Uudella Power to X -teknologialla voidaan vähentää dramaattisesti lento- ja maantieliikenteen päästöjä. Synteettinen polttoaine valmistetaan vedystä ja hiilidioksidista aurinko- ja tuulivoimalla.
Moni on ollut jo hautaamassa polttomoottoriautot päästöjen vuoksi. Muun muassa Norjassa ja Ranskassa on aika ajoin väläytelty ajatusta polttomoottoriautojen kieltämisestä.
Ratkaisu polttomoottoriautojen tulevaisuudelle saattaa kuitenkin löytyä yllättäen – vedestä ja ilmasta.
Ratkaisuksi vety ja hiilidioksidi
Energia- ja polttoaineyhtiö St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen kertoi MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa kehitteillä olevasta synteettisestä polttoaineesta, jolla polttomoottoriautoille kuten lentoliikenteellekin saataisiin lisää elinvuosia.
– Uudessa synteettisessä polttoaineessa on kaksi keskeistä raaka-ainetta. Toinen on vety, jota voidaan erottaa vedestä uusiutuvalla sähköllä, ja toinen on se meidän ongelmamme, hiilidioksidi, jota on laskettu jo yli 800 miljardia tonnia. Sitä sidottaisiin ilmasta ja konsentroitaisiin 100-prosenttiseksi hiilidioksidiksi, Anttonen kertoo.
Kun vety ja hiilidioksidi yhdistetään, saadaan synteettistä metaania, eli maakaasua.
– Sitä voi käyttää jo suoraan monissa kohteissa. Jatkojalostamalla siitä saadaan myös nestemäisiä polttoaineita.