Uusi harjakeksintö kerää laivojen pohjakasvillisuuden talteen

Suomalainen sukellusyritys on kehittänyt entistä ympäristöystävällisemmän harjauslaitteiston laivojen pohjien puhdistamiseen. Harjalaitetta käyttävät sukeltajat.

– Tämä uusi systeemi kerää talteen sen, mitä pohjasta harjalla irrotetaan. Vanhassa systeemissä harjat olivat avonaiset ja se pöllytti kaiken ympäristöön ja se tippui sitten merenpohjaan, kertoo harjauslaitteen suunnittelija ja DG-Diving Groupin hallituksen puheenjohtaja Mauri Kalliomäki.

Vaikka laivojen pohjakasvillisuus ei ole myrkyllistä, se rehevöittää pohjalle painuessaan satama-allasta. Uusi koekäytössä oleva laite imee harjausjätteen letkua pitkin puhdistusyksikköön, jossa se suodatetaan. Laitteelle on haettu patenttia.

Uutta laitetta kokeiltiin tänään Helsingissä Viking Mariellan pohjan puhdistuksessa. Sukeltajat puhdistavat laivojen pohjia muutaman viikon välein.

– Pohja puhdistetaan joka kolmas viikko. Kesäaikana, kun on enemmän lämpöä, vähän useamminkin, kertoo Mariellan kapteeni Stefan Dahlström.

Kymmenen minuutin harjauksen jälkeen suodattimiin on kertynyt pari desiä vihertävää mönjää.

– Tämä on putsattu edellisen kerran reilu viikko sitten, joten kasvillisuutta on vähän. Siinä on pientä vihreää, alkavaa ruohoa ja limaa. Yleensä, kun putsataan parin viikon välein, saalis on pari kiloa limaa, kertoo Mauri Kalliomäki.

Pohjakasvusto lisää polttoaineen kulutusta

Pohjakasvillisuus hidastaa alusten kulkua ja lisää polttoaineen kulutusta.

– Jos kasvillisuutta on pohjan alla, niin alus kuluttaa enemmän. Jos on puhdas pohja, niin meneehän se paremmin veden läpi, toteaa kapteeni Dahlström.

Laivayhtiöiden kannattaakin puhdistuttaa alusten pohjat tiheästi.

– Ei se tule laivayhtiöille kalliiksi, koska tässä ratkaisee takaisinmaksuaika. Mariellan kaltaisilla aluksilla takaisinmaksuaika on 1-2 vuorokautta. Isommilla tankki- ja rahtilaivoilla takaisinmaksuaika on 4-6 vuorokautta, laskee Kalliomäki.

Aiemmin kasvillisuus pidettiin pois alusten pohjista myrkkymaaleilla, mutta nyt kaikki suomalaisvarustamot käyttävät sukeltajia apuna pohjien puhdistamisessa.

Sukeltajalta kuluu päivä matkustaja-aluksen pohjan puhdistamiseen. Tiheästi liiikennöiviä aluksia puhdistetaan vähitellen. Sukeltaja käy paikalla aina, kun alus on satamassa ja työtä jatketaan, kun alus tulee satamaan seuraavan kerran.

Lue myös:

    Uusimmat