Ruuhkamaksuja voidaan ottaa Suomessa ensimmäisenä käyttöön Helsingin ja Tampereen seuduilla.
Valtio on alustavien sopimusten mukaan edistämässä lainsäädäntöä, joka mahdollistaisi ruuhkamaksujen käyttämisen.
Ruuhkamaksuja otettaisiin käyttöön vilkkailla pääväylillä yksityisautoilun ja sen päästöjen vähentämiseksi.
Arvostelijat pitävät ruuhkamaksuja vain uutena verona autoilijoille, mutta kannattajat puhuvat esimerkiksi niiden tuomien päästövähennysten puolesta.
Ruuhkamaksuista puhutaan hiljattain julkaistuissa valtion ja kaupunkiseutujen välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa mal- sopimusluonnoksissa.
– Niin kuin Mal-sopimuksessa on kirjattu tällä sopimuskaudella, valtion kanssa on sovittu, että valtio edistää lainsäädäntöä. Teemme muutosta yhdessä valtion kanssa, kertoo Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.
Lakimuutoksen valmistelu ei ole vielä alkanut liikenne- ja viestintäministeriössä, mutta lakimuutos on jo hallitusohjelman perusteella tarkoitus jossain vaiheessa tehdä.
Lue myös: Tiemaksut mahdollisia Tampereella, pormestari ei usko ruuhkamaksujen toteutumiseen: "Uskon sen olevan välivaihekeskustelu"
Päästövähennykset ja joukkoliikenne kiinnostavat
Kaupunkiseutuja ruuhkamaksut voivat kiinnostaa päästövähennysten lisäämiseksi sekä joukkoliikenteen ja pyöräilyn suosion kasvattamiseksi.
