Miltei jokainen autoilija on unohtanut autostaan käsijarrun päälle ja lähtenyt liikkeelle. Mutta onko siitä haittaa autolle?
Kysyimme Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta käsijarru päällä ajelemisen vaikutuksista autolle.
– Aina ennen ajoon lähtöä, kuljettajan tulisi vilkaista kojelautaan. Mikäli punaisia merkkivaloja palaa, ei ajoon tule lähteä. Tämä kuitenkin unohtuu monelta ja käsijarrun päällä olo jää huomaamatta, Vesalainen aloittaa.
Hänen mukaansa seuraava varoitusmerkki kuljettajalle on mahdolliset asiaankuulumattomat kitinät ja vinkunat auton takapäästä sekä auton selkeästi heikentynyt kyky rullata nostettaessa kaasupoljin ylös.
- Nämäkään oireet eivät vielä välttämättä herätä kaikkia. Jos ajoa jatkaa, hetken päästä autoon leijailee palaneen käryä, koska takapyörien jarrut ovat jo vahvasti ylikuumentuneet, Vesalainen tokaisee.
Hänen mukaansa käryn noustessa ollaan jo riskirajoilla – siis lähellä tilannetta, jossa auto leimahtaa ilmiliekkeihin.
– Jarruvioista tai päälle jääneistä seisontajarruista aiheutuneet autopalot eivät ole mitenkään tavattomia, Vesalainen valistaa.
Näin vältät varmimmin seisontajarrun päälle jäämisen:
• Käytä seisontajarrua säännöllisesti. Niin estät parhaiten jarrun jumiutumisen.
• Huollata auto huolto-ohjelman mukaan. Muista tilata lisätyönä säännöllisesti myös jarruhuolto, jossa jarruosat puhdistetaan, tarkastetaan, herkistetään ja tietyt osat myös voidellaan asianmukaisesti.
