Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: BMW i8 – tulevaisuus saapui paikalle (video)

Julkaistu 23.09.2015 22:00
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

BMW i8 on baijerilaisen urheilullisin ilmestys. Se viitoittaa merkin tietä sekä hybridien että urheiluautojen maailmaan.

Tykkäsimme

  • Voimalinjan toiminnasta
  • Suorituskyvystä
  • Persoonallisuudesta

Emme tykänneet

  • Pompottavasti jousituksesta

Kaikki isot eurooppalaiset autonvalmistajat ovat tuoneet markkinoille ripeään tahtiin erilaisia hybridiautoja. Hybriditekniikan avulla virallisessa mittaussyklissä kulutus ja samalla päästöt saadaan painettua hyvin alhaisiksi. Näin autonvalmistajat pääsevät lähemmäksi EU:n määräämiä tiukentuvia päästötavoitteita. Tämän lisäksi esimerkiksi Suomessa autovero määräytyy hiilidioksidipäästöjen mukaan, joten ilmoitettu kulutuslukema korreloi suoraan myös autoveron kanssa.

BMW:n malliston mielenkiintoisin hybridi on täysin uusi pistokkeesta ladattava i8. Samaa ideologiaa noudattaa niin ikään pistokehybridi i3, joka on pieni kaupunkiauto. i8:n maahantuonti on juuri alkamassa ja auto on viimein saanut ennakkohinnat.

i8:n perinteistä tekniikkaa edustaa auton keskeltä löytyvä polttomoottori, joka on kuitenkin ulkonäkö huomioiden yllättäen kolmisylinterinen. 1,5-litrainen voimanlähde on tuttu nykyisestä Ministä, mutta toki moottori on käynyt mittavan määrän muutoksia soveltuakseen uuteen käyttötarkoitukseen. Polttomoottorin parina toimii kuusivaihteinen automaattivaihteisto.

Bensaturbon tukena etuakselilla etenemistä avustaa sähkömoottori. Pienen lisäboostin tuo myös perinteisen laturin paikalla oleva reilu 10 heppainen sähkömoottori, joka antaa tukea ennen kuin polttomoottori pääsee vauhtiin.

Kokonaisuudessaan voimalinja toimii hienostuneesti. Etuakselin sähkömoottori tarjoaa riittävästi tehoa kaupunkiliikenteessä pelkällä sähköllä liikkumiseen, mutta rajummissa kiihdytyksissä polttomoottori käynnistyy. Parhaimmillaan pelkällä sähköllä pystyy ajamaan valmistajan mukaan 37 kilometriä ja huippunopeus on tällöin 120 km/h. Sen ääntä ei ole edes yritetty peittää, joten heräämistä ei voi olla huomaamatta. Äänimaailma on viritetty mukavan sporttiseksi, mikä sopii varsin hyvin auton olemukseen. Polttomoottorin kanssa meno on varsin rivakkaa, joskaan ei mitenkään poikkeuksellista urheiluautojen joukossa.

Alusta puolestaan ei yllä nykypäivän standardien tasolle. Se on turhan pintakova ja erittäin pompottava, minkä perusteella massaa voisi kuvitella olla enemmänkin. Tasaisella alustalla auto kuitenkin etenee hienosti ja matala painopiste sekä suhteellisen pieni kokonaismassa tuntuvat ketteränä käsiteltävyytenä.

Sisätilojen osalta i8:ssa yhdistyy miellyttävällä tavalla futuristisuus ja muista BMW-malleista tutut piirteet. Käytettävyys on pääasiassa kohdallaan, mutta autoon sisälle pääseminen vaatii notkeutta. Tavaratilan roolia hoitaa takalasin alta löytyvä pieni potero, joten kovin suuria matkatavaroita i8:lla ei voi kuljettaa.

Kokonaisuutena BMW i8 on mielenkiintoinen päänavaus. Hybriditekniikka ja urheilullisuus yhdistetään onnistuneesti ja kokonaisuuden kruunaa aggressiivisuudessaan konseptiautomainen muotoilu. BMW i8 ei jää huomaamatta ja se on sen tarkoituskin. Tällä mallilla BMW viestii osaamisestaan sähkötekniikan osalla ja rohkeudesta muotoilla autoja tavanomaisesta poikkeavalla tavalla.

---

Teknavin testikuski Markku Alén kävi tutustumassa BMW i8:n ominaisuuksiin rataolosuhteissa Alastaron moottoriradalla. Märällä radalla autosta ei saatu kaikkea irti, mutta ainakin tasapainoisuus tuli luistellessa hyvin esille.

BMW i8
Hinta alkaen 168 000 €

Moottori 1 499 cm3, R3 turbo
Teho 170 kW (231 hv) 5 800 r/min
Vääntö 320 Nm / 3 700 r/min
Sähkömoottori 96 kW (131 hv)
Vääntö 250 Nm
Järjestelmän kokonaisteho 266 kW (362 hv)
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 4,4 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 2,1 l/100 km
CO2-päästöt 49 g/km
Mitat Pituus 4 689 mm, leveys 1 942 mm, korkeus 1 297 mm, akseliväli 2 800 mm
Omamassa 1 485 kg
Tavaratila 154 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa Mercedes-Benz E 350 e – lisää sähköä, kiitosKoeajossa Range Rover P400e – puhdasta ylellisyyttäKotimaan koeajossa uusi BMW X3 – sisäistä kauneuttaKoeajossa BMW 740Le – lippulaivan järkivaihtoehtoKoeajossa pihistelijän valinta – pistokkeesta ladattava Audi A3Koeajossa periaatteessa taloudellinen maasturi – Mercedes-Benz GLE 500 e
BMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli