Tutkimus paljastaa: Tällaiset suomalaiset shoppailevat sunnuntaisin

Arjen kiireet, asioinnin helppous sekä aikataulujen sovittaminen perheen, työn ja harrastusten välillä ovat tämän päivän haasteita kuluttajille. Ihmisille on tärkeää saada itse valita, missä ja milloin he asioivat.

YouGov Finlandin tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajat kaipaavat joustavuutta arjen kiireisiinsä. He haluavat esimerkiksi valita itse, milloin asioivat kauppakeskuksissa.

– Tutkimuksen mukaan arjen kiireiden sekä ostosten ja muiden asiointien yhteensovittaminen edellyttävät sitä, että ihmiset voivat asioida silloin, kun se heille itselle parhaiten sopii, kertoo toiminnanjohtaja Juha Tiuraniemi Suomen Kauppakeskusyhdistyksestä.

Vuonna 2009 vapautunut sunnuntaiaukiolo on saanut vakiintuneen asiointikunnan tietyistä ihmisistä. Tutkimuksen mukaan erityisesti lapsiperheet ja nuoret aikuiset suuntaavat kauppakeskuksiin sunnuntaisin. Syinä voivat olla harrastusten ja perheen yhteensovittaminen, toisaalta myös päivän rauhallisuus.

– Sunnuntaina ostoksilla on hiljaisempaa, ja usein asiakkailla on enemmän aikaa tutustua tuotteisiin sekä punnita vaihtoehtoja ja ostopäätöstä. Ostopäätökseen saatetaan tarvita muiden mielipiteitä, jolloin sunnuntai on luonteva päivä, koska asioidaan yhdessä perheen tai ystävien kanssa.

Pieni kylä, jossa palveluita

Kauppakeskuksiin ei kuitenkaan enää suunnata vain ostoksille, vaan kaikesta tekemisestä on tullut sosiaalisempaa. Koska kauppakeskukset sijaitsevat pääosin joko kaupunkikeskustoissa tai pienempien taajamien paikalliskeskuksina, on luontevaa, että niistä on tullut ikään kuin pieniä kyliä ja ihmisten kohtaamispaikkoja. Suomalaisista 80 prosenttia käy kauppakeskuksissa useita kertoja kuukaudessa.

– Ihmiset tapaavat toisiaan ja viettävät aikaansa kauppakeskuksissa. Monet julkiset palvelut, kuten kirjasto, posti ja terveyskeskus sijaitsevat usein kauppakeskusten yhteydessä. Toisaalta myös nuoret asioivat kaupoissa yhdessä, eli kaikesta tekemisestä on tullut sosiaalisempaa.

Arjen ja viikonloppujen asiointitarpeet vaihtelevat. Kun saman katon alla on useita palveluita, on yhdellä reissulla mahdollista hoitaa monta asiaa.

– Tutkimuksen mukaan tärkeimmät syyt kauppakeskuksissa asiointiin ovatkin kauppojen määrä ja monipuolisuus, asioinnin nopeus, hyvä sijainti sekä hyvät pysäköintitilat, Tiuraniemi kertoo.

Tutkimuksen teetti Suomen Kauppakeskusyhdistys ry, ja siihen vastasi 1005 iältään 18-74-vuotiasta suomalaista.

Deski / MTV3

Lue myös:

    Uusimmat