Tuleva klassikko? Tämän BMW:n valmistus päättyy ensi kuussa vain muutaman vuoden tuotannon jälkeen

BMW i8&Markku Alen osa 1/2 4:42
Teknavi testasi BMW i8:n tuoreeltaan vuonna 2015. Jutun lopussa hieman vauhdikkaampaa menoa i8:n kyydissä.

Saksalaisvalmistaja lopettaa hybridiurheiluautonsa tuotannon.

BMW on ilmoittanut, että sen i8-hybridiurheiluauton tuotanto päättyy huhtikuussa. 

BMW i8:n elämän voidaan katsoa käynnistyneen Frankfurtin autonäyttelystä vuonna 2011, jolloin baijerilaisvalmistaja esitteli auton tuotantoversiota edeltäneen konseptin.

Moni oletti auton muuttuvan konseptiversiosta radikaalisti, kuten yleensä on tapana, mutta BMW yllätti automaailman tuomalla sporttihybridinsä markkinoille konseptia kunnioittavassa muodossa.

Valmistettu reilut 20 000 kappaletta

i8:n tuotanto käynnistyi vuonna 2014, ja vaikka autoa on valmistettu vain reilut 20 000 kappaletta, on se yksi sen eniten valmistetuista erillisistä urheiluautomalleista. Esimerkiksi M1:n katulaillista versiota valmistettiin vuosina 1978–1981 vain 399 kappaletta, ja James Bondinkin alla nähtyä Z8:aa tehtiin puolestaan 5 703 kappaletta 2000-luvun alkuvuosina.

BMW:n edustaja kertoi Autoblogille, että huhtikuussa viimeisenä tuotantolinjalta valmistuva i8 tulee menemään asiakkaalle aivan samaan tapaan kuin muutkin yksilöt. BMW ei siis ole säilömässä viimeistä valmistettua yksilöä omiin kokoelmiinsa.

BMW i8:lle ei näillä näkymin ole luvassa seuraajaa. Siitä muodostuneekin tulevaisuuden klassikko hybridiurheiluautojen luokassa.

Ei mitään halpaa hupia

Noin 50 sähköistä kilometriä tarjoilevan ladattavan hybridin polttomoottorina toimii 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensakone. Sen ja sähkömoottorin yhteisteho on runsaat 370 hevosvoimaa.

Auton verollinen alkaen-hinta on Suomessa reilut 160 000 euroa.

Suomalaispoppari Robin Packalen sai alleen uuden i8:n täytettyään 18 vuotta. Sittemmin hänet nähtiin autonsa kanssa myös Teknavissa.

Lähde: BMW, Autoblog

Lue myös:

    Uusimmat