Tässä on Renault'n radiokeskustelu kohukolarista!

Renault'n F1-tallin radiokeskustelut Nelson Piquet'n viimevuotisen Singaporen GP:n kohukolarin tiimoilta on julkaistu englantilaisen The Times -lehden nettisivuilla. MTV3 julkaisee otteita keskusteluista.

Radiokeskustelu on tärkeässä osassa ensi viikon maanantaina, kun Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvosto tutkii kolarin tahallisuutta.

Piquet oli oman väitteensä mukaan saanut ennen kisaa Renault'n insinööriosaston johtajalta Pat Symondsilta, tallipäällikkö Flavio Briatoren läsnäollessa, pyynnön kolaroida autonsa tahallaan radan reunaan 14. kierroksella, jotta tallin toinen kuski Fernando Alonso nousisi turva-auton avustamana kisan kärkeen.

Radiokeskustelu ei anna selvää todistetta sen paremmin tahallisuuden kuin tahattomuudenkaan puolesta. Epäilyttävin osa kuullaan ennen kolaria, kun Piquet kysyy radiolla talliltaan:

- Millä kierroksella olemme, millä kierroksella olemme?

Normaalisti kuljettajat näkevät kierrosmäärän varikkotaulusta, joka näytetään heille jokaiselle kierroksella. Niinpä kisainsinööri ihmettelee kollegalleen varikkomuurilla:

- Hän kysyi juuri, millä kierroksella olemme?

Symonds puuttuu keskusteluun sanoen:

- Jep, kertokaa hänelle, että hän on juuri ajamassa loppuun kahdeksatta kierrosta.

Tämän jälkeen radiokeskustelussa aletaan kiistellä Alonson taktiikan muuttamisesta. Symonds nimittäin muutti espanjalaisen alkuperäisen kolmen varikkokäynnin taktiikan kesken kaiken kahteen varikkokäyntiin ja vieläpä siten, että ensimmäinen varikkokäynti suoritettiin neljä kierrosta suunniteltua aiemmin.

- Otamme hänet ennenaikaisesti varikolle ja jatkamme sen jälkeen 40. kierrokselle asti, Symonds kertoo Alonson uudesta taktiikasta.

Tämän jälkeen Alonson kisainsinööri puuttuu varhaiseen varikkokäyntiin kysyen:

- Pat, etkö ole sitä mieltä, että se on vielä liian aikaista?

- En, en. Tilanne tulee olemaan kunnossa, Symonds vastaa.

Alonson varikkokäynnin jälkeen Symonds ja Briatore käskevät Piquet'n kisainsinööriä hoputtamaan nuorta brasilialaista. Symonds antaa seuraavan ohjeen:

- OK, nyt sinun täytyy painostaa häntä todella pahuksen kovaa. Jos hän ei pääse Barrichellosta ohi, hän ei pääse mihinkään. Hänen täytyy ohittaa Barrichello tällä kierroksella.

Kisainsinööri tekee työtä käskettyä ja välittää viestin eteenpäin.

- Nelson, nyt ei ole mitään tekosyitä, sinun täytyy päästä Barrichellosta ohi. Sinulla on neljän klikin verran suoranopeusetua. Nyt sinun täytyy puristaa. Sinun täytyy päästä hänestä ohi.

Pian näiden käskyjen jälkeen Piquet kolaroi reunamuuriin 14. kierroksella radan 17. mutkassa.

Kolarin jälkeisistä keskusteluista ei löydy epäilyttäviä viestejä. Aluksi useat ihmiset huutavat päällekkäin:

- Nelson on ulkona. Voihan helvetti. Nelson kolaroi. Siitä tullee punainen lippu. Se on valtava.

- Sori kaverit, ajauduin hieman ulos, Piquet toteaa.

- Kysy, onko hän kunnossa, Symonds ohjeistaa insinööriä.

- Oletko kunnossa? Oletko kunnossa? insinööri kyselee tämän jälkeen Piquet'ltä.

- Jep, sain tällin pääni takaosaan. Uskon olevani kunnossa, Piquet vastaa.

Tämän jälkeen Alonso saa ohjeen insinööriltään:

- Turva-auto, turva-auto, turva-auto, turva-auto. Fernando, turva-auto, seos kolme.

- Käske häntä olemaan varovainen, se on uskoakseni mutkassa 17, Symonds ohjeistaa Alonson insinööriä.

Insinööri ja Briatore keskustelevat tapauksesta:

- Voihan helvetti, se oli kova törmäys, insinööri kauhistelee.

- Voihan helvetti, minun suuri häpeäni. Hitto, hän ei ole kuljettaja, Briatore vastaa.

Pian huomio siirtyy Alonson parantuneisiin mahdollisuuksiin.

- Millä sijalla Fernando on? Symonds tiedustelee.

- Olimme 20. sijalla ja olimme ensimmäinen, joka sai turva-auton kiinni, insinööri vastaa.

- Jep, emme ole... Symonds aloittaa lauseen.

- Millä sijalla olemme nyt? Briatore kysyy myöhemmin Alonsoon viitaten.

- En tiedä, Flavio. Tämän on täytynyt olla hyväksi Fernandolle, mutten rehellisesti tiedä, missä hän on, Symonds vastaa.

MTV3 – Jani Merimaa

Katso video Piquet'n törmäyksestä MTV3 Katsomosta ja arvioi itse, mitä tilanteessa tapahtui:

Lue myös:

    Uusimmat