Levää, biojätteitä tai vetyä – EU:n lentokenttien on tarjottava tulevaisuudessa kestävästi tuotettua polttoainetta

Asiantuntija kertoo, miksi lentokoneet pudottavat polttoainetta kesken matkan 1:20
Katso myös: Asiantuntija kertoo, miksi lentokoneet pudottavat polttoainetta kesken matkan

EU:n lentoasemien on tarjottava kestävästi tuotettua lentopolttoainetta vuodesta 2025 lähtien. EU-parlamentti hyväksyi asiaa koskevan asetuksen tänään keskiviikkona.

Uuden asetuksen mukaan kestävästi tuotettujen polttoaineiden osuus on oltava EU:n lentokentillä ensin vähintään kaksi prosenttia. Osuus nousee asteittain niin, että vuonna 2050 lentoasemien tarjoamista polttoaineista 70 prosenttia pitää olla kestävästi tuotettuja.

Lisäksi polttoaineseoksessa on oltava jatkossa mukana tietty osuus synteettisiä polttoaineita. Aluksi määrä on 1,2 prosenttia vuonna 2030, mutta osuus nousee niin ikään asteittain 35 prosenttiin vuonna 2050.

Lentopolttoaineiden koostumusta koskeva asetus on osa EU:n ilmastopakettia, jolla pyritään vähentämään unionin kasvihuonepäästöjä. Tavoite on tiputtaa päästöjä vähintään 55 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2050 EU pyrkii olemaan ilmastoneutraali.

Levää, biojätteitä tai vetyä

Keskiviikkona hyväksytyn uuden asetuksen mukaan kestävät lentopolttoaineet voivat olla esimerkiksi synteettisiä polttoaineita tai tiettyjä biopolttoaineita.

Muun muassa levästä, biojätteistä tai käytetystä ruokaöljystä valmistetut biopolttoaineet lasketaan asetuksessa kestäviksi lentopolttoaineiksi. Myös jätekaasusta tai jätemuovista valmistetut polttoaineet luetaan kestäviksi.

Mukana asetuksessa on myös uusiutuva vety, koska se saattaa parlamentin mukaan auttaa tulevaisuudessa vähentämään lentoliikenteen päästöjä.

Sen sijaan kestäviksi ei lasketa ravinto- tai rehuviljelykasveista valmistettuja polttoaineita eikä myöskään palmuöljystä tai soijasta tehtyjä polttoaineita.

Osana asetusta EU:ssa otetaan vuonna 2025 käyttöön merkintä lentojen ympäristöystävällisyydestä. Merkinnästä ilmenee muun muassa lennon hiilijalanjälki yhtä matkustajaa kohti.

Parlamentin mukaan merkinnän avulla kuluttajat voivat verrata eri lentovaihtoehtojen ympäristöystävällisyyttä samalla reitillä.

Lue myös:

    Uusimmat