Tulipalo- ja rikkoutumisvaara: Tuliko ajeltua auton käsijarru päällä?

Miltei jokainen autoilija on unohtanut autostaan käsijarrun päälle ja lähtenyt liikkeelle. Mutta onko siitä haittaa autolle?

Kysyimme Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta käsijarru päällä ajelemisen vaikutuksista autolle.

– Aina ennen ajoon lähtöä, kuljettajan tulisi vilkaista kojelautaan. Mikäli punaisia merkkivaloja palaa, ei ajoon tule lähteä. Tämä kuitenkin unohtuu monelta ja käsijarrun päällä olo jää huomaamatta, Vesalainen aloittaa.

Hänen mukaansa seuraava varoitusmerkki kuljettajalle on mahdolliset asiaankuulumattomat kitinät ja vinkunat auton takapäästä sekä auton selkeästi heikentynyt kyky rullata nostettaessa kaasupoljin ylös.

- Nämäkään oireet eivät vielä välttämättä herätä kaikkia. Jos ajoa jatkaa, hetken päästä autoon leijailee palaneen käryä, koska takapyörien jarrut ovat jo vahvasti ylikuumentuneet, Vesalainen tokaisee.

Hänen mukaansa käryn noustessa ollaan jo riskirajoilla – siis lähellä tilannetta, jossa auto leimahtaa ilmiliekkeihin. 

– Jarruvioista tai päälle jääneistä seisontajarruista aiheutuneet autopalot eivät ole mitenkään tavattomia, Vesalainen valistaa.

Näin vältät varmimmin seisontajarrun päälle jäämisen:

• Käytä seisontajarrua säännöllisesti. Niin estät parhaiten jarrun jumiutumisen.

• Huollata auto huolto-ohjelman mukaan. Muista tilata lisätyönä säännöllisesti myös jarruhuolto, jossa jarruosat puhdistetaan, tarkastetaan, herkistetään ja tietyt osat myös voidellaan asianmukaisesti.

• Kun kytket seisontajarrun, vedä se niin kireään kuin kohtuullisella voimalla on mahdollista. Tällöin todennäköisyys sille, että seisontajarru päällä tulisi ajettua, pienenee. Samalla myös auto pysyy varmemmin paikallaan.

• Vilkaise aina ennen ajoon lähtöä, palaako kojelaudassa punainen seisontajarrun merkkivalo.

• Älä käytä seisontajarrua, jos…:

o …auto jää seisomaan pitkäksi aikaa – esimerkiksi talven yli.

o …olet pessyt auton juuri ennen pysäköintiä pakkaskelillä.

Sähköinen seisontajarru

Uusi ajoneuvotekniikka auttaa kuljettajaa käsijarrunkin kanssa.

– Vaikka autossa olisi perinteinen mekaaninen seisontajarru, alkaa monessa autossa varoitussummeri huutamaan, mikäli liikkeelle pyritään seisontajarru päällä, Vesalainen tietää.

Kehittyneemmät sähköiset seisontajarrujärjestelmät kytkevät seisontajarrun pois automaattisesti, kun autolla lähdetään liikkeelle.

- Aina nämäkään järjestelmät eivät kuitenkaan toimi suunnitellusti, joten kuljettajan on oltava tarkkana.

Sähköinen seisontajarru tuo mukanaan myös sellaisia haasteita, joihin mekaanisen seisontajarrun kanssa ei ole tullut törmättyä. Vesalaisen mukaan monessa automallissa sähköinen seisontajarru kytkeytyy päälle automaattisesti, kun auto sammutetaan. Tämä estää esimerkiksi pesukadulla olevaa kuljetinta liikuttamasta autoa.

- Kuljettajan onkin syytä tutustua auton käyttöohjekirjaan huolellisesti etukäteen ja selvitettävä, miten sähköisen seisontajarrun kytkeytymisen saa estettyä – esimerkiksi juuri pesukadulle ajettaessa, Vesalainen huomauttaa.

– Unohtamalla seisontajarrun päälle, varmistat itsellesi monta ongelmaa ja ylimääräisiä kustannuksia, Vesalainen jatkaa, ja listaa seuraavat asiat:

• Jarrupalat ja levyt – tai jarrukengät ja –rummut – kuluvat nopeasti ja pahimmillaan vaurioituvat käyttökelvottomiksi.

• Polttoaineen kulutus kasvaa.

• Pyöränlaakerit saattavat vaurioitua jarrujen kuumenemisen seurauksena.

• Jarruneste saattaa alkaa kiehua jarruosien kuumentuessa. Tällöin autosta tulee käytännöllisesti katsottuna jarruton ja onnettomuusriski kasvaa.

• Tulipalon vaara on ilmeinen.

---

Halosen ja Ahtisaaren S-panssarimersu esittelyssä

Presidentin panssaroitu Mersu esittelyssä 1:08

Lue myös:

    Uusimmat