Monet viranomaiset ovat saamassa entistä helpomman keinon pyytää kansalaisten tilitietoja pankeilta.
Uudistuksen myötä muun muassa poliisi, verottaja, Kela ja ulosottoviranomaiset saisivat sähköisen järjestelmän, jonka myötä pankkitilitietoja voisi pyytää suoraan viranomaisen tietokoneelta olevasta ohjelmistosta.
Muutosta esitetään lakipaketissa, joka juontaa juurensa EU:n uusimmasta rahanpesudirektiivistä.
Eduskunnan käsittelyä vaille valmiin lakiesityksen nosti aiemmin tällä viikolla julkisuuteen Helsingin Sanomat. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2019 alusta ja järjestelmän käyttöön syksyllä 2020.
Saako kansalainen aina tiedon tilitiedoissa käynnistä?
STT kokosi kysymyksiä ja vastauksia järjestelmästä.
Miksi tällainen järjestelmä halutaan käyttöön, valtiovarainministeriön lainsäädäntöneuvos Armi Taipale?
– Ennen kaikkea rikostorjuntaviranomaisilla on ollut se ongelma, että he eivät ole voineet asioida pankin kanssa tietoturvasyistä sähköpostin välityksellä vaan faksilla. Tiedon hyödyntäminen on ollut vaikeaa, koska paperilla oleviin tietoihin ei ole esimerkiksi voinut tehdä hakuja. Sähköisen kanavan luonti nopeuttaa viranomaistoimintaa ja vähentää paperin määrää. Myös esimerkiksi Kelan toimeentulotuen myöntämisprosessi helpottuisi.
Miten järjestelmä toimii?
