Tutkimus: Kasvikset ja hedelmät saattavat pidentää elinikää – syöthän niitä tarpeeksi?

1:01
Katso myös: Näinkö nahistunut porkkana elävöitetään?

Kasvikset ja hedelmät tiedetään monin tavoin terveellisiksi. Nyt tästä on saatu lisänäyttöä suuressa yhdysvaltalaistutkimuksessa, jossa päivittäinen hedelmien ja kasvisten syöminen liittyi pienempään riskiin menehtyä 30 vuoden seurannassa.

Suurimman hyödyn saivat henkilöt, jotka söivät noin viisi annosta päivässä, mutta sitä suuremmat määrät eivät lisänneet vaikutuksia. Yksi annos vastaa esimerkiksi yhtä banaania tai desilitraa mansikoita tai pinaattia.

Viisi annosta päivittäin nauttivien riski menehtyä 30-vuotisen seurannan aikana oli 10–13 prosenttia pienempi, tulokset osoittivat. Tämä koski kokonaiskuolleisuutta sekä sydän- ja verisuonitaudeista ja syövästä johtuvia kuolemia.

Yhteys oli vielä voimakkaampi analyysissa, jossa keskityttiin hengityselinten sairauksiin. Vertailukohtana olivat osallistujat, jotka söivät korkeintaan kaksi annosta päivässä.

Tutkijat tekivät myös erillisen meta-analyysin, jossa tarkasteltiin 1,9 miljoonan potilaan tietoja, ja tulokset tukivat varsinaisen tutkimuksen havaintoja.

Poikkeuksiakin oli

Yksittäisistä hedelmistä ja kasviksista melkein kaikki liittyivät pienempään kuolleisuuteen, mutta poikkeuksiakin oli. Paljon tärkkelystä sisältävät kasvikset, kuten pavut ja maissi, tai hedelmämehut ja peruna eivät liittyneet pienempään kuolleisuuteen.

Yhdysvalloissa suuri osa pavuista ja maissista saadaan säilykkeistä, minkä vuoksi niiden terveysvaikutukset eivät välttämättä ole samoja kuin tuoreena syötynä. Hedelmämehut ja peruna on puolestaan yhdistetty epäsuotuisiin glukoosi- ja insuliinimuutoksiin, mikä voi selittää tuloksia niiden osalta. Mehut voivat myös edistää lihomista, aiemmista tutkimuksista tiedetään.

Tutkimus julkaistiin Circulation-lehdessä ja perustui 67 000 naisen ja 42 000 miehen 30-vuotisiin seurantietoihin. Ruokavalioita selvitettiin tutkimuksen alussa sekä 2–4 vuoden välein. Seurannan aikana 34 000 osallistujaa menehtyi.

Copyright 2021 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja