Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tommi Mäkinen nähdään Jyväskylän MM-rallissa vanhan autonsa ratissa – korona tuhosi mestarin ja Toyotan väliset suunnitelmat totaalisesti

Tommi Mäkinen nauroi makeasti kertoessaan tulevasta näytösajostaan.
Tommi Mäkinen nauroi makeasti kertoessaan tulevasta näytösajostaan.Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 18.08.2021 11:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Tommi Mäkinen osallistuu lokakuun alussa ajettavaan, 70-vuotista taivaltaan juhlistavaan Jyväskylän MM-ralliin näytösajon merkeissä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Mäkinen nähdään Harjun kaupunkierikoiskokeella ensimmäisen mestaruusautonsa, vuoden 1996 Mitsubishi Lancer Evo III:n ratissa.

– Kyllä se ilmeisesti näin on tarkoitus. Ei siitä ole nyt puhuttukaan, mutta jo aikaa sitten Mahosen Jarmo kyseli sellaiseen hommeliin. Täytyy sanoa, että ei ole ihan hirveästi paineita. Se on sellainen mukava hupijuttu käydä pöräyttämässä, Mäkinen vahvistaa MTV Urheilulle.

Mäkisen näytösajo on osa laajempaa tapahtumaa, jossa on mukana autoja eri vuosikymmeniltä. Syy sille, että Mäkisen alla on juuri vuoden 1996 auto, on ennen muuta käytännöllinen.

– Tuo peli nyt sattui olemaan tuossa Kankkusen Juhan museossa. Ei sitä hirveästi ole ulkoilutettu, vaan kyllä se on melko tavalla tallissa seissyt.

Neuvottomana koronan edessä

Mäkinen palaa Jyväskylässä osaksi MM-rallia ensimmäisen kerran sitten Monzassa ajetun viime kauden päätösosakilpailun. Se jäi Mäkisen nelivuotisen tallipäällikköaikakauden viimeiseksi, ja hänen uutisoitiin siirtyvän Toyotan moottoriurheiluneuvonantajaksi.

Kun pestiä on takana pian kahdeksan kuukauden verran, totuus on osoittautunut täysin toiseksi kuin alkuperäiset suunnitelmat.

– Japani on ollut kiinni koko ajan, ja sehän tuossa se kaikkein suurin asia on ollut. Sillä suunnalla oli tarkoitus olla aika paljonkin, mutta eipä ole nyt sitten tarvinnut, kun ei sinne oikein pääse, Mäkinen sanoo selkeästi pettyneenä.

– Siellä piti käydä tapaamassa eri tahoja ja tehdä suunnitelmia. Erinäköisiä ajatuksia oli aika paljonkin, eikä niitä kaikkia ehditty edes laittaa valmiiksi. Ajatuksia ja asioita olisi ollut, mitä olisimme lähteneet tekemään, mutta korona tuli niin pahaan aikaan, että kaikki asiat jäivät kesken, eikä oikein ole voinut tehdä yhtään mitään.

Edes laajalti yleistynyt etätyö ei ole tuonut ratkaisua ongelmaan.

– Tuossa kulttuurissa se edellyttää läsnäoloa. Eivät ne hommat ihan pelkästään Teamsin välityksellä onnistu, vaan se vaatii vähän nokikkain oloa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

1.03815070

Tulevaisuus on Mäkisen mukaan tällä hetkellä täysin auki, paitsi koronan vuoksi myös siksi, että autoala on parhaillaan valtavan muutoksen kourissa.

– Se muutos on kaikkein nopeinta, mitä ikinä tähän saakka on tapahtunut. Autojen sähköistyminen ja muu on ollut hyvin nopeaa.

– Mitä se sitten tarkoittaa? Varmasti kaikki joutuvat jonkin verran muuttamaan ajatuksiaan ja pitkän linjan strategioitaan ihan kokonaisuudessaan. Varmasti joka päivä tulee eteen useampia kysymyksiä, ja varmasti siellä on Toyotan suunnallakin monta isompaa kysymystä kuin meidän suunnitelmamme autourheilupuolella.

Mutta jos Mäkinen jostain on tyytyväinen, se on se, että tänä vuonna ei ole tarvinnut matkustaa ympäri maailmaa.

– Kun tuohon (tallipäälliköksi) lähdettiin, niin sehän siinä aika tavalla kauhistuttikin, että joutuu niin paljon reissaamaan. Olen sitä kuitenkin aika paljon tehnyt, niin ei siihen oikein hirveästi syttynyt.

– Mutta nyt tilanne on siinä mielessä erittäin hyvä.

Lisää aiheesta:

Suomalaiskuskin 200 000 euron satsaus vaarassa tärveltyä täysin yllättäen: "En osannut odottaakaan tällaista"Suomen rallikonkarilla kovat ajat: Sydänkohtaus oli viedä hengen – "Menin sinne niin, että oli kunnon laaki päällä"Teemu Suninen paljastaa: Esapekka Lapilla tärkeä kulissirooli Hyundai-pestiin valmistauduttaessa – "Aloitin jo muutama kuukausi sitten"Esapekka Lapilta "melkoinen pomppu" – tuore Hyundai-kuski paljastaa nyt, mitä pari vuotta sitten tapahtui: "Tämä on huvittavaa"Vieläkö Tommi Mäkinen vetää ässän hihastaan? – "Infra pitäisi tietysti tehdä"Suomalainen rallilupaus näpäytti kylmän kuljettajapäätöksen tehnyttä autonvalmistajaa – kahden vuoden takainen kova koulu kasvatti: "Miten kauan saa itselleen vakuuteltua?"
RalliTommi MäkinenUrheilu
Tommi Mäkisen ja Toyotan pääjohtajan Akio Toyodan suunnitelmat menivät koronan myötä romukoppaan.Vesa Pöppönen / AOP

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 19:17
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä uutispommi – väläyttää nyt yllätyskäännettä

  • ma08:10
    MM-ralli

    Likaista peliä? Tiimikavereilla paikka kiusata Kalle Rovanperää

  • ma06:43
    MM-ralli

    Tyly arvio Kalle Rovanperän mestaruusnäkymästä – suomalaisittain käsillä erikoinen tilanne: "On jännä sanoa näin"

  • 12.10.07:30
    MM-ralli

    Rovanperä avasi kovan pelin – mitä tapahtuu Suomen ralliperinteille?

  • 11.10.12:58
    MM-ralli

    Mitä käy Kalle Rovanperän jättämälle kuskipaikalle? Nyt puhuu Ott Tänak