Tutkimus: Laiha malli saa naiset tuntemaan huonoa omatuntoa herkuttelusta

Liian hoikka malli on huono valinta suklaamainokseen, Daily Mail uutisoi. Tämän todistaa uusi tutkimus, jossa otettiin selvää, minkälaisia tunteita suklaamainonta saa naisissa aikaan.

Strathclyden yliopiston tekemä tutkimus paljastaa, että liian laihan mallin käyttäminen mainoksessa muistuttaa naisia siitä, että mikäli he syövät suklaata, he eivät ikinä näytä samanlaisilta kuin mallit. Kyselytutkimusta varten haastateltiin 84 naista ikävuosilta 17-63. Naisilta kyseltiin heidän suklaamieltymyksistään ja siitä, tuntevatko he olonsa syylliseksi syötyään herkkuja.

Tutkimukseen osallistuneet jaettiin kolmeen ryhmään: yksi ryhmä katseli mainosta, jossa suklaata mainosti laiha malli ja toinen ryhmä katseli mainosta, jossa suklaata mainosti kookkaampi malli. Kolmas ryhmä ei katsellut suklaamainoksia lainkaan.

Tutkimusryhmä sai selville, että ne, jotka olivat katselleet kuvia laihoista malleista, tunsivat olonsa muita syyllisemmiksi ja halusivat vältellä suklaata aiempaa enemmän. Sen sijaan ne, jotka olivat nähneet mainoksia joissa esiintyi kookkaampi malli, eivät tunteneet niin paljon syyllisyyden tunteita.

– Suklaamainoksissa on usein malleja, jotka esittävät ideaalikuvaa naisesta. Oletettavasti mainostavat yrittävät tuoda epäsuoran viestin, että syömällä tätä hyvää pystyy lisäämään myös viehätysvoimaansa. Tutkimustuloksemme viittaavat siihen, että laihat mallit voivat lisätä suklaan himoa, mutta myös syyllisyyttä ja suklaan välttelyä, tutkijat kirjoittivat Appetite-lehdessä.

Lue myös:

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock, Ipatov

Lue myös:

    Uusimmat