Tampereen kaupungin pormestari uskoo, että hiilineutraaliin tavoitteeseen päästään autojen paikantamisella ja tiemaksuilla, ei ruuhkamaksujen toteuttamisella.
Valtio tukee kunnissa hiilineutraalin tavoitteen toteutumista MAL-sopimuksen mukaisesti. Tampereen kaupunki pyrkii tavoitteeseen vuoteen 2030 mennessä.
MAL-sopimus on maankäytön, asumisen ja liikenteen seudullinen suunnitelma, jossa kuvataan, miten seutua pitäisi kehittää vuosina 2019–2050.
Lue myös: Tampereen pormestari Lauri Lyly suhtautuu ruuhkamaksuihin epäilevästi. Katso Lylyn perustelut videolta!
Raitiovaunuliikennettä pyritään laajentamaan koko kuntaan
Tampereen pormestari Lauri Lyly avaa hankkeen toteutumista Uutisaamussa.
– Kumpikin osapuoli hakee investointeja ja tukee tapoja, joilla hiilineutraaliin tavoitteeseen päästään. Meillä sitoudutaan lähijunaliikenteeseen. Rakennamme asemapilotteja muun muassa Nokialle, Lyly sanoo.
Lyly pitää Tampereen raitiovaunuhanketta hyvänä esimerkkinä. Pormestarin mukaan ensimmäinen vaihe on valmistumassa ja se otetaan käyttöön vuoden päästä.
– Ensi syksynä päätetään toisesta vaiheesta ja kolmannen vaiheen linjauksista, jotka menevät yli kuntarajan. Valtio osallistuu kustannuksiin noin 30 prosentilla, Lyly avaa.