Matkustajajuna suistunut raiteilta Norjassa – alustavien tietojen mukaan ei vakavasti loukkaantuneita
-
16:22
SM-liigan suursuosikki vaipui synkkyyteen – Karri Kiveltä suora linjaus: "Nyt on kadonnut aika paljon"
-
16:22
Rekan kuljettaja kuollut ulosajossa Savitaipaleella
-
16:14
USA:n vaaleissa tahti kiihtyy: Harrisin tilaisuudessa tänään mukana Obama ja Springsteen
-
16:10
Rikkooko Temptation Island Suomen uusi elementti ohjelman perusajatusta? Tätä mieltä on Sami Kuronen
-
16:09
Perussuomalaisiin loikannut Pekka Aittakumpu sai sankarin vastaanoton eduskuntaryhmältä
-
15:52
Snookersuuruus käveli pois – vastustaja ja tuomari jähmettyivät hämmästyksestä
-
15:48
Gazan väestönsuojeluviranomainen: Pelastustoimet pohjoisosissa käyneet mahdottomiksi
-
15:38
Pauli Hanhiniemi täyttää 60 vuotta: "Elämä on kohdellut minua tosi huonosti, mutta meikäläinen ei piittaa"
-
15:30
Valtioneuvosto esittää kahdeksan uutta arvonimeä – tällaisia ne ovat
-
15:27
Tästä Ville Peltonen puhui: HIFK-valmentaja myönsi joukkueensa maalin tuomarivirheeksi
-
Lataa lisää