Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ratkaisu polttomoottorien tulevaisuudelle voi löytyä yllättäen vedestä ja ilmasta – synteettinen polttoaine vähentäisi päästöjä dramaattisesti

10:30Moni on ollut jo hautaamassa polttomoottoriautot päästöjen vuoksi – ratkaisu polttomoottoriautojen tulevaisuudelle saattaa kuitenkin olla selvilläMTV Uutiset Livessä puhuttiin 21.1.2020 Power to X -teknologiasta, jolla voidaan vähentää liikenteen päästöjä.
Julkaistu 22.01.2020 11:13

MTV UUTISET

Uudella Power to X -teknologialla voidaan vähentää dramaattisesti lento- ja maantieliikenteen päästöjä. Synteettinen polttoaine valmistetaan vedystä ja hiilidioksidista aurinko- ja tuulivoimalla.

Moni on ollut jo hautaamassa polttomoottoriautot päästöjen vuoksi. Muun muassa Norjassa ja Ranskassa on aika ajoin väläytelty ajatusta polttomoottoriautojen kieltämisestä.

Ratkaisu polttomoottoriautojen tulevaisuudelle saattaa kuitenkin löytyä yllättäen – vedestä ja ilmasta.

Ratkaisuksi vety ja hiilidioksidi

Energia- ja polttoaineyhtiö St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen kertoi MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa kehitteillä olevasta synteettisestä polttoaineesta, jolla polttomoottoriautoille kuten lentoliikenteellekin saataisiin lisää elinvuosia.

– Uudessa synteettisessä polttoaineessa on kaksi keskeistä raaka-ainetta. Toinen on vety, jota voidaan erottaa vedestä uusiutuvalla sähköllä, ja toinen on se meidän ongelmamme, hiilidioksidi, jota on laskettu jo yli 800 miljardia tonnia. Sitä sidottaisiin ilmasta ja konsentroitaisiin 100-prosenttiseksi hiilidioksidiksi, Anttonen kertoo.

Kun vety ja hiilidioksidi yhdistetään, saadaan synteettistä metaania, eli maakaasua.

– Sitä voi käyttää jo suoraan monissa kohteissa. Jatkojalostamalla siitä saadaan myös nestemäisiä polttoaineita.

Parhaimmillaan Power to X -teknologia tuottaa erittäin vähäpäästöisiä polttoaineita.

– Vedestä vety ja ilmasta hiilidioksidi -idealla saadaan niin sanottu hiilikierto aikaiseksi. Hiili on hyvä energian varastointitapa, kun se otetaan ilmasta eikä fossiilisesta lähteestä, mikä on tällä hetkellä vallitseva tapa.

Kehittämistä hidastanut hinta

Teknologia on ollut olemassa jo pidemmän aikaa, mutta sen käyttöönottoa ja kehitystä on hillinnyt uusiutuvan sähkön hinta.

– Asia on ollut tähän asti vähän sivuraiteilla, ja syy siihen on hyvin yksinkertainen: uusiutuvan sähkön hinta oli vielä viisi vuotta sitten ihan toista kuin nyt. Esimerkiksi tuulivoiman hinta on tippunut Suomessakin 55 eurosta per megawattitunti alle kolmeenkymppiin. Aurinkosähköä tehdään jossain päin maailmaa jo kymmenellä eurolla per megawattitunti.

– Kun sähkö on edullista, vedyn valmistaminen vedestä on tullut niin halvaksi, että kaasuun asti teknologia on jo nyt kilpailukykyinen. Odotan, että sähkön varastointiin – joka on vielä iso energiajärjestelmän ongelma – Power to X tuo hyvinkin nopeasti ratkaisuja. Seuraavien 10 vuoden aikana varmasti.

Uuden synteettisen polttoaineen käyttöönottoa joudutaan vielä odottamaan.

– Periaatteessa jo tänä päivänä esimerkiksi Shellillä on laitos Qatarissa, jossa valmistetaan maakaasusta dieseliä lentokoneen polttoaineeksi. Maakaasu voidaan jo nyt tehdä synteettisesti – siis sitä, joka nyt tulee tehtaalle fossiilisesta lähteestä.

– Uskoisin, että tämä on kuitenkin sen verran kallista, että se ei päädy ensi vaiheessa autoihin vaan niihin kohteisiin, joissa käytetään kaasua. Lentokoneissa voidaan jo 10 vuoden päästä käyttää synteettistä Jet-A1:stä, koska lentokoneen polttoaineelle ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Jos halutaan lentää ei-fossiilisesti, Power to X on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto.  

Lisää aiheesta:

Lentämisen ilmastokuormaa yritetään keventää: Atlantin voisi ylittää noin 6 500 ranskalaisannoksen jäterasvoilla5 miljardin euron hanke – Suomen kansallisen vedyn siirtoverkoston rakentaminen alkaa kolmen vuoden päästäVetyä autoon ja asuntoihin, tutkimusprofessori Jari Kiviaho: Vedyn turvallisuusriskejä liioiteltuJätedieselistä tavoitellaan liikenteen päästöjen kitkijää – litrahinnaltaan kallis tuote saa kehuja, mutta yksistään sillä ei planeettaa pelastetaSt1:n Anttosella ratkaisu kahteen globaaliin ongelmaan: Näin nujerretaan ilmastopakolaisuus ja hillitään ilmastonmuutostaVetyautot nostavat päätään – tiesitkö tätä vedystä?
AutotLiikenneJulkinen liikenneLentokoneetTalousViiden jälkeen

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa