Tiemaksut mahdollisia Tampereella, pormestari ei usko ruuhkamaksujen toteutumiseen: "Se on välivaihekeskustelu"

Helsingin ja Tampereen välille suunnitellaan ruuhkamaksuja – Tampereen pormestari Lauri Lyly kertoo, kuinka autoilijoita patistetaan joukkoliikenteen käyttöön 6:42
Näin Lauri Lyly kertoo hiilineutraalin tavoitteen toteutumisesta

Tampereen kaupungin pormestari uskoo, että hiilineutraaliin tavoitteeseen päästään autojen paikantamisella ja tiemaksuilla, ei ruuhkamaksujen toteuttamisella.

Valtio tukee kunnissa hiilineutraalin tavoitteen toteutumista MAL-sopimuksen mukaisesti. Tampereen kaupunki pyrkii tavoitteeseen vuoteen 2030 mennessä.

MAL-sopimus on maankäytön, asumisen ja liikenteen seudullinen suunnitelma, jossa kuvataan, miten seutua pitäisi kehittää vuosina 2019–2050.

Raitiovaunuliikennettä pyritään laajentamaan koko kuntaan

Tampereen pormestari Lauri Lyly avaa hankkeen toteutumista Uutisaamussa. 

– Kumpikin osapuoli hakee investointeja ja tukee tapoja, joilla hiilineutraaliin tavoitteeseen päästään. Meillä sitoudutaan lähijunaliikenteeseen. Rakennamme asemapilotteja muun muassa Nokialle, Lyly sanoo.

Lyly pitää Tampereen raitiovaunuhanketta hyvänä esimerkkinä. Pormestarin mukaan ensimmäinen vaihe on valmistumassa ja se otetaan käyttöön vuoden päästä.

– Ensi syksynä päätetään toisesta vaiheesta ja kolmannen vaiheen linjauksista, jotka menevät yli kuntarajan. Valtio osallistuu kustannuksiin noin 30 prosentilla, Lyly avaa.

Pormestari uskoo tiemaksujen käyttöönottoon

Yksityisautoilijoita pyritään pormestarin mukaan siirtämään julkiseen liikenteeseen. Tulevaisuudessa on hänen mielestään kuitenkin varmistettava myös se, että keskustaan pääsee henkilöautoilla.

Ruuhkamaksujen toteutumista Lyly kuitenkin pitää epätodennäköisenä.

– Tampere arvioi miten ruuhkamaksut toteutuisivat ja otetaanko niitä käyttöön. Itse uskon sen olevan välivaihekeskustelu.

– Uskon, että liikenteen verottaminen tulee liittymään autojen paikantamiseen. Autoihin voidaan esimerkiksi laittaa sirut, joiden avulla voidaan nähdä, miten paljon autoja on tien päällä ja millä teillä ne liikkuvat. Meille tulee luultavasti eri hintaisia teitä.

Autoilu on kallista jo nyt

On pohdittu paljon sitä, miten epätasa-arvoisia esimerkiksi tiemaksut voivat olla erilaisille autoilijoille.

Pormestari sanoo, että autoja ja polttoainetta verotetaan jo nyt hyvin paljon.

– Autolla liikkujat joutuvat jo nyt maksamaan paljon. Toivon mukaan tämä siirtää auton käyttäjiä joukkoliikenteeseen ja samalla toteutetaan hiilineutraaliutta.

Lue myös:

    Uusimmat