Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi tieliikennelaki täyttää tänään vuoden – vaaralliset väärinymmärrykset alkoivat heti työllistää hinausfirmoja

4:28Vaarallinen väärinpysäköinti alkoi Helsingissä heti uuden lain ensimmäisenä aamuna – johtaa välittömään hinaukseen:"Todella huono uudistus"Vaarallinen väärinpysäköinti alkoi Helsingissä heti uuden lain ensimmäisenä aamuna vuosi sitten kesäkuussa. Katso videolta, mikä tällaisessa pysäköinnissä on pielessä ja mitä mieltä pysäköinnintarkastajat ovat lakiuudistuksesta.
Julkaistu 01.06.2021 14:44

Ville Järveläinen

Uusi tieliikennelaki astui voimaan päivälleen vuosi sitten 1. kesäkuuta 2020.

Yksi näkyvimmistä uuden tieliikennelain myötä tapahtuneista muutoksista kaupunkikuvassa on ollut kadun vasempaan laitaan pysäköimisen yleistyminen.

Toinen laajasti autoilijoiden omaksuma uusi vapaus on ollut kaistan valitseminen käännyttäessä.

Liikenneturva haluaa nyt nostaa esiin vuoden ikäisen lain haasteita.

Lue myös: "Huippukuljettajat eivät tee tällaisia virheitä" – uusi pysäköintisääntö johtanut erikoisiin suorituksiin Helsingissä, katso kuvat

Mistä viiden metrin sääntö katsotaan?

Vasempaan reunaan pysäköity auto ei enää kiinnitä ihmisten huomiota samaan tapaan kuin vielä runsas vuosi sitten, sillä nykyisin tällainen pysäköinti on täysin sallittua taajamassa.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski kertoo tiedotteessa, että vasemmalle pysäköinti ja pysäköintikielto viiden metrin matkalla ennen suojatietä ovat aiheuttaneet paljon epätietoisuutta ja jopa vaarallista pysäköintiä.

– Helpointa on ajatella, että viiden metrin tila ennen suojatietä katsotaan aina pysäköintiin käytettävän puolen varsinaisen ajosuunnan mukaisesti. Pysäköidyn auton keulan tai perän suunnalla ei ole vaikutusta metrimääriin. Ajattele asia vain ajokaistaa ajavien autojen näkökulmasta. Näkyvyys suojatielle ei saa peittyä, Kalmakoski alleviivaa.

Ymmärrätkö valinnanvapauden oikein?

Kun risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen. Kääntyessä kaistan valinnanvapaus on ymmärrettävä oikein.

– Vaaratilanteita voi syntyä, jos kääntyvä auto kääntyy sopivaksi katsomalleen kaistalle, eikä ota samanaikaisesti viereisellä kaistalla tai perässä ajavia ajoneuvoja huomioon.

– Vastakkaisesta suunnasta samaan suuntaan kääntyvät eivät myöskään voi suuntamerkin perusteella päätellä, mille kaistalle ajoneuvo on kääntymässä. Jos liikennettä on runsaasti, turvallisinta on edelleen valita lähin kaista omasta suunnasta, Kalmakoski korostaa.

Lue myös: Miten autoilijat ovat ottaneet uudet säännöt haltuun? Poliisi: "Jos ei ole koskaan vilkaissutkaan tieliikennelakia, niin..."

Pyörätien jatke ja väistämissäännöt

Pyöräilijöiden ja autoilijoiden väliset väistämissäännöt eivät johda ainoastaan kuumana käyvään somekeskusteluun, vaan ne aiheuttavat joka päivä myös vaaratilanteita.

Vaikka ajoradan ylitykseen liittyvissä säännöissä ei tapahtunut autoilijoiden ja pyöräilijöiden kesken suuria muutoksia, voi tulkintaa vaikeuttaa se, että lain mukaiseen uuteen merkintätapaan siirtymäaika on vasta 1.6.2022 mennessä.

– Kun pyöräilijä tulee pyörätieltä ajoradalle, ajoradan ylityspaikka voi näkyä usealla eri tavalla. Se voi olla merkittynä pyörätien jatkeena, pelkkänä suojatiemerkintänä tai ajorata voi olla ilman merkintöjä.

Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä: väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio), pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki) tai väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (uusi liikennemerkki).

– Ensi kesään saakka tiemerkintöjäkin tärkeämpää on katsoa liikennemerkkejä ja varmistua väistämisvelvollisuudesta, Kalmakoski summaa.

Lue myös: Tällainen pysäköinti johtaa välittömään hinaukseen: "Todella huono uudistus"

Lisää aiheesta:

Kumpi väistää? Uuden säännön siirtymäaika päättyy: "Jos liikennemerkkejä ei ole..."Uusi liikennesääntö hämmentää autoilijoita – väärin ymmärretty ohje on poikinut satoja virhemaksujaKaikki eivät vieläkään tajua, että näin ei saa pysäköidä – Helsinki on varoittava esimerkki: "Siinä menee moni harhaan""Merkittävä liikennejärjestelyn muutos" – kielletty ajosuunta ei välttämättä olekaan kielletty pyöräilijöiltä"Huippukuljettajat eivät tee tällaisia virheitä" – uusi pysäköintisääntö johtanut erikoisiin suorituksiin Helsingissä, katso kuvatMitä autoilijan tulee huomioida lähtiessään maanantaina liikenteeseen?
LiikenneTieliikenneuudistusLiikennesäännötLiikenneturvallisuusPysäköintiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • Eilen17:37
    Teboil

    HS: SEO on kiinnostunut neuvottelemaan Teboil-kauppiaiden kanssa

  • ma15:45
    Teboil

    Teboileja katoaa kartalta, henkilöstölle pidettiin info – kysyimme tankkaajilta, hiertääkö Putinin sotakassan kartuttaminen

  • ma15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi